Kamera asetusten puolesta valmiina kuvauskeikalle. Kun oikeat ammattilaiset käyttävät asentoa P=professional, niin meikäläinen wannabe turvautuu idiooteille tarkoitettuun iA-kuvaustilaan.
Viimeisimmällä Munterin reissulla oli meidän huru-ukkojen
lisäksi pari nuoremman sukupolven mukavaa edustajaa. Toinen heistä oli
innostunut valokuvaamisesta ja ymmärtääkseni jopa haaveili siitä tulevana
ammattina. Niinpä hän kyseli neuvoja ja opastuksia valokuvauksen saloista, toki
enempi oikeilta valokuvaajilta kuin meikäläiseltä wannabeeltä. Kuten
aloittelevilla kuvaajilla, niin pääosa kysymyksistä käsitteli erilaisia
teknisiä seikkoja. Mikä on hyvä objektiivi siihen ja siihen tarkoitukseen ja
miten tämä ja tämä kannattaisi valottaa.
Näinhän pitääkin aloittaa oli kyse sitten harrastuksesta tai
jopa ammatista, ei siitä moitteen sanaa. Tyvestä latvaan eikä kysyvä tieltä
eksy, ei ainakaan niin helposti kuin sivuilleen vilkuilematta, pelkkää omaa
tietään jääräpäisesti puskeva. Mieleen jäi kuitenkin repliikki "Ammattikuvaajat
käyttävät varmaan pelkästään käsisäätöjä?", jota en sitten malttanut olla
kommentoimatta.
"Minulla on kamerassa aina asetuksena iA, mikä
tarkoittaa valmistajan mukaan tarkoittaa intelligenttiä automatiikkaa, mutta
minulle sopii hyvin myös tulkinta automatiikasta idiootille - siis minulle."
Minusta on täysin toisarvoista, ajaako automaatti- vai manuaalivaihteisella
autolla. Pääasia, että tietää, miten peli käyttäytyy eri tilanteissa. Silloin
ei tule lähdettyä liikkeelle vääränlaisella autolla. Sama pätee kameroihin. Jos
ja kun tiedän, miten iA-tila toimii kamerassani, niin voin aivan hyvin räpsiä
sillä vaikka kaikki kuvani. Oli kyse sitten kuvaamisesta maksettuna
toimeksiantona tai ihan vain omaksi iloksi, kuten tässä tapauksessa minun
kohdallani.
Ihan syyhyttä saunaan en ollut kuitenkaan menossa. Halusin
kuvan, jossa näkyy Munter, kippari ja käy ilmi, että ollaan Näsijärvellä.
Viimeksi mainittu ehto rajasi kuvakulman siten, että sen täytyi olla kohti
Tamperetta. Sikäli se sopi hyvin, että vastavaloon saisin Munterin purjeet ja
Matin profiilin ihan eri tavalla jylhinä kuin myötä tai sivuvaloon.
Vaikka kamera tekee iA-tilassa monia päätöksiä kuvaajan
puolesta nopeammin kuin kuvaaja ehtii itse kissaa sanoa, niin ei sekään osaa
kaikkea ajatella. Otin muutaman koekuvan vastavaloon ollessani vielä laivan
kannella. Näytti siltä, että tumma vesi ja vastavalo tasapainottavat toisensa
sillä tavalla ettei valotusta tarvitse korjata. Joten ei kun jollaan ja
peräprutkulla pörräämään Munteria ympäri.
Otin kaiken kaikkiaan noin vanhanajan filmirullallisen
kuvia. Menetelmä oli point and shoot ja toivo parasta. Pari ruuduista oli
suunnilleen sellaisia, jollaista olin lähtenyt hakemaan.
Kun halusin sekä etu- että taka-alan teräväksi, niin laajakulmainen objektiivi pienikennoisessa kamerassa suurella aukkoarvolla (pienellä aukolla) on oivallinen yhdistelmä siihen.
Kuvan teknisiä tietoja. Suurimman aukon arvo on todellisuudessa f/1.2. Kun kenno tässä pikkukamerassani on pieni, niin pienimmän aukon arvo on f/8.0. Tässä suuri syväterävyys oli keskeistä kuvakerronnan näkövinkkelistä. Käytetty arvo f/5.6 tekee kuvasta syväterävän noin metristä äärettömään. Käytännössä ei tarvitse siis tarkentaa lainkaan. Just point and shoot. Tällä suljinajalla ja aukkoarvolla on vaikeaa saada liike-epäterävyyttä ja syväepäterävyyttä aikaisekseen. Toisn ei niihin tässä pyrittykään.
Jäin miettimään myös sitä, miten nämä kuvat mahtaisivat aueta taustoja täysin tuntemattomille. Tampere paikkana voisi olla vielä tajuttavissa, mutta mikään kuvassa ei viittaa esimerkiksi siihen, että peräprutkun kahvassa on purjepaatin kippari. Pikemminkin ulkopuolinen voisi ajatella, että moottoriveneellä ajava pyrkii pakoon lähestyvää purjealusta tai ehkä on juuri ohittanut tuulen voimalla kulkevan aluksen pelkkää ilkeyttään aivan vierestä kaasutellen. Taustat tunteva katsoo kuvaa aina eri silmällä kuin puhtaalta pöydältä katsomiskokemuksen aloittava.
Tarkoitukseni ei ollut mitenkään elvistellä kuvaustaidoillani,
varsinkaan kun sellaiseen ei ole mitään syytä. Ei ainakaan näiden kuvien
osalta. Lähinnä yritin kertoa esimerkin valossa, että valokuvaus on
välineurheilua vain siinä mielessä, että työväline täytyy hallita. Kuva syntyy korvien
välissä ja vasta sitten kamerassa, harvemmin toisinpäin. Niitä kutsutaan
onnenkantamoisiksi. Niitäkin tuppaa tulemaan sitä enemmän, mitä enemmän on
valmistautunut kuvaukseen. Lyhyessä ja pitkässä juoksussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti