Brian Brake
Olin melkein joka kesä 80-luvulla Orivedellä valokuvakurssilla.
Aluksi oppilaana useilla Matti J. Kalevan vetämillä kursseilla, sitten Matin
assistenttina, erinäisten vaiheiden kanssa myös Leena Sarasteen apupoikana ja
lopulta itsekin vetämässä kursseja Sakarin kanssa. Matin kurssien teemat
vaihtelivat, mutta hänellä oli myös monia vakioluentoja. Jotkut tulikin
kuunneltua moneen kertaan, kertaus kun on opintojen äiti ja innostunutta
asiansa osaavaa luennoitsijaa kuuntelee mielellään, vaikka sisältö olisi tullut
aiemmin kuultua.
Yksi näistä vakioluennoista oli katsaus lehtikuvan ja
kuvajournalismin historiaan. Tärkeimmät tuli esiteltyä, kuten W. Eugene Smithin Espanjalainen
kylä tai uusiseelantilaisen Brian Braken Monsuuni. Jälkimmäisen kohdalla en
voinut olla ihailematta, miten MJK vuosi toisensa jälkeen jaksoi innostua
ikoniseksi muodostuneesta vettä kasvoilleen saavan tytön kuvasta.
"Kuvasta katsoja aistii, miltä pitkän kuivan kauden jälkeen ensimmäiset
monsuunin vesipisarat tuntuvat tytön kasvoilla." Tottahan se oli. Kuvan
tunnelma on käsin kosketeltava.
Paitsi että itse kuva ei ollut totta lainkaan. Kuvan tyttö on sittemmin
elokuvanäyttelijänä kotimaassaan tunnettu Aparna Sen. Oikea tarina meni näin: "Brake
used Aparna Das Gupta (now Aparna Sen) as the model for what was to become one
of his best known photographs from the Monsoon series — a shot of a girl
holding her face to the first drops of monsoon rain. The shoot was set up on
a Kolkata rooftop with a ladder and a watering can. Sen describes the shoot:
He took me
up to the terrace, had me wear a red sari in the way a village girl does, and
asked me to wear a green stud in my nose.
To be
helpful, I said let me wear a red one to match, and he said no — he was so
decisive, rather brusque — I think a green one. It was stuck to my nose with
glue, because my nose wasn't pierced.
Someone had
a large watering can, and they poured water over me. It was really a very
simple affair. It took maybe half an hour."
Niin tai näin. Kuva on hieno ja kuten sanottua ikoninen. Minua
ei haittaa mitenkään kuvan takaa paljastunut järjestely, ei se
tosin toisaalta kuvan arvoa mitenkään nostakaan. Kun en itse ole ollut Intiassa
sen paremmin monsuunin kuin minkään muunkaan kauden aikana, niin minulle tästä
kuvasta nousee aina mieleen Matin hehkutus kuvasta. Monet valokuvat ovat kuin
kellon ääni Pavlovin koiralle. Sama kuola alkaa valua aina kuvan tullessa
esille.
Missäs sitten ympäri tullaan? Kävin taas tänä kesänä
Oriveden suvessa valokuvakurssilla. Niitä pito on siirtynyt seuraavalle
sukupolvelle, Tiina Puputti on jo ties kuinka monetta kesäänsä Oriveden kesän
valokuvakurssien vetäjä. Minä pidin Tiinan kurssilla toissa ja viime kesänä
pienet luennot, en edes samasta aiheesta. Matkalla Orivedelle käväisin Matin
luona hakemassa pienen valopöydän. Siinä turistessamme silmiini osui pöydällä
lojuva kirja. Michael Freemanin Miten valokuva toimii. Matti kertoi ostaneensa
kirjan jostain kirjakaupan alennushyllystä. Sehän se on monen kirjan kohtalo parin vuoden kuluttua ilmestymisestään.
Olin itsekin istunut Freemanin vieressä yhden
messuillallisen ajan hänen käydessään Suomessa. Mukava heppu. Kotoisin Freeman on Blackburnista,
Lancashiren kreivikunnasta. Juttelin hänen kanssaan pitkään 4000 reiästä,
nuoremmat pöydässä istujat katselivat kummissaan. Ei ollut yleissivistystä eikä
tunnettujen laulujen sanojen tuntemusta.
Freemanin kirjassa on tarina tästä Braken kuvasta, jonka
sitten vielä kävin tarkistamassa mr. Googlelta. Kirja on muuten ihan mainio.
Hommasin sen itsellenikin. Kun suurin osa valokuvakirjoista yrittää vakuuttaa
harrastajille, että valokuvaus on välineurheilua, niin on todella virkistävää kurkistaa
välillä suomen kielellä kuvien taakse. Tämä kirja kannattaa ostaa ja jättää
muutamat "Miten otan parempia auringonlaskukuvia" väliin.
4 kommenttia:
Kirjoitat "Juttelin hänen kanssaan pitkään 4000 reiästä, nuoremmat pöydässä istujat katselivat kummissaan. Ei ollut yleissivistystä eikä tunnettujen laulujen sanojen tuntemusta."
Oletko tosissasi vai karkasiko kirjoituksesi juoni?
Kun jutellaan tuntemattomien kanssa, niin jutun alkuun pääsee hyvin kysymällä, mistä toinen on kotoisin. Jos tietää itse edes jotain kyseisestä paikasta, niin kertomalla omat tietonsa juttu lähtee yleensä varsin juohevasti käyntiin - jos ylipäänsä on lähteäkseen. Jos googlaat "four thousand holes in Blackburn Lancashire", niin saatat päästä juonen päästä kiinni.
Nuorten opettaminen ( valokuvaus) on hankalaa ( oli). Sitaatit maailmankirjallisuudesta, historialliset taiteeseen ja valokuvaan liittyvät anekdootit ja sutkaukset menivät täysin ohi. Suomen lähihistoria oli hukassa--- jos kysyi ylioppilailta, mitä maassamme 1918 keväällä ja kesällä tapahtui ja mikä merkitys sillä oli...sai aikaan vain kauniin hymyn. Katson, että valokuvan kielen kannalta kirjoitettu sana merkitse paljon tai kaiken. Mutta olen toki jo 63 ja siis pois pelistä.
Otetaan tähän nyt vielä sellainen näkökulma, että Braken kuva saattaisi saada pikkusormi pystyssä kuvia arvostelevalta tekijänoikeusneuvostolta jopa teos-statuksen. Kuva kun on syntynyt tekijän tekemien valintojen tuloksena. Joten mikä autenttisuudessa menetetään, se teosluonteessa voitetaan.
Lähetä kommentti