Käyttämättömäksi jäänyt henkilökuva Toivo Kärjestä pari vuotta ennen Kärjen kuolemaa hänen toimistossaan. Mielestäni sain tähän kuvaan jotain sellaista olennaista, jota olin aistivinani hänessä sen tunnin aikana, jolloin häntä kuvailin. Ainakin tupakan, jota Kärki sauhutteli koko sen määrän, minkä lääkäri oli hänelle luvannut ja ehkä vielä hieman enemmänkin. Kun toinen haastattelija oli vähintään yhtä kova tupakkamies, niin toimistohuone oli välillä aika sakean savun peitossa.
Toivo Kärjen syntymästä tulee kuluneeksi sata vuotta.
Hesarissa oli hyvä juttu Kärjestä ja Yle näyttää lauantaina Kärjen haastattelun
vuodelta 1980. Se tuli jo eilen ensimmäisen kerran. Kannattaa katsoa, jos
suomalaisen kevyen musiikin historia yhtään kiinnostaa.
Minulla on onni ja kunnia tavata Kärki pari-kolme vuotta
ennen maestron kuolemaa, muistaakseni vuonna 1989. Tarina meni suunnilleen
näin.
Tein Apu-lehteen tarinan muotoon tehtyjä lehden omia
mainoksia tunnetuista henkilöistä. Idean isä ja primusmotor oli pitkäaikainen
ystäväni, nyt jo edesmennyt muusikko Markku Suominen. Työnjakomme oli
sellainen, että kun Markku tunsi hirveän määrän julkisuuden henkilöitä, niin
hän hoiti kontaktit ja minä kuvasin ja purin nauhalta tekstiksi haastattelut.
Ainoa ongelma tässä oli se, että Markku suulaana persoonana ei osannut aina
antaa oikein suunvuoroa haastateltaville. Onneksi mainoksiin tulevat tekstit
olivat niin lyhyitä, että jotain haastateltavan sanomaakin nauhoilta irtosi.
Ennen Kärkeä olimme tehneet jutut ainakin Kalle Päätalosta, Tarja Ylitalosta ja
Anu Pentikistä. Joku muukin saattoi olla, mutta ihan kaikkia en enää muista.
Itsekin pohjoisesta (no Kajaanista nyt ainakin) kotoisin olevana Markulla oli
hyvä kontaktipinta saman suunnan ihmisiin.
Nyt olimme tulossa etelään. Kärki oli ensimmäisenä listalla.
Ainakin Kirkan kanssa oli jo sovittu jutusta.
Kärjen tapasimme Pitäjänmäellä hänen toimistossaan. Kello
oli selvästi normaalin työajan ylitse, eikä paikalla ollut muita kuin Kärki
omassa huoneessaan. Koputimme oveen.
- Sisään vain, kuului oven takaa.
- Tjah! Ja mitähän herroilla on mielessä? Jos se on jokin
mainos, niin sen saatte heti unohtaa.
Tämä vaatii nyt hieman taustoitusta. Ensinnäkin Kärjen
kommenttien tavaramerkki oli lauseen alussa oleva terävästi lausuttu
"Tjah!". Se ei ollut mikään lyhyt löysä "Jah" tai pitkä "Tjaah!", kuten Hesarin
jutussa on kirjoitettu. TV:n dokumentissa on tämä "Tjah!" parikin
kertaa kuultavissa autenttisena.
Toiseksi Markku oli aikoinaan Kärjen löytö. Kärki oli
hommannut vasta 17-vuotiaalle Markulle 1960-luvun lopussa levytettäväksi
kappaleen "Hän" (hän rikkoi pölynimurin), josta tulikin melkoinen
menestys. Kärki oli myös havainnut heti Markun suunnattoman musikaalisen
lahjakkuuden, johon kuului mm. absoluuttinen sävelkorva. Mikä muodostui
myöhemmin lähinnä kiroukseksi Markulle. Hän ei kärsinyt kuunnella lainkaan
pieleen soitettua tai laulettua musiikkia.
Haastattelusta oli siis sovittu aikaisemmin, mutta sen varsinainen
tarkoitus oli jäänyt vielä Markulta kertomatta. Vanhana kettuna Kärki oli
kuitenkin osannut lukea rivien välistä tai puheiden takaa, mikä mielessä herrat
olivat paikalle tulleet.
Markku oli myös takinkäännön maailmanmestari tällaisissa
tilanteissa.
- Ei missään tapauksessa. Teemme artikkelisarjaa suomalaisen
musiikin keskeisistä vaikuttajista Suomen Kuvalehteen ja te olette ensimmäinen
haastateltava.
En voinut kuin ihailla takinkäännön nopeutta ja uuden puolen
täydellistä yhtenevyyden puutetta todellisuuden kanssa. Joka tapauksessa
selitys tyydytti Kärkeä, eri asia uskoiko hän siihen.
- Tjah! No, sehän sopii. Mitenkä edetään?
Etenimme siten, että Markku jututti Kärkeä ja minä kuvailin.
Olimme Kärjen luona noin tunnin, valitettavasti vain olen onnistunut
hävittämään Sonyn Walkmanille tehdyn haastattelunauhan. Jutustelu oli varsin
eläväistä. Kärki kertoili omaa tarinaansa. Aika suuri osa ajasta kului Kärjen
ja Markun yhteisten muistojen kertaamiseen.
Olimme jo tekemässä lähtöä, kun Eino Grön ponkaisi paikalle.
Hän oli juuri tullut Argentiinasta ja oli tohkeissaan kuin vissypullo uudesta
argentiinalaista tangoa sisältävästä ja paikan päällä levytetystä materiaalistaan.
Kärjen olisi ehdottomasti kuultava se.
Mekin saimme jäädä kuuntelemaan.
- No, mitäs pidit?, kysyi Grön, kun pari näytettä oli
kuunneltu.
- Tjah! Vaikka sinä kuinka venytät ja vanutat noita loppuja,
niin ei se siitä taiteeksi muutu.
Grönin ilme ei ollut erityisen auvoinen Kärjen lausuman
jälkeen. Toki alkoi maestron suusta tulla sitten myötämielisempääkin
kommenttia, mikä sai Gröninkin ilmeen taas sulamaan. Poistuimme takavasemmalle,
meitä ei enää tarvittu.
Ei ollut siis Kärjen haastattelusta meille taloudellista iloa. Eipä olisi ollut muutenkaan, sillä Apu-lehti lopetti tämän mainossarjan alun perin sovittua aikaisemmin. Kautta rantain sain kuulla, että keskeinen syy oli ihan reilu kateus. Saimme jokaisesta mainoksesta paljon paremman palkkion kuin Avun toimittajat saivat samanlaisista, mutta paljon pidemmistä jutuista.
Kaksi suurta suomalaista tangon taitajaa kuuntelemassa ilmeet vakavina Grönin tulkintaa argentiinalaisesta tangosta. Huoneen savuisuuden voi astia ikkunasta tulevasta valokeilasta.
1 kommentti:
Mainio ilmaisu "täydellistä yhtenevyyden puutetta todellisuuden kanssa". Minun piti lukea lause ainakin kahdesti ollakseni varma, että niin siinä lukee. Politiikassa tällä vältyttäisiin väittämästä, että puhuja valehtelee.
Lähetä kommentti