tiistai 18. kesäkuuta 2013

Enqvist vs. Himanka


Kuvassa oikealla oleva Olliver Hawk tekee maagisen taikaeleen kuin Taika-Jim konsanaan ja varmaan haaveissaan tyrmää Mohammad Alin "alle kolmessa sekunnissa" koskaan toteutumattomassa Hawk vs. Ali ottelussa. Jo edesmenneen Hawk-Hakasalon kannalta valitettavasti  kuva ei siis ole dokumenetti tapahtuneesta, vaan ainoastaan poikkitieteilijän vaatimattoman kuvankäsittelytaidon tulos.

Oletan myös  filosofi Juha Himanka pitävän itseään tekstissä kerrotun fyysikon ja filosofin välisen verbaalisen matsin voittajana, vaikka turpaan tulikin lähes kaikin tuomariäänin.


Kotipaikkakunnallani Orivedellä esiintyi entisellä suojeluskannan talolla Suojalla 1960-luvun puolessa välissä kuuluisa hypnotisoija Olliver (kahdella ällällä) Hawk eli Olavi Hakasalo. Olin katsomassa esitystä ja tarjouduin itsekin hypnotisoitavaksi. En läpäissyt kuitenkaan esikoetta ja Hawk totesikin minun kuuluvan (muutaman muun ohella) niihin harvoihin ihmisiin, joita on mahdotonta hypnotisoida. Olin kuulemma liian epäuskoinen, minkä luonnehdinnan kyllä myönnän varsin hyvin jo silloin ja etenkin varttuneemmalla iällä oikeaan osuneeksi.

Esitys oli kuitenkin minun nuoren pojan mielestä vaikuttava ja viihdyttävä. Siitä puhuttiin koulun välitunneilla pitkään. Erityisesti mieleeni jäi kohtaus, jossa Olliver kertoi hypnoosissa oleville ilman olevan tukahduttavan kuuman, jolloin lavalla olevat rupesivat riisumaan vaatteitaan. Odotin suu jännityksestä kuivana, milloin "esiintyjien" joukossa oleva naapurin tyttö riisuisi jumpperinsa, mutta suureksi pettymyksekseni Olliver tai hänen avustajansa ohjasi riisujan käden aina pois jumpperin helmoista juuri ennen ratkaisevaa hetkeä. Juicenkin Marilyn ja jumpperin riisuminen oli suuri hitti tästä vasta 10 vuoden kuluttua.

Jonkinlaiseen maailmanmaineeseen tai ainakin julkisuuteen Hawk pääsi vuonna 1966 syyttäessään maailmanmestarinyrkkeilijä Muhammad Alia (Cassius Clay) hypnoosin väärinkäytöstä ja lupasi tyrmätä hänet "alle kolmessa sekunnissa" Alin omilla aseilla eli hypnoosilla. Sattuneesta syystä ottelua ei koskaan järjestetty ja Hawk livisti myös Pertti Purtsi Purhosen kanssa suunnitellusta ottelusta.

Jotenkin minulle tuli tämä tarina mieleen, kun lueskelin Tieteessä tapahtuu lehdestä filosofi Juha Himangan ja kosmologi Kari Enqvistin välisen matsin ainakin toistaiseksi viimeisen erän tapahtumia. Lyöntivuorossa oli nyt Enqvist.

Minusta ottelijat vain ovat niin eri sarjoissa, että en voi olla tuntematta jopa hieman sääliä (myötähäpeän lisäksi)  Himankaa kohtaan. Jos Enqvist on tässä ottelussa vähintään raskaan, jos ei suorastaan superraskaan sarjan verbaalinen nyrkkeilijä, niin Himanka ei ole missään tapauksessa kärpässarjaa ylemmässä painoluokassa. Minä laskisin hänet kevyen kärpässarjan mieheksi, eli korkeintaan 48 kiloiseksi.

Itse asiassa kyseessä on jonkinlainen neliottelu, jossa toisessa nurkkauksessa ovat kosmologit Kari Enqvist ja Esko Valtaoja (joka taitaa tässä olla kuitenkin lähinnä äänetön yhtiömies) ja toisessa nurkkauksessa filosofit Juha Himanka ja Pauli Pylkkö.

Minulla ei ole mitään syytä olla puolueellinen. Enqvistin ja Valtaojan kanssa olen aika etäisesti hyvän päivän tuttu, Himankaa ja Pylkköä en tietääkseni ole koskaan edes tavannut. Ottelu vain on niin epätasaväkinen. Enqvistin ja Valtaojan sanan säilät leikkaavat sen verran terävämmin ja loogisemmin kuin Himangan ja Pylkön tylsän sahalaitaisen leipäveisten nirhaisut.  Molemmat filosofit vetoavat mieluusti auktoriteetteihin, Himanka jopa kiusallisen usein Pylkköön. Tuppurainen Tappuraisen tieteellisenä takuumiehenä. Retoriikassa herroille pärjää vain Tapio Puolimatka, tosin tässä kisassa varsin hyvin. 

Kamppailun aikaisempiin ja nykyisiin vaiheisiin pääsee tutustumaan näistä linkeistä. Muitakin löytyy, mutta näillä pääsee alkuun. Jokainen voi antaa pisteitä kampailijoille ihan oman näkemyksensä mukaan.
Yritys ymmärtää Kari Enqvistiä

Kuka katsoo kaukoputkeen? Enqvistin aurinkokeskisyyden selitys

Akateemisen keskustelun ääri-ilmiöitä – suositut luonnontieteilijät filosofeina

Ymmärryksen luonteesta

 Suhteellisuusteoriaa ja ääri-ilmiöitä



ps. Oikea Taika-Jim tekemässä paranormaalia koetta.


Jälkirjoitus 20.6.2013

Kommentoin Kari Enqvistille alla olevan kuvan kera, että Juha Himanka saattaa julistautua voittajaksi vedoten vyön alle lyömiseen. Tähän Kari vastasi: "Kuvittelen otelleeni sääntöjä tarkkaan noudattaen ja aivan erityisesti varoneeni vyötärön alle lyömistä, päinvastoin kuin Himanka."
Kuva sopisi ehkä paremmin Kari Enqvistin muihin matseihin, erityisesti Tapio Puolimatkan kanssa otettuihin, mutta kyllä se tässäkin asiansa ajaa.


Kommenttiin liittyen. Cassius Clay (Muhammad Ali) makasi vaakasuorassa, kun taas iso ruma karhu Sonny Liston elämöi, nosti kämmentä ja löi. 

27 kommenttia:

  1. Tiesin Timon entuudestaan ateistiksi, mutta näyttää olevan myös rasisti.

    VastaaPoista
  2. Minun sanastossani ateisti on henkilö, jolla on tarve todistella sitä, että jumalaa ei ole olemassa. Se kun on loogisesti mahdotonta, niin mieluummin olen vaikka uskonnollisesti välinpitämätön.

    Rasistisyytöstä en ymmärrä.

    VastaaPoista
  3. Kyllä Eenkvisti melkoinen tiedeuskovainen on ja Valtaoja on vielä pahempi. Tiede muka pelastaa maailman, vaikka todellisuudessa se sen juuri tuhoaa.

    VastaaPoista
  4. Tiedeuskovainen on käsite, jota en ymmärrä lainkaan. Tiede on tiedon hankkimisen ja käsittelyn metodi, ei sillä ole mitään tekemistä uskovaisuuden kanssa. Tosin monien uskovaisten metodi on määritellä ensin tiedeuskovaisuus omalla tavallaan, sitten todeta tieteen tekijöiden olevan uskovaisia ja ryhtyä kampittamaan tätä itse luomaansa olkiukkoa.

    http://www.youtube.com/watch?v=sKQuzcdorTQ&NR=1&feature=endscreen

    http://www.youtube.com/watch?v=o3fp-q71hyc

    VastaaPoista
  5. Kaksi etnistä hahmoa tylsinä tuijottamassa valkoisen herrarotuun kuuluvan taikurin temppua. Mitä muuta se on kuin rasistinen kannanotto?

    VastaaPoista
  6. Hahmot ovat Lee Falkin kynästä. Minähän olen vain kertonut tekstissä heidän olevan miljoonan dollarin arvoiset luoettavat todistajat. Jos se on jonkun mielestä rasistinen kannanotto, niin sitten se hänen mielestään on. Suomessa on - onneksi - sanan ja mielipiteen vapaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sanan ja mielipiteen vapau ??? missä päin suomee niin meen sinne.

      Poista
  7. Muita Don Addisin pilapiirroksia. Nauttikaa tai kiristelkää hampaitanne.

    http://www.bornagainpagan.com/cartoons/065-the-amazing-don-addis.html

    VastaaPoista
  8. Vaikka voinkin viedä joltakulta ilmaisun Bible Belt kaksoismerkityksen hoksaamisen ilon, niin en malta olla siteeraamatta Wikipediaa.

    "Raamattuvyöhyke (engl. Bible belt) on kutsumanimi alueille, joilla evankelisprotestanttinen kristillisyys vallitsee. Monesti alueen nimitys johtuu alueen kirkkokuntien fundamentalistisesta suhtautumistavasta.

    Parhaiten tunnettu on Yhdysvaltain lounais- ja eteläosissa sekä Keskilännessä oleva laaja vyöhyke, jossa erityisen vahvana on baptistinen kirkko. Raamattuvyöhykkeiksi kutsuttuja alueita löytyy myös muista maista, muun muassa Kanadasta, Australiasta ja osista Eurooppaa (kuten Alankomaista, Ruotsista ja Norjasta). Suomessa osia Pohjanmaasta kutsutaan joskus raamattuvyöhykkeeksi."

    VastaaPoista
  9. Ymmärrän, että Suvannolla on tekijänoikeudet kateissa jatkuvista blogissa olevista muiden kuvista päätellen, mutta niin on näköjään myös kirjesalaisuus.

    VastaaPoista
  10. Kirjesalaisuus ei koske kirjeen lähettäjää eikä vaistaanottajaa.

    VastaaPoista
  11. Ehkä Himangan näkemys Maan kiertämisestä Aurinkoa eikä päinvastoin selittää myös hänen tilansa tässä "ottelussa". Ulkopuolisen silmin Himanka makaa täystyrmäyksen saaneena kanveesissa, mutta Himangan tulkinta on toinen. Hän itse on pystyssä vankasti "seinään" nojaten, mutta kaikki muut, Enqvist etummaisena ovat vaakasuorassa asennossa tyhjän päällä maaten.

    VastaaPoista
  12. Juha Vastrannankiiski24. kesäkuuta 2013 klo 14.35

    Tuo viimeisen linkin takaa löytyvä Pylkön Fysiikkaviikari on äimistyttävyydeltään häkellyttävä. 70 sivua, joista tulee mieleen Junnu Vainion mainio iskelmä "Naapurin sähköurut".

    "Soiko sielussa ilot vai surut, on mahdoton aavistaa. Rytmikone koko ajan jauhaa sambaa, siitä päätellen mies olis' iloinen. Mutta sormet tapailevat vakavampaa, kuin matkamiehen-virttä etsien."

    Siinä kun Enqvist ja Valtaoja ovat onnistuneet popularisoimaan tiedettä kaunokirjallisin konstein ja herättämään meidän kansanmiesten kiinnostuksen fysiikkaan ja tieteen maailmaan, tuo Fysiikkaviikari kyllä onnistuu näyttämään filosofian tieteenä sangen surullisessa ja epäkiinnostavassa valossa. Varhainen filosofia oli viisauden rakastamista ja systemaattista tiedon tavoittelua, ja filosofia on perinteisen sanonnan mukaan kaikkien tieteiden äiti. Onko nykyfilosofia viisauden ja tieteen halveksimista?

    VastaaPoista
  13. Juha Vastarannankiiski25. kesäkuuta 2013 klo 15.50

    Päivän Fingerpori kuvastaa edellä viitattua nykyfilosofointia, tosin filosofin pitkistä jorinoista on jätetty kaikkein turhimmat krumeluurit pois. Sarjakuvassa on nasevasti osattu kiteyttää suomalaisen nykyfilosofin viisaus sivistyssanoitta:
    hs12.snstatic.fi/webkuva/sarjis/560/1305691321702?ts=376

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lasken Himangan, mutta erityisesti Pylkön samaan sarjaan Tapio Puolimatkan kanssa. Hirvittävää retorista pyörittelyä ilman todellista punaista lankaa. Ellei nyt Puolimatkan oman kristillisen näkemyksen ja Pylkön josta käsittämättömyydestä sikiävää vastenmielisyyttä Enqvistia kohtaan lasketa punaiseksi langaksi.

      Poista
  14. Vastenmielistä on myös Suvannon Enqvistin ja Valtaojan nuoleskelu.

    VastaaPoista
  15. Varsinkin Kari Enqvistin joitakin lausuntoja, joita tosin pidän enemmän möläytyksinä kuin harkittuina puheenvuoroina, olen arvioinut aika tiukoin sanakääntein. mm. täällä

    http://timosuvanto.blogspot.fi/2011/05/suomen-viisain.html

    Ei Karin "viisasten raadin" lausunto Guggenheimistakaan mielestäni kovin terävää analyyttisyyttä edusta. Pikemminkin suomalaisuuden halveksintaa.

    "Kari Enqvist:

    Kyseessä on riskisijoitus, joka onnistuessaan brändää paitsi Helsinkiä myös koko Suomea tavalla, jota kotikutoisin voimin on turha tavoitella.

    On turha jeesustella siitä, miten paljon muuta taidehyvää Guggenheim-rahoilla saisi aikaan, sillä pelkkiä rukinlapoja esittelemällä ei maailman ykkösdivisioonaan nousta."

    Joka onnistuessaan... Niinpä niin. Joka epäonnistuessaan myös brändää paitsi Helsingin päättäjiä myös koko Suomea maailman huulestäa vedettävimmästä kansasta, joka on valmis maksamaan miljoonia kenelle tahansa, joka ymmärtää vastata oikein kysymyksen "Mitä pidätte Suomesta?". Se on "Kyllä, mutta vain suomalaisten rahoilla".

    VastaaPoista
  16. Paitsi ylimileisyytensä niin Enqvist osoittaa myös tietämättömyytensä. Ykkösdivisioonahan on mestareiden liigan alapuolella. Meillä sitä kutsuttiin ennen Suomensarjaksi. Sinne pudottiin mestaruussarjasta.

    Toiseksi Guggenheimin perään kuolaaminen kertoi ennen kaikkea siitä, että niiden henkilöiden mielestä Suomella itsellään ei ole esittää vetovoimaista kulttuuria. Melkoista oman maan kulttuurin aliarvostamista. Joissakin maissa siitä saisi syytteen maanpetoksellisesta toiminnasta.

    VastaaPoista
  17. Ehkä maanpetossyyte menee jo vähän överiksi, mutta kyllä Enqvistin lausunto minusta muuten on melkoinen vähättely suomalaista kulttuuria kohtaan. Gugge on kuin sinnikäs pölynimurikauppias. Kun kerran on saatu vähän kenkää oven rakoon ja sisällä perheen taloudesta täysin pihalla oleva naisväki huutaa hurraata, niin eihän silloin kannata perääntyä. Ei kun uutta tarjousta pöytään, kyllä se isäntäkin siitä taipuu. Kun molemmilta puolilta painostetaan.

    VastaaPoista
  18. Lukaisin Himangan teoksen "Se pyörii sittenkin". Pitkäpiimäistä ja väsyttävää filosofista vääntelyä. Toki puhun tässä vain omasta puolestani. Jos joku saa kirjasta filosofisia kiksejä, niin ihan vapaasti.

    VastaaPoista
  19. Kirjan nimi on kyllä "Se ei sittenkään pyöri".

    VastaaPoista
  20. No niinpä olikin. Ehkä jopa kirjan nimen väärin muistaminen kuvastaa sen vaikutuksen vähäisyyttä, minkä kirja minuun teki. Vaikka Himanka itse luonnehtii teostaan: "Teosta valmistellessani myös pyrin punnitsemaan jokaisen sanan huolella ja työstämään tekstiä kunnes se on havainnollisen selkeä".

    VastaaPoista
  21. Ihan mielenkiintoista settiä. Tässä Pylkön uusin puheenvuoro tähän keskusteluun. http://www.uunikustannus.fi/extreme.pdf

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lukaisin. Ainoa asia, josta sain edes jotenkin otetta oli se, että Pauli Pylkkö oli hyvin närkästynyt oman etunimensä sekoittamisesta. Muuten tyypillistä filosofista kiertelyä ja kaartelua.

      Poista
  22. Tylsää keskustelua. Blogin pitäjä ottaa kantaa filosofiseen keskusteluun toistamalla sitä, että ei ymmärrä filosofista mitään. Eikö viisasta olisi kirjoittaa asioista, joista jotain ymmärtää.

    VastaaPoista
  23. Nimettömän kommentoijan perustelematon mielipide. Ei nouse kovin korkealle rankingissa.

    VastaaPoista