Kari Enqvist ja Janne Saarikivi.
Ainoa mikä jää
WSOY 2017
237 sivua
Kun noin 50 vuotta sitten aloittelin matematiikan
ja fysiikan opintojani Helsingin yliopistossa, fysiikan laitoksen liepeillä oli
useitakin raamattupiirejä, mutta matematiikan laitoksella ei muistini mukaan
ainuttakaan. Matemaatikot eivät olleet hengellisistä asioista lainkaan niin kiinnostuneita
kuin fyysikot.
Itselläni ei ole ollut koskaan uskonnollista
vaihetta elämässä. Seurakunnan poikakerhossa kyllä kävin, mutta ihan muista
ulkonaisista enkä hengellisistä syistä. Joten näistä fyysikkojen
raamattupiireistä minulla ei ole muuta omakohtaista kokemusta ja muistoa kuin
fysiikan laitoksen ilmoitustaululla olleet kokouskutsut. Sen sijaan kävin
useankin kerran professori K. J. Laurikaisen järjestämissä
yleisötilaisuuksissa, joissa käsiteltiin aika yleisellä tavalla fysiikan ja
uskonnon välisiä suhteita. Todellisia tai kuviteltuja.
Jos näissä nyt en käynyt ihan salaa, niin
kiinnostusta piti jotenkin selitellä. Aika ja ystäväpiiri oli sellaista, että
Laurikaista pidettiin hieman yksinkertaisena. Häntä kuunneltiin lähinnä siksi,
että osattaisiin argumentoida paremmin kommunistisen tieteellisen maailmankuvan
puolesta. Oli miten oli, kommunistinen tieteellinen maailmankuva on henkisessä konkurssissa,
kristinusko porskuttaa eteenpäin, vaikka välillä nilkuttaakin aika pahasti.
Tämän pohjalta en pidä lainkaan
hämmästyttävänä, että monet fyysikot ovat ateistisesta tai ainakin agnostisesta
maailmankuvastaan huolimatta pohtineet tieteen ja uskonnon välistä suhdetta.
Aika jännitteinenhän se on, vaikka monet kristilliset piirit mielellään
ottaisivat kirkolle suuren osan tieteen kehityksen kunniasta. Galilein pannat
ja muut tieteen kehityksen pyörien rattaisiin heitellyt kapulat ovat kuulemma
vain väärinkäsityksistä johtuneita poikkeuksia.
Esko Valtaoja on kirjoittanut piispa Juha
Pihkalan kanssa parikin teemaan liittyvää keskustelukirjaa. Joten taisi olla
selviö, että Kari Enqvistinkin piti sellainen pykätä. Tuloksena oli opus ”Ainoa
mikä jää”. Keskustelukumppanina hänellä on uskonnolliseksi tunnustautuva kielitieteilijä, professori Janne
Saarikivi. Oppineita herroja molemmat ja sujuvan kirjoittamisen taito niin
ikään molemmilla hanskassa.
Ennen kuin olin edes avannut kirjaa, olin aika
varma puoleni valinnasta tässä ”henkien taistelussa”. Uskonnottomana ja Kari
Enqvistin aikaisempaan tuotantoon tutustuneena minun oli helppoa asettua hänen
näkökantojensa taakse. Kun Enqvistin kieli on vielä erinomaisen letkeitä
kielikuvia pursuavaa, hänen osuutensa tuli luettua hyvinkin sutjakasti. Ei
niissä ollut juuri uusia näkemyksiä edellisiin teoksiin, vaan mistäpä niitä
tulisikaan jatkuvalla syötöllä kuin turkin hihasta. Uusia ilmaisuja sentään oli kylvetty varsin runsaalla kädellä sinne tänne. Kuten pokémoton, joka on
henkilö, jolla ei ole tunnesidettä Pokémoneihin, matkapuhelimien virtuaalisiin olioihin.
Saarikiven tekstien kanssa sain tehdä enemmän
työtä. Kyllä Janne parhaansa yritti, mutta näin puolueellisen tarkkailijan
silmin hän oli koko ajan hieman alakynnessä. Nyrkkeilyn säännöillä olisin
tuominnut hänet niukkaan, mutta selkeään pistehäviöön. Tyrmäys, edes luvunlasku
ei sen sijaan ollut minusta lähelläkään, vaikka Enqvist tuntui käyttävän kaiken
sen lyöntivalikoiman, mikä kokeneella kehäketulla, mutta kuitenkin herrasmiesnyrkkeilijällä, on käytössään.
Tietenkin mieleen tulee minun kohdallani
vahvistusharha . Joku kehän toisesta kulmasta ottelua toisenlaisilla laseilla katsonut olisi
voinut tulla aivan toisen voittajan julistamiseen.
Tosiasiassa tällaisessa ottelussa todellinen
voittaja on ihmisten kyky debatoida keskenään, vaikka lähtökohdat ja
maailmankatsomukset ovat ainakin osittain hyvin erilaiset. Voin hyvin
suositella kirjaa kaikille, joita tieteen ja uskonnon välinen dialogi
kiinnostaa. Tämä opus osoittaa, että siihen voi osallistua jopa uskonnottomat ilman pelkoa lyönneistä vyön alle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti