Helene
Schjerfbeckin maalaus Pajunkissatyttö ja sen pohjalta tehty jäljitelmä. Vallitsevan lain tulkinnan mukaan jälkimmäinen on uusi ja itsenäinen teos. Itsenäisyyden kanssa näin maallikon mielestä on vähän niin ja näin, mutta näin lakiteksti tämän jäljitelmän tulkitsee.
A (jäljempänä hakija) on 30.10.1998 päivätyllä kirjeellään
pyytänyt Tekijänoikeusneuvoston lausuntoa maalausten mukailemisesta. Hakija
kertoo, että hänen perheensä tekee öljyvärimaalauksia muiden taiteilijoiden
maalauksia esikuvina käyttäen. Hakijataho painaa maalauksistaan taidekopioita
ja postikortteja. Hakija pyytää tekijänoikeusneuvoston kantaa siihen, onko
maalausten mukaileminen sallittua.
Hakija on liittänyt
lausuntopyyntöönsä kolme kuvaa alkuperäisistä, esikuvina käytetyistä
maalauksista sekä kuvat niistä maalauksista, jotka hakijan perhe alkuperäisiä
maalauksia mukaillen on tehnyt. Esikuvina on käytetty kahta Helene
Schjerfbeckin maalausta. Nämä esittävät venettä sekä
tyttöä ja "pajunkissalla" olevaa pajunoksaa.
Oletan tiedustelijan olleen Teija Kosenius, silloin Karppinen.
Jos olen erehtynyt, niin korjaan välittömästi.
Helene Schjerfbeck kuoli
vuonna 1946, joten hänen teostensa suoja-aika päättyy vuoden 2016 lopussa.
Tiedustelu oli siinä mielessä ihan asiallinen. Kuten tekijänoikeuden
lausunnosta voi lukea, niin Helene Schjerfbeckin perikunta otti asiaan
kieltävän kannan, kun taas kuvataiteilijoita edustava Kuvasto oli lausunnonpyytäjälle
suopeammalla kannalla. Samanlaisen lausunnon antoi Tekijänoikeusneuvosto ja
nähtävästi siihen kaikki tyytyivät. Päätellen siitä, että oheinen maalaus on
päivätty 00, eli ainakin lausunnon hakemisen jälkeen.
Valokuvaan tämän
tapauksen kytkee lausunnossa ollut sivujuonne: "Tyttöä ja pajunoksaa sekä
venettä kuvaavien maalausten osalta tilannetta voi Kuvaston mukaan verrata
korkeimman oikeuden tapaukseen KKO 1979 II 64 (maalaus valokuvasta). Pirkko
Liisa Haarmannin mukaan 'ratkaisu osoittaa, että maalauksen ollakseen valokuvan
kappale täytyy olla hyvin tarkka kopio valokuvasta' ".
Mitä tästä jää fotarille
käteen? Jos pyritään tekemään mahdollisimman tarkka kopio alkuperäisestä, niin
se voidaan tulkita alkuperäisen kappaleeksi. Oli sitten kyse maalauksesta,
piirustuksesta tai valokuvasta. Haarmann on tekijänoikeuden guruja Suomessa,
joten hänen yksittäisellä tulkinnallaan on varmasti enemmän painoarvoa kuin poikkitieteilijän
ja hänen kommentoijiensa kaikilla mielipiteillä yhteensä.
Haarmannin tulkinnasta
jää valitettavasti (ei juristien mielestä) käteen se perusongelma, että
paljonko on paljon. Milloin kopio on niin tarkasti originaalin kaltainen, että
se tekijänoikeutta rikkovat originaalin kappale ja milloin se uusi itsenäinen
teos? Tässä jos missä ollaan enemmän kuin hyllyvällä suolla.
Jos minä olisin
laatimassa uutta tekijänoikeuslakia, niin minä erottelisin kopioinnit tekotavan
mukaan. Sallittua olisi vapaasti käsin, jaloin tai vaikka suussa olevalla
pensselillä tehdyt kopiot, kiellettyjä mekaaniset jollain teknisellä laitteella
tehdyt kopiot. Originaalista riippumatta.
Varmaan porsaanreikiä
löytyy, mutta jaottelu olisi paljon selkeämpää.
Pieni historiallinen
näkökulma loppuun voisi avartaa. Valokuvan alkuaikoina valokuvat kaiverrettiin
käsin lehdessä painettavaksi.
3 kommenttia:
Entäpä väärennökset? Ovatko ne sallittuja?
Veikkaisin hyvän väärennöksen olevan myös tekijänoikeusrikoksen tai ainakin rikkomuksen, jos se tehdään ennen teoksen suoja-ajan päättymistä. Mutta siis valistunut veikkaus. Tosin tässähän ei väitetäkään sitä väärentäjän tekemäksi, vaan alkuperäisen tekijän tekemäksi. Olisiko kyseessä sitten petos, jos sitä yritetään kaupitella aitona? Rikosoikeus on minulle vielä vieraampaa kuin tekijänoikeus, johon olen sentään jonkin verran perehtynyt.
onko alkuperäinen "pajunkissatyttö" öljymaalaus? missä teos sijaitsee nykyään?
Lähetä kommentti