tag:blogger.com,1999:blog-3049929772629485831.post2155549602323539839..comments2024-02-25T09:20:02.252+02:00Comments on Timon poikkitiedepalsta (Interdisciplinary Science by Timo): Kaverille kanssa, kun kerran saamaan ruvetaanTimo Suvantohttp://www.blogger.com/profile/16432584414829238896noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3049929772629485831.post-2360070022792311712014-02-02T12:35:40.388+02:002014-02-02T12:35:40.388+02:00Käsittääkseni (ainakin tasavirtalatureissa ja miel...Käsittääkseni (ainakin tasavirtalatureissa ja mielestäni myös vaihtosellaisissa) merkkivalo kytketään virtalukkoon, siihen napaan, josta virta menee niille laitteille joihin pitää mennä virtaa kun virrat on päällä. Eli sieltä tulee valolle plussaa.<br />Toinen pää on laturin siinä navassa, josta laturin tuottama virta lähtee.<br />Kun virran kytketään päälle niin latausvalo syttyy. Lamppu saa tällöin jännitteen virtalukon kautta, ja maadoituksen laturin liittimestä. Kun moottori käynnistetään, ja laturin lataus alkaa, niin liittimessä, jossa lampun toinen johto on kiinni, jännite nousee. Lamppu sammuu, koska lampun molemmissa liittimissä on sama jännite, ja näinollen virta ei kulje lampun läpi. Kun taas moottori pysäytetään, ja lataus loppuu, myös lamppu syttyy.<br /><br />Jos jokin diodeista on poissa pelistä niin laturi ei tuota virtaa "tarpeeksi" ja napojen välillä on jännite-ero. Jännite-eron takia varoitusvalon tulisi palaa himmeästi.<br /><br />jyrki d-manhttps://www.blogger.com/profile/10137468111820752617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3049929772629485831.post-43950672132977416052014-02-02T12:29:59.526+02:002014-02-02T12:29:59.526+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.jyrki d-manhttps://www.blogger.com/profile/10137468111820752617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3049929772629485831.post-75410112785709766962014-02-02T10:38:41.293+02:002014-02-02T10:38:41.293+02:00Seuraava testauksen aihe: mitä tapahtuu, kun räpä...Seuraava testauksen aihe: mitä tapahtuu, kun räpätään tyhjäkäynnillä ajovalot (pitkät) päälle? Jos laturi ei reagoi, eikä sen mukana moottorin kierrosluku, niin laturi ei testereistä huolimatta anna virtaskaa täysillä.Sakari Mäkelähttps://www.blogger.com/profile/06546740500420316529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3049929772629485831.post-30511153246726957442014-02-02T01:40:50.632+02:002014-02-02T01:40:50.632+02:00Kuvasta päätellen valo palaa kirkkaasti, joten vai...Kuvasta päätellen valo palaa kirkkaasti, joten vaihdan diagnoosia. Valo palaa, koska se on luotu palamaan. Jos valo häiritsee, niin laita palanen mustaa teippiä valon päälle. Ei muuten häiritse enään. Voit jatkaa elämää Twingon kanssa ilman että murhe valon palamisesta kalvaisi mieltäsi ja pilaisi luottamuksellisen suhteen autosi.<br /><br />Tietysti, jos olet niitä ihmisiä, jotka murehtivat siitä että sammuuko jääkaapin lamppu oikeasti, kun oven laittaa kiinni, niin voipi olla että tästä ongelmasta ei pelkällä teipillä selvitä.jyrki d-manhttps://www.blogger.com/profile/10137468111820752617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3049929772629485831.post-16592769761794331682014-02-02T01:31:29.757+02:002014-02-02T01:31:29.757+02:00Jos latausvalo palaa himmeänä eikä moottorin kierr...Jos latausvalo palaa himmeänä eikä moottorin kierrosluku vaikuta siihen, on kyseessä varsin oletettavasti laturissa olevan yhden diodin rikkoutuminen - luulisin. Ja tämä on varmaa tietoa...jyrki d-manhttps://www.blogger.com/profile/10137468111820752617noreply@blogger.com