Tällä kuvalla ei ole tarinan kannalta oikeastaan muuta tekemistä kuin se, että se otettu juuri samoihin aikoihin. Minä istun eturivissä kädet hurskaasti ristissä. Ei ole kovin vaikeaa uskoa, että olin niihin aikoihin varsin höynäytettävissä.
Tarina alkaa syksystä 1964. Isäni oli
nimitetty Opiston johtajaksi Heikki Hosian siirtyessä opetusministeriön
kansliapäälliköksi. Olimme juuri muuttaneet johtajan asuntoon Kirjastotaloon. Olin
14-vuotias ja koko ajan lähestymässä Opiston oppilaiden ikiä, eli saamassa
heistä ikäisiäni kavereita.
Asuin kirjastotalon ”pohjoissiivessä”
kolmannessa kerroksessa ihan omassa yksinäisyydessäni. Sieltä oli yhteys
käytävän kautta kansankorkeakoulun poikien asuntoihin. Periaatteessa en olisi
saanut edes käydä siellä, mutta tässä asiassa en ollut periaatteellinen
Vähän kuin oheisessa Viikkolehden artikkelissa
törmäsin sattumalta erääseen oppilaaseen, jolla riitti juttua. Hän oli Erik
Dragsberg. Omien puheidensa mukaan tanskalaisen isän ja suomalaisen äidin
lapsi. Puolassa elokuvakoulun käynyt maailmanmies. Muistan kuunnelleeni häntä
silmät ihmetyksestä pyöreinä.
Meistä tuli jonkinlaiset kaverit, tosin
motiivit kaveruudelle taisivat olla vähän epäsymmetriset. Minä ihailin Erikin
maailmanmiehen tyyliä, hän taisi nähdä pikemminkin tuttavuuden Opiston johtajan
pojan kanssa olevan hänen etujensa mukaista.
Olin ollut kesällä Opiston puutarhalla töissä, ja kun en ollut tuhlaavainen luonne, minulla oli pienestä palkastani
huolimatta jäänyt rahaa säästöön. Taisin jopa mainita siitä Erikille, koska jossain
vaiheessa alkusyksyä hän valitteli akuuttia rahapulaa ja pyysi pientä vippiä.
Takaisinmaksu olisi heti seuraavalla viikolla, kun Erik saisi ennakkoa jostain elokuvasopimuksesta,
josta sen salaisen luonteen vuoksi ei voinut kertoa tarkemmin. Sinisilmäisenä ja
toisesta ihmisestä pelkkää hyvää uskovana lainasinkin hänelle rahaa. Summaa en enää
muista, mutta useita kymppejä kuitenkin. Iso raha minulle siihen aikaan.
Seuraavalla viikolla Erik tapojensa vastaisesti selvästi kartteli
minua, mutta lopulta pääsin puheisiin ja kysymään lainaa takaisin. Hän kertoi
surullisen tarinan. Ennakkoa ei ollut tullut ja minunkin antamilleni rahoille
oli käynyt köpelösti. Erik oli nimittäin iskenyt jonkun tytön Opistolta ja
ollut muhimassa tämän kanssa tekolammen laiturilla. Siinä touhussa hänen
lompakkonsa oli pudonnut veteen ja kun hän myöhemmin etsi sitä, ei enää löytänyt.
Syksykin oli jo aika pitkällä ja vesi kylmää, joten hänellä eikä muillakaan ollut
hirveää intoa sukellella rahojen perään.
En enää muista, uskoinko vai en. Luultavasti
uskoin, Erik oli erittäin vakuuttava puheissaan. Etenkin niissä, jotka eivät muuten
olleet oikein uskottavia. Harmitti kuitenkin.
Kun seuraavalla viikolla tulin eräänä päivänä
koulusta kotiin, kirjastotalon asunnossamme olevan isän työhuoneen ovet
olivat kiinni. Äänistä tunnistin, että isä ripitti Erikiä, joka oli kerrankin
se, joka puhui vähemmän ja hiljaisemmalla äänellä. Selvisi, että Erik oli
sotkeutunut moninaisten valheidensa verkkoon, osana niistä lainaillut takaisin maksamatta muiltakin kuin minulta, mitä tosin en ollut kertonut kenellekään, etenkään en isälleni.
Seuraus oli kuitenkin se, että Erik joko erosi
tai erotettiin Opistosta. Seuraavana päivänä hän oli jo poissa. Henkilökohtaisesti en
ollut enää koskaan tekemisissä hänen kanssaan, mutta epäsuorasti kyllä. Ensimmäisen kerran vain
parin viikon päästä siitä, kun hän oli lähtenyt.
Kävelin lammen rannalla. Lampi oli mennyt
juuri ohueen ja kirkkaaseen jäähän. Jään alla oli runsaasti puun lehtiä, mutta
eräs vähän isompi vihreä lehti kiinnitti huomioni. Se oli selvästi Paasikivi, kymmenen
markan seteli. Rikoin jään sen kohdalta ja ongin setelin ylös. Lampea
kierrellessäni löysin enemmänkin seteleitä. Osa vain oli niin kaukana rannasta,
että niihin ei ulottunut ja lasinohuelle jäälle ei ollut mitään asiaa.
Kaikista Erikin tarinoista yksi vähiten uskottavista
piti siis paikkansa. Lainaamani ahat olivat lammessa. Näin ainakin uskon, tuskin ne
lammen hopeapajuissakaan kasvoivat. Kun jään paksuunnuttua kävin hakkaamassa
loputkin näkyvissä olevat setelit pois, saatoin katsoa Erikin kuitanneen tietämättään
velkansa, jopa koronkiskonnaksi katsottavaksi korolla. Kuivasin rahat, ja niistä
tuli ihan käypää valuuttaa. Vielä seuraavana keväänä joku kertoi löytäneensä jo
aika pahasti vettyneen kympin setelin lammesta. Setelipaperi on kuitenkin aika hyvin vettä kestävää, joten eiköhän siitäkin vielä kaupassa kelpaava raha tullut.
Erik Dragsberg Opiston vuosikertomuksessa 1964-65. * tarkoittaa, että hän on lopettanut syyslukukaudella. Hänen äitinsä asui Kuopiossa, mistä tämä oli mitä ilmeisimmin lähettänyt hulivilipoikansa Orivedelle rauhoittumaan. Varsin huonolla menestyksellä tosin. Mitään muuta syytä en keksi Erikin Opistolle tuloon.
Kuva ei ole ihan autenttinen kaikilta osiltaan. Suunnilleen näiltä kohdin kävin hakkaamassa irti jäästä yhden Paasikiven, jollaiseen kuvan virtuaalivaluuttaan Jyrki ja Jukan katseet ovat suuntautuneet.
Viikkosanomat julkaisi numerossaan 5.4.1965 koko aukeman artikkelin Erik Dragsbergista. Siinä hän kehuu itsensä ja haukkuu suomalaisen elokuvan tason.
Opiston ajoista tässä on vain noin puoli vuotta. Muistan hyvin Erikin jalassa olevat sirot kengät. Ne olivat jotain muuta kuin siihen aikoihin oli tyylinä. Korkeintaan meidän luokkakuvassa minun vieressä istuvalla Matilla oli jotain vastaavaa. Tosin Matin sukatkin olivat tyylikkäät, toisin kuin Erikin.
Kuvasta käy minusta hyvin ilmi, miten paljon Erik Dragsbergin olemuksessa oli samaa kuin Jörn Donnerissa. Erik kun liikkui sulavasti piireissä kuin piireissä, hän törmäsi jossain vähän myöhemmässä vaiheessa myös Jörkkaan, joka sitten palkkasi 70-luvun alussa Erikin jonkinlaiseksi yleisjohtajaksi omistamaansa Nilsiän Tahkovuoren hotellikompleksiin. Muina mukana sähläämässä olivat Kalevi Keihänen ja Urpo Lahtinen.
Donnerilta loppuivat rahat ensimmäisenä ja hän varmaan koki näistä kolmesta suurimmat tappiot. Keihänen kaadettiin osin isompien toimesta muutaman vuoden kuluttua, mutta Lahtisella oli Hymyn ansiosta sen verran paljon pätäkkää takanaan, että Tahkovuoren tappiot eivät tuntuneet missään. Ehkä Donner oppi siitä, että matkailubisneksessä suuret odotukset ja kova hehkutus eivät vielä takaa rahakasta lopputulosta. Jörkka oli tunnetusti Guggenheimin taide/matkailu -projektin äänekkäimpiä epäilijöitä alusta asti. Suuren huijauksen ensimmäinen näytös.
Erikin pesti johtaja Dragsbergina päättyi kananlentomaisesti samoista syistä kuin opinnot Opistolla. Puurot ja vellit tuppasivat menemään sekaisin. Kaverini Pekka oli juuri siihen aikaan Tahkolla töissä. Hänellä on värikkäitä tarinoita edellä mainituista juuri näiltä ajoilta, mutta kertokoot itse, jos haluaa.
Opiston ajoista tässä on vain noin puoli vuotta. Muistan hyvin Erikin jalassa olevat sirot kengät. Ne olivat jotain muuta kuin siihen aikoihin oli tyylinä. Korkeintaan meidän luokkakuvassa minun vieressä istuvalla Matilla oli jotain vastaavaa. Tosin Matin sukatkin olivat tyylikkäät, toisin kuin Erikin.
Kuvasta käy minusta hyvin ilmi, miten paljon Erik Dragsbergin olemuksessa oli samaa kuin Jörn Donnerissa. Erik kun liikkui sulavasti piireissä kuin piireissä, hän törmäsi jossain vähän myöhemmässä vaiheessa myös Jörkkaan, joka sitten palkkasi 70-luvun alussa Erikin jonkinlaiseksi yleisjohtajaksi omistamaansa Nilsiän Tahkovuoren hotellikompleksiin. Muina mukana sähläämässä olivat Kalevi Keihänen ja Urpo Lahtinen.
Donnerilta loppuivat rahat ensimmäisenä ja hän varmaan koki näistä kolmesta suurimmat tappiot. Keihänen kaadettiin osin isompien toimesta muutaman vuoden kuluttua, mutta Lahtisella oli Hymyn ansiosta sen verran paljon pätäkkää takanaan, että Tahkovuoren tappiot eivät tuntuneet missään. Ehkä Donner oppi siitä, että matkailubisneksessä suuret odotukset ja kova hehkutus eivät vielä takaa rahakasta lopputulosta. Jörkka oli tunnetusti Guggenheimin taide/matkailu -projektin äänekkäimpiä epäilijöitä alusta asti. Suuren huijauksen ensimmäinen näytös.
Erikin pesti johtaja Dragsbergina päättyi kananlentomaisesti samoista syistä kuin opinnot Opistolla. Puurot ja vellit tuppasivat menemään sekaisin. Kaverini Pekka oli juuri siihen aikaan Tahkolla töissä. Hänellä on värikkäitä tarinoita edellä mainituista juuri näiltä ajoilta, mutta kertokoot itse, jos haluaa.
Katkelma Viikko-Sanomien jutusta. Toimittajalle Erikin sen hetkinen ikä jää arvoitukseksi. Opiston vuosikirjasta se paljastuu. Ikää oli haastettelun aikana 17 vuotta. Mutta ikähän ei ole tärkeä, vaan ajatukset. Niitä Erikillä riitti, tosin puhetta vielä enemmän.
Tamperelainen-lehdessä oli syksyllä 2010 tällainen juttu. Erik mainittu, eikä mitenkään yllättävässä yhteydessä. Nimittäin mikä tahansa yhteys Erikiin liittyen ei ole yllättävä.
Seuraava ja viimeinen minun silmiini osunut tieto Erkin touhuista Suomessa on vuonna 1981 ilmestynut Pelastusarmeijan kustantama 80 sivuinen kirjanen. Tekijöinä on ei ihan ensimmäisinä tässä yhteydessä mieleen tulevat henkilöt. Erik Dragsberg ja Pertti Virtanen, josta tamperelaiset olivat kuulemma erityisen ylpeitä vuonna 1995, jolloin he saivat ensimmäisen kerran Velton sisään. (Vitsi toimii paremmin kerrottuna.)
Tekijöistä huolimatta tai ehkä juuri siksi sisältö on ihan asiallinen kirjoitus otsikon mukaisesta teemasta.
Liittyykö kiitossanojen viimeiseen virkkeeseen aitoa uskonnollisuutta vai pientä piruilua? Se jäänee arvoitukseksi, ellen saa jompaa kumpaa itse asiasta kuulluksi.
Vaikka kosketukseni Erik Dragsbergiin jäi varsin lyhytaikaiseksi, hän jäi mieleeni yhtenä värikkäimmistä kohtaamistani ihmisistä, jollaisia elämäni varrella on tullut aika moinen määrä vastaan. Kuukauden päästä Erik täyttäisi 71 vuotta, sikäli kun on vielä hengissä. Olisi mielenkiintoista kuulla hänen elämänsä myöhemmistä vaiheista. Jos ei muuten, niin voisin ainakin kertoa hänen potevan turhaan huonoa omaatuntoa pystyyn jääneestä vipistä.
ps. Jos joku haluaa erityisesti lukea artikkelin Viikko-Sanomissa, niin alla.
ps. Jos joku haluaa erityisesti lukea artikkelin Viikko-Sanomissa, niin alla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti