Harri Hietala
Docendo 2017
180 sivua
Olen ollut lukuisilla valokuvauskursseilla.
Sekä vetämässä että vedettävänä. Kokemukseni mukaan fotarit voidaan jakaa
karkeasti kahteen ryhmään. Niihin, jotka harrastavat valokuvia ja niihin, jotka
harrastavat kameroita.
Harri Hietala, entinen työtoveri Heurekan
ajoilta on tehnyt opuksen, jolle on vähän vaikeaa löytää kohderyhmää vain jommastakummasta
fotariporukasta. Minusta kun siitä olisi hyötyä molemmille.
Siitä lähtien, kun siirryttiin camera obscurasta
(joka tosin sekin esitellään kirjassa) linssillisiin kameroihin, on objektiivi
muodostanut kuvan. Minun on vaikea ymmärtää, miten joku voi toimia
ammattivalokuvaajana tai saada mitään syvyyttä valokuvausharrastukseensa ilman,
että hän ymmärtää edes perusasiat objektiivien sielunelämästä. Silloin mennään
fiilistelyn ja taiteen puolelle, joista taas minä en ymmärrä yhtään mitään.
Jos haluaa tietää objektiivien historiasta ja
toiminnasta sekä niiden vaikutuksesta itse perusasiaan, valokuvaan, tämä kirja
on oikea hankinta. Kirjan vajaaseen 200 sivuun on saatu sisällytettyä ainakin
minun mielestäni kaikki olennainen. Harri Hietalaa pätevämpää kirjoittajaa ei
nyt ainakaan kotimaasta tule juuri mieleen. Pitkä kokemus sekä kameroiden että niistä
kirjoittamisen parissa näkyy läpi kirjan. Teksti on sujuvan luettavaa, eikä
mitään oleellisia virheitä pistänyt silmään ainakaan ensilukemalla.
Jos nyt jostain pitää huomauttaa, olkoot se
polarisaatiosuotimen fysikaalisen toiminnan selittäminen. Syy on vain osittain
kirjoittajan, sillä polarisaatio on sen verran monimutkainen fysikaalinen
ilmiö, että sen avaaminen parilla virkkeellä ei oikein onnistu. Vertaus
sälekaihtimeen johtaa ihan harhaan, koska sitä vastaava optinen laite on
nimeltään hila. ”Suodatin on rakenteeltaan hyvin tiheä viivasto, joka pidättää
tasopinnasta heijastuneet polarisoituneet säteet, jos ne ovat
vastakkaissuuntaisia.” Vastakkaissuuntaiset polarisoituneet säteet on käsite,
joka ei minulle fyysikkona aukene.
Myös sen olisi voinut sanoa vähän painokkaammin, että pyöröpolarisaatiosuotimen käyttö kameroissa johtuu nimenomaan nykyisten kameroiden automaattitoiminnoista. Mitään muuta valollista lisäarvoa pyöröpolarisaatiosuodin ei tuo lineaarisuotimeen nähden. Vanhojen mekaanisten kameroiden polarisaatiosuotimiksi käy yhtä hyvin lineaariset polarisaatiosuotimet. Jos sellaisen vielä jostain löytää.
Myös sen olisi voinut sanoa vähän painokkaammin, että pyöröpolarisaatiosuotimen käyttö kameroissa johtuu nimenomaan nykyisten kameroiden automaattitoiminnoista. Mitään muuta valollista lisäarvoa pyöröpolarisaatiosuodin ei tuo lineaarisuotimeen nähden. Vanhojen mekaanisten kameroiden polarisaatiosuotimiksi käy yhtä hyvin lineaariset polarisaatiosuotimet. Jos sellaisen vielä jostain löytää.
Tämä on kuitenkin
pieni kauneusvirhe muuten pätevässä kirjassa. Loppukaneettina menkööt minun
nuoruudessani usein käytetty lehtien ilmoitusten ja mainosten ilmaisu: ”Suositellaan!”
2 kommenttia:
"...miten joku voi toimia ammattivalokuvaajana tai saada mitään syvyyttä valokuvausharrastukseensa ilman, että hän ymmärtää edes perusasiat objektiivien sielunelämästä. Silloin mennään fiilistelyn ja taiteen puolelle, joista taas minä en ymmärrä yhtään mitään."
Taas kerran kummallinen viittaus valokuvataiteeseen. Ikään kuin sen tekeminen ei vaatisi tietoa ja kokemusta myös objektiivien sielunelämästä.
Kapa
Valokuvataiteen kentässä on niin monenmoista sakkia. Toki moni hallitsee työvälineensä, mutta paljon on myös niitä, joiden mielestä tekniikan osaaminen vain kahlitsee.
Lähetä kommentti