Suomessa on kaksi
asiaa, joita kumpaakin kannatetaan ja vastustetaan suunnilleen yhtä kiihkeästi.
Laadullisesti. Määrällisestikin kannattajien
ja vastustajien osuudet ovat suunnilleen samat, 25% ja 75%. Kohteet ovat Guggenheimin museo ja
pakkoruotsi. Kyselyjen mukaan sekä Guggenheimin museota että pakkoruotsia enempi
vähempi kannattaa noin 25% ja vastaavasti vastustaa 75%. Hyvin karkeasti jaotellen
kannattajat edustavat valtaapitäviä ja vastustajat rupusakkia, eli tavallista
tuulipukukansaa.
Selvitettäköön
tässä nyt heti aluksi, mistä minä puhun tässä kirjoituksessa. Guggenheimissa on
kyse siitä, pitäisikö pytinki rakennus- ja käyttökuluineen kustantaa
yhteiskunnan rahoin. Yksityisellä rahalla maksettavaksi aiottu lisenssimaksu on
hyttysen ininää muiden kustannusten jyrinän rinnalla. Jos asiassa tehdään myönteinen päätös, niin yhteiskunnan piikki on auki hamaan tulevaisuuteen asti. Pakkoruotsissa taas
siitä, pitääkö ruotsin kielen olla kaikille pakollinen oppiaine peruskoulussa.
Ei esimerkiksi siitä, mikä on ruotsin kielen asema yleisesti Suomessa.
Pakkoruotsin
kiivaimpia puoltajia politiikan raskaasta sarjasta ovat mm. Paavo Lipponen,
Martti Ahtisaari tai Jyrki Katainen, joka kaikesta fantastisuudestaan
huolimatta kuuluisi minun mielestäni korkeintaan politiikan ylempään höyhensarjaan,
ei raskaaseen keskisarjaan, johon hän oman ilmoituksensa mukaan painonsa
perusteella kuuluu.
Pakkoruotsin
kannattajia löytyy kaikista puolueista, kuten myös vastustajia. RKP taitaa olla
ainoa lähes puhdas kannattajapuolue ja Persut suunnilleen yhtä puhdas
vastustajapuolue. Kovin kiivaasti esiintyviä vastustajia merkittävien
poliitikkojen joukosta ei minun silmiini ole osunut. Persujen änkyräsiipeä en
laske merkittäviin poliitikkoihin.
Myös Guggenheimia
puolletaan ja vastustetaan kaikissa puolueissa. Eniten Guggenheimin ottaminen
yhteiskunnan syleilyyn saa kannatusta Kokoomuksessa, vähiten kansan äänitorvena
esiintyvissä Persuissa. Poliitikoista myönteisiä lausuntoja Guggenheimin
puolesta ovat antaneet mm. Jan Vapaavuori, joka oli jo valmis rahoittamaankin
arkkitehtikilpailua valtion varoista, Paavo Lipponen ja Jyrki Katainen.
Selkeistä vastustajista vaikutusvaltaisin on varmaan ollut Paavo Arhinmäki ministeriaikoinaan.
Kun kolmen ässän
hallitusta viime vuonna väsättiin, niin olisi luullut ruotsin kielen aseman
valtakunnan opetussuunnitelmissa tulleen jonkinmoisella painoarvolla
hallitusohjelmaan. Olihan pakkoruotsia eniten vastustanut puolue Persut
ensimmäistä kertaa hallituksessa ja sen tiukimpana takuumiehenä tunnettu RKP
pitkästä aikaa poissa vallan ytimestä.
Siihen nähden hallitusohjelmaan tehty kirjaus oli aika ympäripyöreä. ”Lisätään
ja monipuolistetaan kieltenopiskelua. Käynnistetään alueellinen kokeilu siitä,
että aloitetaan vieraan kielen opiskelu jo ensimmäisellä luokalla ja
mahdollistetaan alueellinen kokeilu kielivalikoiman laajentamisesta eduskunnan
hyväksymän ponnen mukaisesti.”
Mielenkiintoista
kyllä hallitusohjelmasta oli jätetty pois Pauli Kiurun eduskunnan hyväksymän
ponnen loppu ”… Eduskunta hyväksyi tänä keväällä 2015 Pauli Kiurun (kok.)
ponnen, jolla eduskunta kehottaa valtioneuvostoa selvittämään
lainsäädännölliset edellytykset alueellisiin kokeiluihin kielivalikoiman
laajentamiseksi ilman velvoittavaa toisen kansalliskielen opiskelua".
Persujen hallituskaipuu
ja erityisesti Soinin ministerinälkä oli niin suuri, että tämän enempää tätä
kissaa ei haluttu nostaa pöydälle. Itse asiassa monet muutkin ja paljon isommat
Persujen ennen vaaleja mouruttamat kollit jäivät lattialle ihmettelemään, että
mites tässä nyt näin kävi. Kuten vaikka EU:hun ja maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä.
Guggenheimista
hallitusohjelmassa ei ole riviäkään, mikä onkin varsin ymmärrettävää.
Kyseessähän on Helsingin kaupungin ja Guggenheimin välinen hanke, johon otetaan
kantaa sitten, jos ja kun sen pakeilta tullaan valtion kukkarolle. Tosin Soini
on omassa plokissaan kertonut Grahn-Laasosen olleen jo valmis heittämään 50
miljoonaa euroa Guggenheimille, mutta Persut olisivat torpanneet sen.
Grahn-Laasonen ei ole tätä tietoa sen enempää myöntänyt kuin kieltänytkään.
Oma mielenkiintonsa
on myös siinä, miten asiat ovat edenneet virkamiesten toimesta. Kun
Guggenheimin ensimmäinen tuleminen lanseerattiin vuoden 2012 alussa, niin
päätöksenteolla oli tulenpalava kiire. Useammasta suusta vakuuteltiin, että jos
päätöstä ei tehdä heti, niin museon perään kuolaavia metropoleja on jonoksiasti Guggenheimin ovia kolkuttamassa. Nähtävästi kyllästyivät odottamiseen, kun
niistä ei ole sen jälkeen mitään kuulunut. Tosin ei kuulunut juuri ennenkään.
Guggenheimin
arkkitehtikilpailu ratkesi reilu vuosi sitten. Sen jälkeen on oltu hiljaa kuin
kusi sukassa. Korkeintaan on julkaistu pari tilattua "tutkimusta", joiden
mukaan Guggenheimin aiheuttaman matkailun lisääntymisen tuoma rahavirta olisi
noin 40 miljoonaa euroa vuodessa. Eihän sellainen määrä hynää mahtuisi edes
Roope Ankan säiliöön, ei ainakaan pieninä merkitsemättöminä seteleinä.
Ei tarvitse olla
kovin syvällinen ajattelija ymmärtääkseen, mistä on kysymys. Virkamieskoneisto,
jolle Guggenheim on syystä tai toisesta kovin mieluinen, yrittää saada asian sille
myönteiseen poliittiseen päätöksentekoon aikatauluteknisellä keinolla. Aluksi pikapäätöksellä
ennen kuin kaupungin poliittiset päättäjät ehtivät kissaa sanomaan, nyt
esitystä panttaamalla ja odottamalla sopivaa poliittista myötätuulirakoa. Nyt näyttää vain pahasti vastaiselta. Ei edes
pläkää, että voisi ajaa moottorilla. Miten nyt ei ole vuodessa saatu
sopimusraamia aikaiseksi päätöksentekijöille, kun neljä vuotta sitten se olisi
syntynyt kahdessa viikossa ostajan kustantaman ja myyjän tekemän myyntiesitteen
pohjalta?
Entäs ”alueelliset
kokeilut kielivalikoiman laajentamiseksi ilman velvoittavaa toisen
kansalliskielen opiskelua”? Kovin on tikkuista. Ministeriön selvitykset
matelevat. ””Valmistelussa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että nuorten
koulutuspolut voidaan turvata kaikissa tilanteissa, vaikka ruotsin kielen
poisvalinta voi sulkea ovia myöhemmin työelämässä tai jatko-opinnoissa”, sanoo
opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) HS:lle.”
Kyllä tässäkin hallituksen suuri huoli siitä, ettei kukaan peruskoulupiltti vain jäisi väliinputoajaksi virkamiesurallaan puuttuvien ruotsin kielen taitojensa puolesta kuulostaa minun korviini aika irvokkaalta tekopyhyydeltä. Muilla elämän eväillä ei ole niin väliä, kunhan opetusta ruotsin kielessä on annettu lusikalla oppilaan omaksi parhaaksi kuin kalanmaksaöljyä aikoinaan. Halusi sitä tai ei ja sylki sen suustaan tai nielaisi kiltisti. Omasta kansakouluajasta mieleen jäi jälkimmäisiä. Itse tietysti tottelevaisena poikana otin kiltisti vastaan sekä kalanmaksaöljyn että myöhemmin ruotsin kielen opetuksen oppikoulussa.
Kyllä tässäkin hallituksen suuri huoli siitä, ettei kukaan peruskoulupiltti vain jäisi väliinputoajaksi virkamiesurallaan puuttuvien ruotsin kielen taitojensa puolesta kuulostaa minun korviini aika irvokkaalta tekopyhyydeltä. Muilla elämän eväillä ei ole niin väliä, kunhan opetusta ruotsin kielessä on annettu lusikalla oppilaan omaksi parhaaksi kuin kalanmaksaöljyä aikoinaan. Halusi sitä tai ei ja sylki sen suustaan tai nielaisi kiltisti. Omasta kansakouluajasta mieleen jäi jälkimmäisiä. Itse tietysti tottelevaisena poikana otin kiltisti vastaan sekä kalanmaksaöljyn että myöhemmin ruotsin kielen opetuksen oppikoulussa.
Miksi näiden
kahden kuudennen luokan kysymyksen ruotiminen ja jatkuva esillä pitäminen on tärkeää?
Siksi, että ne kertovat, miten meillä demokratia toimii. Asioita ajetaan
eteenpäin kulisseissa eliitin haluamaan suuntaan kansan enemmistön
mielipiteistä riippumatta. Kansa on kuulemma ennenkin vastustanut monia
jälkeenpäin hyviksi osoittautuneita asioita. Kuten Ateneumia, joka tässä
yhteydessä yleensä hihaässänä vedetään esiin. Sen sijaan kansan äänestäessä
valtaa pitävien mielen mukaisesti, sen viisautta ja kaukonäköisyyttä jaksetaan
kilvan kiitellä. Kuten kävi mm. EU-kansanäänestyksen yhteydessä.
ps. Jos joku ihmettelee kuvituskuvavalintaa, niin sen sain laittamalla hakusanoiksi Guggenheim ja Sweden sekä ehdoksi kartta. Kuvahan kertoo selvästi, kuinka kauaksi on nyt mentävä, jotta pääsisi puhumaan hyötyriikinruotsia ja näkisi alkuperäisen Guggenheimin.
9 kommenttia:
Et itsekään ole kovin objektiivinen.
Totta, molempien tarinat ovat esimerkillisiä tarinoita siitä, miten demokratia meillä toimii - tai siis ei toimi.
Mutta pakkoruotsi on monelle jotain muuta kuin kuudennen luokan kysymys. Se on esimerkiksi erityisoppilaille ja maahanmuuttajille iso haaste muitten haasteitten lisäksi. Molempien ryhmien koko on esimerkiksi pääkaupunkiseudulla n. 20%, tietysti osin päällekkäin mutta kuitenkin.
Kuinka moni nuori valitsee ysin matikalla lukion sijasta amiksen, koska pakkoruotsi ei suju? Kuinka moni viettää lukiossa enemmän kuin kolme vuotta, koska käy ruotsin kursseja uudestaan ja uudestaan? Kuinka monen ammattikorkea- tai yliopistotutkinto viivästyy tai jää kokonaan saavuttamatta pakkovirkaruotsin takia?
Periaatteessa kaikilla tasoilla olisi mahdollista antaa vapautus, mutta todellisuudessa vapautuksia saavat vain täysin mukautetut, ne jotka lukevat edelleen seiskalla viidennen luokan kirjoja eivätkä taatusti ole menossa lukioon. Erityisoppilaat ja maahanmuuttajat ovat kuitenkin usein sekä halukkaita että kykeneviä myös akateemisiin opintoihin, ruotsin ei pitäisi toimia karsivana tai haittaavana tekijänä.
Miksei sitten vapautuksia anneta? Koska vain ehdoton pakko pitää pakkoruotsia pystyssä, se että vanhemmat ja opettajat totuudenmukaisesti valistavat, ettei ole mitään mahdollisuutta valmistua, ellei saa ruotsia suoritettua.
Eräs tuttu nuori aloittaa insinööriopinnot tulevana syksynä. Hänellä on ensimmäisenä päivänä tasokokeet sekä matematiikassa että ruotsissa. Tämä kertoo hyvin ruotsin painoarvon muodollisissa opinnoissa.
Guggenheim ei rokota erityisoppilaan itsetuntoa, ei pitkitä nuoren opintoja, ei syrjäytä maahanmuuttajia eikä hämärrä elämää varten opiskelun merkitystä. Toki kyse on eliitin hankkeesta mutta paljon harmittomammasta kuin pakkoruotsi.
Ahvenanmaalla ja Ruotsissa noin kolmannes peruskoulun oppilaista valmistuu ilman muita kieliopintoja kuin koulukieli ja englanti, koska heillä on jokin kielen oppimisen vaikeus ja kieltenopetuksen tavoitteena on yksilöä parhaiten jatkossa palveleva kielitaito. Näin on muuallakin. Vain meillä kielen oppimisen haasteita omaava leimataan laiskaksi, asenneongelmaiseksi ja vieläpä hänen perhettäänkin epäillään huonon esimerkin antamisesta.
Kuudennen luokan kysymyksellä tarkoitin asiaa kokonaisuutena katsottuna. Yksilötasolla monikin muuista vähäpätöiseltä vaikuttava juttu saattaa kynnyskysymys. Minua inhottaa se mm. televisiokeskusteluissa usein näkyvä asenne, jossa poljetaan jalkaa ja vaahdotaan Suomen kaksikielisyyden velvoittavan kaikki opiskelemaan ruotsia. Ilman pienintäkään sympatiaa niitä kohtaan, joille koulutaakan vähäinenkin helpottaminen saattaisi olla juuri se, minkä sitten jaksaisi kantaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että tapaus Guggenheimiin ei liity tällaista yksilöihin kohdistuvaa taakkaa. Tarkastelinkin tilannetta tässä demokratian ja kansalaisten selkeän enemmistön kannan toteutumisen näkövinkkelistä. Kaksikielisyys on saatta olla hyvinkin joillekin rikkaus, varsinkin jos sen saavuttanut isän tai äidin perintönä. Toisaalta joillekin se saattaa olla kestämätön rasite elämässä etenemisen kannalta.
Minustakin on hyvä, että näitä rinnastuksia tehdään - demokratia on meillä sangen merkillistä.
Eliitille on saatu rakennettua vahva epämoraali, joka nojaa sille ajatukselle, ettei kansa muka ymmärrä ja että se, mikä hyödyttää eliittiä, muka hyödyttää koko Suomea.
Arjen pakkoruotsiliturgiassa on kolme kantavaa ajatusta, perusvirhettä:
1. Ruotsista on muka kaikille hyötyä
2. Pakkoruotsista ei voi muka olla kenellekään haittaa
3. Pakkoruotsi on muka suomenkielisten etu
Guggenheimin kohdalla jonkinlainen kustannusanalyysi on mahdollista, mutta pakkoruotsin hintaa ei saa edes kysyä, koska se kuulemma on "loukkaavaa". Pakkoruotsista on tehty ruotsinkielisten olemassaolon synonyymi.
Jokainen pakkoruotsia käsittelevä (poikkeuksetta puolustava) lehtikirjoitus saa lehden keskustelupalstalla aikaan laadukkaiden vastineiden tulvan, jossa artikkelin virhepäätelmät ja asenteet ruoditaan tarkoin. Mikä saa toimittajat ohittamaan kritiikin ja tuottamaan aina uudestaan samaa valheellista propakkopropagandaa. Siis mikä paitsi oman toimeentulon ja verkostojen turvaaminen. Onko se tämä "kansa ei voi tietää" -syndrooma?
Blogisti on oikean asian vierellä. Taannoin Matti Vanhasen ollessa pääministerinä hän jopa tv-haastattelussa kertoi että asioiden valmistelut tehdään salassa, jonka jälkeen ne tuodaan demokraattisesti päätettäväksi. Onneksi tähän kiinnitettiin huomioita. Nimenomaan keskeneräisistä yhteisistä asioista pitää keskustella, ei päätösten jälkeen.
Ymmärrät varmaan, miten hyttysen ininää tämä blogisi on päättäjien korvissa. Ei taida olla liiemmin lukijoita näillä samaa teemaa toistavilla valitusvirsilläsi!
Guggenheim on erikoisen hyvä esimerkki projektista, jonka avainsanoja ovat ohituskaista, läpinäkyvyyden ja demokratian puute sekä eliitin yhteiskunnan varojen suruton käyttö. Jo lähtökohta 5 vuotta sitten oli hyvin kuvaava. Yli kahdella miljoonalla eurolla teetettiin täyttä höttöä täynnä oleva "selvitys" siitä, voiko Guggenheim aloittaa suomalaisten höynäyttämisen. Vastaus oli kyllä ja se olisikin onnistunut jo silloin, ellei sitä olisi tehty niin tökerösti. Ihan joka pölkylle suomalaisia ei sentään vielä kuin pässiä narussa, mutta ei se silloin kaukana ollut.
Aikaiemmin oli mahdollista tykätä, nyt ei. Jos olisi mahdollista, painavin tykkäämisnappulaa
BTW, sama 25 - 75 % kannatussuhde kuin Guggenheimilla, on myös toisella jenkkivetoisella hankkeella: Natolla! Tätäkin ajettu onnistumatta kuin käärmettä pyssyyn vuosikaudet. Erityisesti kunnostautuneita näissä olleet Sanoma Median julkaisut HS ja IS. Onneksi sentään kaupunginvaltuusto ymmärsi tyrmätä Guggenheimin. Rakennuspäätös olisikin ollut täysi katastrofi. Lähestyvät kuntavaalit varmaan saivat järkeä eräiden kalloon.
Lähetä kommentti