Wednesday, 20 February 2013

Vuoden lehtikuvaaja 2012




Omalle suosikilleen vuoden lehtikuvaajaksi 2012 voi antaa äänensä. Ei kun tutkimaan kuvia.

Lehtikuvaajat ovat itkeneet vuosikausia, että ahneet amatöörit ja kuvaavat toimittajat vievät leivän heidän ja heidän lapsiensa suusta kuvittamalla lehdet amatöörimäisillä räpsyillä, joita ei hyvällä tahdollakaan kutsua valokuviksi, ei ainakaan isolla veellä. Nyt näkemäni kuvasadon perusteella ammattilaiset ovat käyneet imperiumin vastaiskuun. Siis kohottamalla kuviensa tason sellaiseksi, että amatööreillä ei ole enää mitään mahdollisuutta vastaavaan? Ei, vaan ryhtymällä itse kuvaamaan amatöörimäisiä räpsyjä ja kirjoittamalla niihin kuviin vain löyhästi - jos ollenkaan - liittyviä kuvatekstejä.

Nyt varmaan useampi kuin yksi saattaa kysyä, että millä lihaksilla esitän tällaista. Enhän ole lehtikuvaaja, en edes wannabe lehtikuvaaja. En olekaan, mutta ei kai lehtiä tehdä lehtikuvaajille. Jotkut elokuvaohjaajat kertoivat tekevänsä elokuviaan ensisijaisesti ystävilleen, mutta minusta se on aika elitististä ajattelua. Massamediaa tehdään kuitenkin pääasiassa massoille, suurelle lukevalle yleisölle. Jos ystävät, tutut ja kylänmiehetkin  sattuvat pitämään tuotoksesta, niin se on bonusta.

Arvioni ovat lehtiä 57 vuotta lukeneen (siitä kun opin lukeneen on kulunut tämä aika) ja kuvia vielä hieman pidempään katselleen henkilön täysin subjektiivinen käsitys näistä valokuvista. Kuvaajia sinänsä en arvioi, ainoastaan tässä esillä olevia kuvia, jotka eivät ole edes kaikki arvioitavat kuvat. Jos se nyt jotain kiinnostaa, niin on minulla valokuvaajan tutkintokin, eli Valokuvaajan erikoisammattitutkinto, VEAT. Suuntautumiseni tässä tutkinnossa oli fysikaaliset ilmiöt, eli aika kaukana tavallisesta lehtikuvasta. Koko CV:tä en laita, eiköhän jo tällä ja blogia vähän selaamalla selkene, kuka ja millainen tyyppi on arvioiden takana.

Kuvien ja kuvaajien valintakriteereitä en ole nähnyt missään.  Ovatko kuvat kyseisten kuvaajien omasta mielestä heidän parhaita valokuvia sinällään vai johonkin tekstiin hyvin sopivia? Jos jälkimmäinen on oleellinen kriteeri, niin silloin kuvat pitäisi ehdottomasti julkaista taittoineen. Lehtijuttuhan on kolmen tekijän liitto: tekstin, taiton ja kuvien. Ilman kokonaisuutta yhtä osaa on aika vaikea arvioida.

Kun taittoa ei ole saatavilla, niin arvioin kuvia itsenäisinä ja miten ne istuvat ainoaan saatavilla olevaan informaatioon, eli kuvatekstiin. 

Otetaan sitten ehdokkaat muutaman enempi vähempi satunnaisen esimerkin voimin käsittelyyn.

 Venäläisiä turisteja Kuolleella merellä, maaliskuu 2012.

Tällaisia kuvia on jokaisella Kuolleella merellä käyneellä turistilla. Jopa minulla.  Ilman kontekstia on vaikeaa päätellä, onko kuvassa olevien kansallisuus jotenkin oleellista. Henkilöiden venäläisyys kun ei mitenkään ilmene kuvasta. Minun luokituksessani menee kategoriaan snapshotit eli räpsyt.

Kuvaan sinänsä liittymättä todettakoon, että Kuollutmeri on siitä omituinen sana, että siinä taipuvat yhdyssanan alku- ja loppuosa. Siis Kuolleellamerellä. Kuvateksteistä lisää hieman myöhemmin. 


Kuvassa on selkeä värivirhe. Onko se tarkoituksellista vai ei, sitähän minä en tiedä. Värivirhe saa kuvan näyttämään jotenkin 70-luvun haalistuneelta printiltä. Korjattuna kuva voisi olla jotenkin yllä  olevan kaltainen. Olen ollut Kuolleellamerellä ja tiedän, miltä siellä näyttää paikalle tyypillisenä autereisena kevätpäivänä. 


 Rankkasade Aleksanterinkadulla Helsingissä 19.7.2012. 

Jos tyttöjen vaatteilla on muutama pisara, mutta muuten ei suoralla salamalla päin pläsiä otetussa kuvassa ole sateen tuntuakaan, niin en kutsuisi tilaa rankkasateeksi. 

 Venäjä. Pietari. Venäjällä on juhlittu voitonpäivää 67 vuotta sitten natsi-Saksasta saadun voiton kunniaksi. Pietarissa nuoret venäläissotilaat osallistui voitonjuhla kulkueeseen.

Kuvassa ei mikään elementti liitä sitä kuvatekstiin. Ei Pietariin, ei voitonpäivään, ei natsi-Saksasta saatuun voittoon, ei voitonjuhlaan, ei venäläissotilaisiin, ei kulkueeseen. Ainoa kuvan johinkin tilaan selkeästi liittävä elementti on kielletyn ajosuunnan merkki. Mikä on sen viesti, jää minulle kysymysmerkiksi.

Kuvan visuaaliset meriitit ovat aika vaatimattomat - tai sitten minä moukkana en niitä vain huomaa. Joku fiksumpi voisi valistaa.

 20120623 Venäjä. Pietari. Yleinen sauna. Andrei ja Nikolai antaa voimauttaavaa energiahoitoja.

Lehtikuvaajien moraali on kuulemma niin korkealla, että he eivät tule kirjoittamaan toimittajien tontille ja toivovat vastavuoroisuutta toimittajilta. Ehkä olisi syytä laajentaa korkea moraali myös kuvateksteihin. Ihan vain niiden laadun takia. Kuvan etualalla olevan henkilön nimi tuskin on Andrei ja Nikolai. Eli missä luuraa Andrei tai Nikolai, jotka yhdessä antavat voimauttavaa energiahoitoa tai voimauttavia energiahoitoja.  Kuuden sanan virkkeessä neljä  sisältö-, kirjoitus- ja kielioppivirhettä on ihan mallikas suoritus – ottaen huomioon, että kyseessä on kilpailukuvan kuvateksti. Sitä edeltävän kuvan kuvatekstin viimeisessä virkkeessä kielioppivirheitä on vain kaksi.

Ihmetellä voi myös sitä, miten kuvan sommittelua parantaa Andrein ja Nikolain olkapäästä työntyvä käsi, joka tökkää Andreita ja Nikolaita silmään tai Andrein ja Nikolain kyynärpäästä kasvava jalka. Pieni siirtymä oikealle olisi korjannut tämän.


 Putsasin Phtoshopilla etualan Andrein takana olevan henkilön pois kuvasta. (Venäjällähän tämä on valokuvauksen traditiota). Olisiko se eettisesti oikein kilpailukuvassa ja teenkö tekijänoikeusrikkomuksen Juha Metson kuvaa kohtaa? Sitä saavat muut spekuloida aivan vapaasti. Korjauttu kuva on tässä vain esimerkkinä siitä, kuinka paljon häiritsevät elementit vaikuttavat kuvan visuaalisuuteen. Etenkin punainen läpsykäs on visuaalinen magneetti, joka vetää katsetta puoleensä. Se häiritsee paljon enemmän kuin musta reppu etualalla.

 Kuvan etualalla melkoisen tilan ottaa kiusallisen paljon kevyeltä kamerarepulta vaikuttava esine. Kokemuksesta tiedän, että jos kameralaukkua ei laita johonkin hallittuun paikkaan, niin se ryömii mukaan kuvaan luonnonlain varmuudella. Sen verran linssiluteen vikaa siinä pakkauksessa on.

Olen käyttänyt tähän Juha Metson kuvan analysointiin aika paljon ruutia. Se johtuu vain siitä, että kuvassa olisi ollut minusta todellisen mestarikuvan ainekset, mutta nyt kuvaaja on mennyt ikään kuin onnensa ohitse. Hieman lisää skarppaamista ja tulos olisi ollut loistava. 

 Venäjä. Siperia. Ukkosmyrsky pyyhkäisi Venäjän Keski-Siperian ikimetsikön yli.

Meikäläisen ydinosaamisalueella. Fysikaalinen ilmiö. Salamakuvia on maailman tulvillaan. Katsokaa vaikka googlettamalla.  Tässä kuvassa ei ole mitään vikaa, mutta se on ihan väärässä kontekstissa, kilpailemassa vuoden parhaiden lehtikuvien joukossa. Miten kuvasta ilmenee, että ollaan Keski-Siperian ikimetsikössä? Muutama puunlatva kuvan alareunassa ei ainakaan kerro tätä seikkaa. Sitä paitsi salama iskemässä Vatikaanin kirkon huipulle paavin eropäivänä on niin paljon kovempi symbolisena kuvana, että tämä kalpenee jo pelkästään siksi. Toki Vatikaanin kuva on otettu vasta sen jälkeen, kun tämän kisan kuvat on valittu.

 Aino Falck Pudasjärveltä menossa sahaamaan polttopuita helmikuussa 2012.

Räpsy mikä räpsy. Keskellä kuvaa oleva hahmo näyttää minusta pikemmin olevan tulossa kuvaajaa kohti moottorisahamurha mielessään. Valokuvaajan ensimmäinen käsky "Tarkista reunat" on unohtunut, kun niskan takaa kurkistaa oranssi ahkio ja käden vierestä tynnyrin puolikas. 

 12-vuotias Rosa Maria Flores nauttii tanssimisesta kotipihallaan tavallisen 12 tunnin työpäivän jälkeen. El Alto, Bolivia. / 12-year-old Rosa Maria Flores enjoyes dancing at her home after a usual workday of 12 hours. El Alto, Bolivia.

Kuvana pidin tästä kovastikin. Ainoat miinuspisteet varpaiden silpomisesta. "Katso reunat", kehotti valokuvauksen opettajani Matti J. Kaleva. Eikä ainoastaan kerran. Kun edelleen on kisasta kysymys, niin kuvatekstit kannattaa laittaa ainakin Wordin oikolukuun.  Silloin selviäisi, että enjoy-verbin kolmannen persoonan preesens on enjoys.  Eihän tämä mikään englannin kielen oikeinkirjoituskilpailu ole, mutta kun kuvissa on kuvateksti ja niitä on kisaaja kohti noin 5 kappaletta, niin saisivathan ainakin ne olla kunnossa. Kuvilla kun ei tunnu olevan niin väliä. Ja sitten hymiö perään, ettei vain kukaan suutu vahingossa. :-)

 Kiinalaiset troolarit ovat vieneet suurimman osan kalasaaliista ja syventäneet paikallisten kalastajien ahdinkoa. Cape Coast, Ghana. / Chinese trawlers have stolen most of the fish from the local fishermen and deepen the plight to survive. Cape Coast, Ghana.

Tästäkin pidin. Vaikka kuvasta ei mitenkään ilmene, että "kiinalaiset troolarit ovat vieneet suurimman osan kalasaaliista ja syventäneet paikallisten kalastajien ahdinkoa". Tähän kuvaan pätee myös edellisen kommentti. Kuvaajan ammattitaitoon kuuluu, että kädet eivät ole kuin sirkkelimiehellä eli pari sormea puuttuu.

Sopii muuten vertailla Jokelan moottorisahakuvaa ja molempia Koutaniemen kuvia. Miten paljon enemmän dramatiikkaa saadaan kuvaan, kun kuvaaja vaivautuu ottamaan kuvan alaperspektiivistä. Normaali silmänkorkeus on tylsin kuvaussuunta. 

 Jenni Haukio onnittelee aviomiestään, vasta valittua Suomen tasavallan presidenttiä Sauli Niinistöä, tammikuu 2012.

Minusta näyttää kuvan perusteella, että nainen iskee selkään pullan väärään kurkkuun saanut miestä. Naisen tunnistaa just ja just Haukioksi, mutta mies on Niinistö vain asiayhteyden perusteella. Mitään Niinistölle olennaista ei kuvassa ole näkyvissä, saatikka sitä, että hänet on juuri valittu pressaksi.

 Addison ja Olivia Turk uudella keskiluokan asuinalueella Mont Horebissa, Wisconsissa, syyskuu 2012.

Suurin osa kuvista on taaskin otettu ulkomailla. Ei eksoottinen kuvauspaikka tee kuvasta yhtään sen parempaa, vaikka viime vuosien tulosten perusteella tämä tuntuu olevan keskeinen arviointikriteeri.  


 Venäjä. Siperia. Alaikäiset Vladimir ja Igor ajelevat rallia kilvettömällä Moskovitzilla Pudinon kylän raitilla.

Ehdoton suosikkini. Tämä on hurja kuva, vaikka oikeastaan mikään kuvatekstistä ei näy kuvassa. Minusta pojat ovat aika vanhoja, kuvassa on kolmaskin henkilö, tosin selin, auto on varmaan paikallaan, ei liikkeessä.  Auton kilvettömyys, merkki ja Pudinon kylän raitti jäävät myös pelkän  kuvatekstin varaan. Mikään kuvassa ei tule niitä. Hyvä kuva toimii kuvatekstistä riippumatta, huono ei oikeastaan mitenkään, mutta erityisesti ei, jos se ole liitossa kuvatekstin kanssa.

Keskustelu on vapaa tällä palstalla tai jossain muualla. Olen tapojeni vastaisesti (?) ollut aika ilkeä arvioissani, mutta minusta kuvien laatu ei tällä kertaa ansaitse päänsilitystä. Jos näiden kuvien perusteella pitäisi tehdä kattavampaa arviota lehtikuvauksen tilasta Suomessa anno domino 2013, niin se on minusta melkoisessa kriisissä. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus. Suomessa on vielä laadukasta lehtivalokuvausta ja tietysti laadukkaita kuvaajia. Vuoden lehtikuvakisassa se on vain näkynyt viime vuosina aika huonosti.

-------------------------------

Päivityksiä

 Olisin rajannut tämän kuvan niin, että veneen alla oleva hahmo näkyy, mutta siitä eteenpäin oleva löysä leikataan pois.

 Pekka ja Pätkä neekereinä. Lippalakkipäinen on kaverini Pekka ja minä olen häntä 2 senttiä lyhempi Pätkä. Kuva voisi olla totta, mutta ei ole. Ei ainakaan siinä mielessä, että se on rakennettu kolmesta samassa paikkaa mutta eri aikaan kuvatusta kuvasta. Olin kyllä Pekan kanssa Kuolleellamerellä (mikä on kielitoimiston suositus taivutukseen) yhtä aikaa, mutta Pekka ei halunnut sillä kertaa ruveta neekeriksi. Siksi liitin itseni Pekasta aiemmin otettuun valokuvaan ja liitin kuvaan vielä sanomalehteä lukevan kellujan korostamaan sitä, etä olemme Kuolleenmeren rannalla. Kyseinen kuva on aika klassinen paikalla otettu  valokuva. Googlatkaa vaikka.

Minunkin vasemman jalan varpaat on kuvassa silvottu. Se johtuu siitä, että kuvan minusta otti kaverini Jyrki, ja siinä kuvassa varpaat rajautuvat pois. Jotta sain itseni luonnollisen oloisesti samaan kuvaan Pekan kanssa, minun oli sijoitettava itseni niin, että kuvahahmoni olemattomat varpaat eivät näy kuvassa. 

Jos tämä kuva jostain kumman syystä olisi ollut vuoden lehtikuvakilpailussa, niin olisin kirjoittanut siihen jotenkin tällaisen taustatekstin.

Pekka ja Pätkä neekereinä. Suomalaiset Pekka R. ja Timo S. ovat sivelleet itsensä Kuolleenmeren terveelliseksi väitetyllä mudalla. Suolajärven suolapitoisuus on niin suuri, että siinä on helppo kellua vaikka sanomalehteä lukien. 

Esimerkiksi tällaista tekstiä en olisi laittanut.

Kuolleenmeren pinta laskee jatkuvasti israelilaisten järveen laskevasta Jordanvirrasta ottaman liiallisen kasteluveden johdosta.

Se kun ei näy kuvasta mitenkään.



 
Jyrki D:n kommenttiin liittyen.

26 comments:

  1. "Kiinalaiset troolarit ovat vieneet suurimman osan kalasaaliista ja syventäneet paikallisten kalastajien ahdinkoa." Loppupuoli lauseesta löytyy myös kuvasta. Kalastaja on jäänyt oman verkkonsa vangiksi ja pyristelee pois. Hieno kuva.

    ReplyDelete
  2. Kuvan tulkinta on tietysti vapaa. Toisaalta jos kuvasta selkeästi näkyy, että mies selvittää verkkoa eikä ole missään tapauksessa kietoutuneena verkkoon, niin yllä olevassa on otettu melkoisia tulkinnallisia vapauksia.

    Kuvasta itsestään. Olisin rajannut sen paljon rohkeammin ja jättänyt oikealla olevat kokonaan pois. Näin kuva olisi minusta ryhdittynyt melkoisesti.

    Katso postauksen lopussa oleva rajaus.

    ReplyDelete
  3. "Jenni Haukio onnittelee aviomiestään, vasta valittua Suomen tasavallan presidenttiä Sauli Niinistöä, tammikuu 2012."

    Minusta tässäkin on asiavirhe: Niinistö ei ollut presidentti tammikuussa 2012, koskapa kausi alkoi 1.3. Jenni ei ole voinut onnitella presidenttiä, vaan vaalit voittanutta, presidentiksi valittua miestään, tai korkeintaan tulevaa presidenttiä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vaalien toinen kierros, jolla Niinistö valittiin, oli vasta helmikuussa. Joten ei tarvitse edes viisastella, kun voi todeta kuukauden olevan ennenaikainen.

      Delete
  4. Saunakuvassa Nikolai on tietysti Andrein käsien takana piilossa oleva veitikka. Andrein yliminä koitaa pitää Andrein näpit irti tytöstä, mutta Nikoilain ohjaama Andrein id on kääntänytjo Andrein katseen kohti tytön tussua. Andrein ego koittaa sovitella siinä välissä iskien toisella kädellä Andreita silmään ja valmistautuen potkaisemaan punaisella läpykkäällä Andreita haaroväliin.

    Tämä tulkinta on varmasti ainoa oikea ja julistan sen näin viralliseksi.

    Asiaa paljon tutkinut psykologi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meillä kotopuolessa Orivedellä oli sanonta: "Sinähän sen tiedät, kun äitis hieroja on". Sopii minusta jotenkin tähän asiayhteyteen.

      Delete
    2. Erään puhelinkeskustelun perusteella oivalsin, että Nikolai on edessä oleva heppu ja Andrei taustalla kädet ylhäällä oleva toinen energiahoitaja. Tai päinvastoin. Hyvä osoitus siitä, kuinka huonosti tehty teksti johtaa katsojaa/lukijaa harhaan. Minä tartuin väärään sijamuotoon "antaa" ja kuvittelin tekstin koskevan etualalla olevaa hemmoa. Edessä olevat hahmothan ovat kuvan pääkohde ja taustalla epäterävinä olevat antavat kuvalle syvyyttä ja kontekstia.

      Delete
  5. Olipa taas happaman oloisia pihlajanmarjoja. Näytä nyt edes se Kuolleen meren, vai pitääkö olla Kuolleen Meren kuvasi.

    ReplyDelete
  6. Pihlajanmarjojen happamuusasteesta kukin saa olla ihan mitä mieltä tahansa. Niiden kuuluukin olla hieman hapokkaita, ei kuitenkaan liian.

    Timo Kuolleellamerellä päivityksissä. Kuva ei siis ole minun ottamani, ainoastaan minun rakentamani. Kuva on minulla. Sitähän väitin, en sen enempää.

    ReplyDelete
  7. Olisit siis laittanut manipuloidun kuvan Vuoden lehtikuva -kilpailuun? Hyi hyi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. No en olisi. Se oli vain esimerkkinä, millaisen kuvaa taustoittavan tekstin minun mielestäni pitäisi olla. Tekstissä ei pidä jaaritella niitä näitä, mikä ei näy itse kuvassa.

      Delete
  8. Oikeinkirjoitus vaatii sivistystä, hyvä kuva vaatii sivistystä. Kumpikin onnistuu tuurilla ja ehkä Tuurissa.

    ReplyDelete
  9. No Merjahan siellä taas kirjoittaa, tällä kertaa Anonyyminä.

    ReplyDelete
  10. En ollut minä. Kirjoitan nimimerkillä, en Anonyymina. Harju näköjään linkittää jatkuvasti Suvannon blogiin, mutta jättää oikeat valokuvablogit väliin. Aika murheellinen tila sananvapauden kannalta.

    ReplyDelete
  11. Tiedäthän, että "oikea valokuvablogaaja" pitää kaltaisiasi nimimerkkeilijöitä säälittävinä moraalittomina pelkureina ja myös todellisen sananvapauden vihollisina.

    ReplyDelete
  12. Miten digicamera foorumin linkitykset sananvapauteen liittyy? Linkit ovat mielipiteitä ei sensuuria sananvapautta vastaan.

    Tuomo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tämä menee teemata jo aika kauas. Lyhyt selitys. On tahoja, ainakin yksi, joiden mielestä on sananvapauden rajoitus, että digikamera.net ei linkitä ko. tahojen valokuvaussivuille. Tälle linkitysboikotille on olemassa omat syyynsä, mutta tässä ei niistä sen enempää. Keskitytään nyt näihin vuoden lehtikuvaajaehdokkaisiin.

      Delete
  13. Minua syytettiin siitä, että olin jättänyt Timon varpaat pois kuvasta. Kyllä ne varpaat siellä olivat, ne olivat vaan toisessa kuvassa. Ymmärrätte varmaan, että kun on kerran kuvannut Timon varpaat, ei halua sitä erehdystä tehdä uudelleen.

    t. Jyrki D

    ps. ko. kuva päivityksissä

    ReplyDelete
  14. Mieleen tuli, että ehdokaskuvat ovat isolta osin jonninjoutavia räpsyjä jonninjoutavista tilanteista. Tietysti jonkun mummon polttopuitten teko on tärkeä yhteiskunnallinen tapahtuma, mutta onko se vuoden uutisvirrassa sittenkään ihan niitä keskeisiä juttuja.... Varsinaisia uutisaiheita näytetään vältellyn - miksi? Eikö niistä ole kilpailutasolle sopivia kuvia?

    No, sitten toinen ajatus oli, että onhan vuoden luontokuvaksikin valittu maitohorsman siemennys. Eihän kuvien tarvitse olla merkittävistä tapahtumista. Jotenkin käsitteeseen "lehtikuva" kuuluu vanhan jäärän mielleyhtymissä sekin, ettei mikään "Putkimies Paavo lähtee paskalle aterian jälkeen" - aihepiiri oikein riittäisi kilpailukuviin. Ymmärrän kyllä, ettei niin tarvitse olla, mutta sittenkin ihmettelen, eikö uutiskeikoilta nyt sitten saa ollenkaan kelvollisia kuvia?

    ReplyDelete
  15. Samaa mieltä. Minulle ainakaan ei ole selvinnyt, millaisia kriteerejä kuvia valittaessa ja niitä arvioitaessa käytetään. Pieni avaaminen ei varmaan olisi pahiteeksi.

    Tietenkin kriteereiden pitäminen piilossa antaa raadille absoluuttisen vallan. Se voi tehdä valintansa täysin oman päänsä mukaan ilman mitään perusteluvaatimuksia. Sellaista valtaa kutsutaan ehdottomaksi vallaksi ja se kuulemma on ehdottomasti turmelevaa.

    ReplyDelete
  16. No, jos ryhtyisi salaliittoteorioita kehittelemään, niin (jos/kaiketi on) kuvaajia valinnut esiraati voisi olla valinnut yhden voittajaehdokkaan ja sitten hänelle melko lailla heiveröisiä kilpailijoita voiton varmistamiseksi. Ammattinyrkkeilypiireissä maan ja maailman tapa (just uutisoitiin ottelusta, jossa joku tuli tyrmätyksi, vaikkei lyönti osunutkaan). Sen verran heikkoja esityksiä on mukana.

    Minusta noissa on yksi sarja (jos lukija ei arvaa, kenen, niin sitten olen perin väärässä), joka olisi tosi kova juttu kuvataidelukion kakkoskurssin lopputyönä, mutta tässä yhteydessä ihan väärässä seurassa.

    ReplyDelete
  17. "Kilpailun tarkoituksena on koota yhteen vuoden uutistapahtumia ja ylläpitää lehtikuvauksen tunnettavuutta..."

    Mielestäni Timo kirjoitit jälleen osuvan blogahduksen. Olen itse aloittelija valokuvauksen saralla kaikilla mahdollisillä tasoilla, mutta olet mielestäni oikeassa: Jos kilpailun tarkoituksena on koota yhteen vuoden uutistapahtumia niin en ymmärrä valittuja kuvia. Ja edelleen, jos tarkoitus on ylläpitää lehtikuvauksen tunnettavuutta niin valittujen kuvaajien kuvat ovat melko erikoinen otos jos sen on tarkoitus olla edustava sellainen..?!? Mielenkiintoista olisi tietää vähän enemmän tästä prosessista: miksi nämä kuvaajat ja miksi heiltä nämä kuvat - onko tämä kuvio jotenkin kuratoitu?!?! Mielestäni kilpailuun valittavilta ammattilehtikuvaajilta luulisi löytyvän niin tekniseltä tasoltaan kuin aihepiiriltäänkin laadukkaampi ja laajempi otos vuoden uutistapahtumista. Ja nuo kirjoitusvirheet... Tulee mieleen tosiaan paljon vitsailtu poliisien ammattikunta, joista toiset osaavat kirjoittaa ja toiset kuvata, eikun siis lukea...

    Toinen mielenkiintoinen seikka viihdyttävien blogahdusten lisäksi on blogisi keräämät kommentit?!?! En ole mikään trollauksen ystävä, itse moderoisin vahvemmin kommentteja. Toki en niitä saakaan, mitä pidän blogissasi kyllä erikoisena ja hyvänä juttuna. Onko tähän joku valokuvauspiireihin liittyvä syvällinen selitys?!?! Olen tosiaan aloittelija niin kuvaajana kuin näiden blogien lukijanakin, joten voisit ehkä avautua siitäkin asiasta (tai linkata, jos asiaa on jossain selitetty) Ilmeisesti juttujasi laajalti luetaan kun niitä jaksetaan moittia milloin mistäkin syystä... Myös tuo digikamera.netin arvoituksellinen linkkiboikotti herätti mielenkiinnon jatkosta - ehkä siitä vielä myöhemmin tarkemmin...

    Kiitokset hyvästä viihteestä ennenkaikkea!!

    ReplyDelete
  18. Valokuvaajat ovat, kuten monet muutkin ns. luovien ammattien edustajat usein aika kaunaista ja kateellista. Se heijastuu mm. eri saitella olevien viestien kärjekkyytenä. Toinen alalle tyypillinen ilmiö on erilaisten kuppi- ja koulukuntien muodostuminen. Niissä vallitsee jonkinlainen "Jos et ole puolellamme, ole meitä vastaan" -henki. Toki edellä oleva ei koske läheskään kaikkia fotareita. Tunnen alalta monia tosireiluja jätkiä ja friiduja.

    Digikamera.netin boikotin syihin ja seurauksiin pääsee tutustumaan alla olevista linkeistä. Ne ovat siinä mielessä savolaisia, että vastuu johtopäätöksistä siirtyy kokonaan lukijalle. Minä en sattuneesta syystä kommentoi enempää.

    http://puusa.blogspot.fi/2012/11/harju-lapsii-pekosta.html

    http://puusa.blogspot.fi/2012/11/harju-diskriminoi.html

    http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?p=1028218&sid=bfff9e4dc23b452d18309ff0920a1b36

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selkis. Näistä skaboista kannattaa pysyä etäällä.

      Delete
    2. Nykyään DC.net on enemmän osto/myynti/gearporn palsta kun mitään muu. Ne, jotka muuta kirjoittavat siellä näyttäisi olevan pelkästään trolleja tai uusia käyttäjiä jotka ovat vahingossa sinne eksyneet. Keskustelun taso on aina ollut miltei olematon siellä, mutta nykyään keskusteluja ei edes käydä.

      Delete
  19. MInäkin jatkan valintojen ihmettelyä....

    "Kuva ei liity tapaukseen" - tuo iltapäivälehtien verkkosivujen yleisin kuvateksti (miltei ainoa jonain päivinä) tulee mieleen useita kuvia katsoessa. Kuvat ovat voineet olla paikallaan juttunsa yhteydessä, yhtenä kuvituksen osana muitten kuvien joukossa. Silloin ne ovat voineet osaltaan täydentää kertomusta. Näin yhteydestään erillään se edellä jo todettu kertovan sisällön puute korostuu. Kuvassa ei ole sisältöä - miten se nyt menikkään - kukatekimissämitäkenellemiksi. Viestin välitys puuttuu kokonaan.

    Toistan itseäni, mutta kyllä käsitteeseen "vuoden lehtikuva" jotenkin sisältyy, että muusta kuvavirrasta poiketen kuvassa on jokin sen aikaan, paikkaan, tapahtumaan, uutiseen tms. liittävä elementti. Jos pelkkä Facebook-kuvittaminen riittää tähän kilpailuun, niin.... No, sitten riittää.

    Pari kuvaa naisen naamasta sattui erityisesti silmiin. Toisessa sovitettiin pukua ja toinenkin liittyi jotenkin rättibisnekseen, joku muotinäytös tekstin mukaan. Kummassakin, mutta erityisesti jälkimmäisessä on naisen naama läheltä kuvattuna, tässä jälkimmäisessä tosin tunnistamattomaksi meikattuna. Muuta sisältöä sitten ei ollut. Mitämitämitämitä iiiiihmettä? Mitä nuo kuvat tekevät vuoden lehtikuvakilpailussa? Tyylilaji ja toteutus on tasan sama kuin noin 458 768 muussa teinien FB:hen postaamassa kännykkäkuvassa naamastaan? Ajan trendi, että jäljitellään yleisön kännykkäräpsyjä?

    Jos noin on, niin kyllä Heikuroitten yms. julkisuudessa esiintyneiden on turha syytellä kustantamoja lehtikuvan alennustilasta. Sakki osaa tehdä sen ihan itse, näköjään.

    ReplyDelete