Jörn Donner, kuinka te kehtaatte! Ekholm, Kai Docendo 2020 | |
Kai Ekholm on ollut kirjallisesti ahkerana. Lyhyen ajan sisään toinen teos uunista ulos. En tiedä, onko dekkarin Minä olen myrsky ja tietokirjan Jörn Donner, kuinka te kehtaatte! ilmestymiset lyhyen ajan sisällä vain sattuma, vai onko niillä jokin syvällisempi kohtalonyhteys.
Molemmat tietysti jäävät hieman koronan varjoon, mutta onneksi kirjoja saa
ostettua nykyään muualtakin kuin kirjakaupoista. Tosin tämä asiantila ei
varmaan tunnu hirveän onnelliselta niiden satojen kivijalkakirjakauppiaiden
mielestä, jotka viimeistään tänä keväänä luovuttavat ja laittavat lapun
luukulle. Kain ja minun vanhalla kotipaikkakunnalla tämä tapahtui jo monta
vuotta sitten.
Donnerin elämänkerta on saanut varsin runsasta
ja pääosin myönteistä huomiota julkisuudessa. (Kirja on niin paksu, että se ei mahdu postiluukusta. Tilattuna se pitää hakea postista. Sitä on kiukuteltu.) Kun olen lähinnä
wannabe-kirjallisuusarvostelija, jätän suosiolla teoksen syvemmän kirjallisen
analyysin sen paremmin osaaville tai ainakin itse niin kuvitteleville. Keskityn
yhteen ainoaan teemaan. Miten opus on sopusoinnussa minun omaan kuvaani Jörn
Donnerista.
Olen sen ikäinen, että olen tuntenut Jörn Donnerin maineelta lähes koko hänen julkisen elämänsä ajan. Olen lukenut jonkun hänen kirjansa ja nähnyt
varmaan lähes kaikki hänen elokuvansa; niin ohjaamansa, näyttelemänsä ja
tuottamansa. Kirjasta saan käsityksen, että Ekholmin mielestä Donner on surkea
näyttelijä, paitsi esittäessään itseään, kuten hän elokuvissaan yleensä tekee.
Parempaan roolisuoritukseen tämän hahmon suhteen voisi päästä korkeintaan Jukka
Puotila. Kirjailijana Donner on huonohko, väliin sentään keskinkertainen,
ohjaajana menettelevä, mutta tuottajana hyvä. Kruununa tietysti Oscarinkin
tuonut Fanny ja Alexander.
Tämän lisäksi silmieni ja korvieni lävitse on
kulkenut valtava määrä Jörn Donneria televisiosta, radiosta ja lehdistöstä.
Näiden kaikkien perusteella minulle on muodostunut kuva värikkäästä kulttuuripersoonasta,
joka ei kumartele kuvia. Oletan jakavani tämän näkemyksen aika monen muun
suomalaisen ja jopa ruotsalaisen kesken.
Donneria itseään en ole tavannut kuin muutaman
kerran, jos ei kirjamessuja ja muita vastaavia tilaisuuksia lasketa mukaan. Olen
kerran saanut omistuskirjoituksellakin varustetun kirjan, jonka vein kaverini
Korson asemalla aikoinaan olleeseen divariin. Tilalle sain muutaman kappaleen
Mustanaamio-lehtiä.
Ensimmäistä kertaa olin samassa tilassa Donnerin
kanssa ihan 70-luvun alussa. Tuttavapiiriini kuului siihen aikaan elokuva-alalla
olevia ihmisiä. Yksi heistä oli kuvaussihteerinä tai jossain vastaavassa
hommassa Donnerin tuottamassa elokuvassa Marja pieni (tuli muuten telkkarista
ihan äskettäin). Hän pyysi minut avecikseen leffan ensi-iltaan. Varmaankin
paremman puutteessa, kun emme muuten olleet mitenkään sen parempia tuttuja,
seurustelusta nyt puhumattakaan.
Sitä kautta ajauduin myös jatkoille. Niitä varten
oli oikein painettu oletettu jatkojen tapahtumien kulku. Erityisesti mieleeni
jäi kohta, jossa kerrottiin 22.30 ohjelmassa olevan Jörn Donnerin sammumisen.
Paskan marjat. Jörski ei ollut edes humalassa ja poistui paikalta paljon aikaisemmin.
Paskan marjat. Jörski ei ollut edes humalassa ja poistui paikalta paljon aikaisemmin.
Tästä episodista kului noin 30 vuotta, kun
olin satunnaisissa hommissa Finnfotossa. Yhdistys jakoi muutaman vuoden välein Fotofinlandia-palkintoja.
Vuonna 2004 raadissa olivat Jörn Donner ja valokuvaaja Stefan Bremer. Minä
toimin apupoikana kantaen kuvia näytille ja pois. Niitä oli nimittäin
runsaasti, sillä voittopalkinto rahallisesti varsin arvokas. Kuvat piti siihen
aikaan lähettää joko paperikopioina tai diona.
Donnerin yleisin kommentti kilpailukuvista oli
”Roskaa! Saa viedä pois.” Sivumennen sanoen olin näistä kuvista juuri samaan
mieltä, mutta ymmärsin pysyä hiljaa. Minun tehtäväni ei ollut arvioida.
Toisaalta muistan myös, miten asiantuntevasti
Donner arvioi niitä kuvia, joissa oli sitä jotain. Oli se sitten visuaalista
tai sisällöllistä. Voittokuvista raati oli yksimielistä, apupoika mukaan lukien,
vaikka minun mielipidettäni ei kysyttykään.
Kun jossain pitkän rupeaman välissä kävimme
syömässä, en malttanut olla kertomatta Donnerille, miten pettynyt olin ollut 30
vuotta sitten, kun suuresti odottamani ohjelmanumero ei toteutunutkaan. Donner
mulkaisi minua donner-katseellaan ja totesi vain, että ei muista mitään
sellaista tapahtuneen tai tässä tapauksessa jääneen tapahtumatta.
Siitä tai jostain muusta tympääntyneenä Donner
sanoi ruokailun päätteeksi, että hänellä on menoa ja käski lopun raatilaisten
tekemään arvion loppuun. Muut eivät uskaltaneet kuin nyökytellä, mutta Stefan
Bremer ei ollut kuvia kumartavaa tyyppiä. Hän alkoi sättiä Donneria molempien
äidinkielellä ruotsiksi ja sanoi, että homma täytyy hoitaa yhdessä loppuun. Tämä
ei Donnerille käynyt, vaan hän lähti omille teilleen. Donnerin ollessa jo ovella
Bremer totesi tälle loppusanoikseen: ”Hör du Jörn, du är odiös!”
Minun oli pakko kysyä Bremeriltä, mitähän sana
odiös mahtaa olla suomeksi, sitä kun en muista Collinin sanastosta. Stefan
tapaili hieman ja totesi tässä asiayhteydessä hyvän suomenkielisen vastineen
olevan "niljake".
Valokuvaaja Stefan Bremer, Jörn Donner ja Hannu Castrén arvioimassa Fotofinlandian valokuvia. Kuva pääsi myös valokuvaiheiseen kirjaani "Henkilökuvaus digikameralla". Hannu Castrén on kotoisin Orivedeltä. Muuten asialla ei ole merkitystä, mutta pitäähän se mainita. Kai Ekholm oli aikoinaan Oriveden opiston kirjastonhoitaja.
Samaisessa kirjassa oli pari muutakin kuvaa Donnerista. Tähän lakiosioon minulla ei ollut parempaa kuvaa kuin Jörn raapimassa takapuoltaan. Sitä nyt ei voi pitää eriyisen loukkaavana, se kun oli yksi Donnerin tavaramerkeistä. Hän oli joskus tätä tavastaan ehkä vielä tunnetumpi kuin jörnimisestään, mikä ei suinkaan ollut Donnerin itsensä lanseeraama ilmaisu.
Arvelin, että muutama julkisuuden henkilö kirjan kuvagalleriassa voisi lisätä myyntiä. Donneri avulla tai hänestä huolimatta kirja pääsikin toiseen painokseen. Tosin ei yhtä nopeasti kuin Kaitsun kirja, joka kuulemma on jo nyt toisessa painoksessa.
Minun kirjastani otettiin myös painos ruotsiksi Ruotsin markkinoille. Se ei kuulemma myynyt erityisemmin hyvin, ei edes Donnerin siivittämänä.
Samaisessa kirjassa oli pari muutakin kuvaa Donnerista. Tähän lakiosioon minulla ei ollut parempaa kuvaa kuin Jörn raapimassa takapuoltaan. Sitä nyt ei voi pitää eriyisen loukkaavana, se kun oli yksi Donnerin tavaramerkeistä. Hän oli joskus tätä tavastaan ehkä vielä tunnetumpi kuin jörnimisestään, mikä ei suinkaan ollut Donnerin itsensä lanseeraama ilmaisu.
Arvelin, että muutama julkisuuden henkilö kirjan kuvagalleriassa voisi lisätä myyntiä. Donneri avulla tai hänestä huolimatta kirja pääsikin toiseen painokseen. Tosin ei yhtä nopeasti kuin Kaitsun kirja, joka kuulemma on jo nyt toisessa painoksessa.
Minun kirjastani otettiin myös painos ruotsiksi Ruotsin markkinoille. Se ei kuulemma myynyt erityisemmin hyvin, ei edes Donnerin siivittämänä.
Donner-anekdootteja riittäisi varmaan useankin
kirjan aineksiksi. Ekholmin kirjassakin niitä on, mutta vain elävöittämään
tekstiä, ei lööppien laatijoiden poimittaviksi tarkoitettuina. Muutenkin niin
tekstissä kuin kuvissa ollaan asialinjalla, mikä on minusta piristävää viime
aikojen myyntiluvut silmissä väsäiltyjen henkilöteosten joukossa. Ekholmin kieli on elävää, sopivin välein putkahtelevat herkulliset kielikuvat tekevät lukukokemuksesta nautinnollisen. Tämäkin opus tuli kahlattua lävitse lähes yhdeltä istumalta.
Mitä kysymykseen mielikuvan Donnerista
muuttumisesta kirjan lukemisen jälkeen tulee, täytyy todeta, että ei se paljoa
muuttunut. Sen sijaan se syventyi.
ps. 27.4.2020
Katsoin tilastoista, miten näitä luetaan ja mistä näille tullaan. Alla viikon statistiikka seuraavana aamuna katsottuna. Pitäisi varmaan päivittää Poikkitiedepalstaa useimmin. Facebook on kuitenkin hyvä informaatiokanava.
Katsoin tilastoista, miten näitä luetaan ja mistä näille tullaan. Alla viikon statistiikka seuraavana aamuna katsottuna. Pitäisi varmaan päivittää Poikkitiedepalstaa useimmin. Facebook on kuitenkin hyvä informaatiokanava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti