Tiina Puputti
Postilaatikkoon oli
ilmestynyt tänään paketti, jonka koosta, painosta ja lähettäjän nimestä
päättelin, että sen sisällä täytyy olla Tiina Puputin uusin valokuvakirja Pose.
Päättelyni meni nappiin.
Olin luvannut esittää
arvioita kirjasta ja sen lupauksen täytän saman tien. Vähän taustoista
kuitenkin ennen kirjaan itseensä paneutumista.
Tiinaa ja minua yhdistää
se, että olemme molemmat Matti J. Kalevan valokuvakoulutuksen tuotteita. Alaan
liittyvät tutkinnotkin ovat samat; VAT ja VEAT. VEAT-koulutuksessa olimme jopa
samalla kurssilla. Se, että minä valmistuin säädettyyn aikaan ja Tiina vasta jälkijunassa, ei johtunut mistään muusta kuin siitä, että Tiina suhtautuu
valokuvaan tavalla joka näkyy läpi koko niin tämän kuin hänen edellisen opuksensakin.
Lupautumalla arvioimaan
hyvän ystävänsä hengentuotetta on vähän samaa kuin lähteä todistamaan oikeuteen
tuttavansa puolesta. On hyvin noloa, jos totuuden kertominen ei olekaan toiselle
mieluista. Leivättömän pöydän ääressä olisi hyvä tietää jo etukäteen, että
ystävä on syytön tai ainakin syyntakeeton. Hengentuotteessa taas, että siitä myötäsukaan kirjoittaessaan ei joudu häpeämään silmiä päästään.
Tiinan kohdalla tämän
riskin ottaminen ei nyt oikeasti ollut mikään riski. Tiesin kyllä, mitä oli
odotettavissa.
Mutta itse kirjaan. Kun
minun viimeistä valokuvaukseen liittyvää oppikirjaani arviotiin netissä, niin
arvostelun keskeinen sanoma oli se, että tämä kirja opastaa, miten amatöörit
vievät leivän ammattilaisten suusta. Tiinan kirjaa ei voi ainakaan siitä syyttää.
Hänen kirjansa yksi ydinsanomia on se, että hyvää henkilökuvaa ei oteta
räpsäisemällä, vaan sen takana on suuri määrä käytettyä aikaa, rankkaa työtä ja koulutuksen avulla saatua osaamista. Siis kaikkea
sitä, mitä nykyiset nuoren polven wannabe-mestarivalokuvaajat tuntuvat suuresti inhoavan.
Jäljet johtavat aina
lopulta sylttytehtaalle. Kuvat ja niiden ottaneet kädet ovat kyllä Tiinan,
mutta sanojen takaa kuuluu välillä aika voimallisesti Matti J. Kalevan ääni -
ja tavat. Katsoin, että parhaimmillaan kuvat oli valaistu noin 30 eri valaisimella. Eihän se Mattiin verrattuna oli vielä mitään, mutta matkalla
oppi-isän hiekoittamaan suuntaan ollaan selvästi menossa.
Kirjassa on noin 15
kuvaustapahtumaa, jotka kaikki on selostettu valo- ja kaavakuvin pohjamutiaan
myöden. Jos kirjan rautalangasta väännettyjen ohjeiden avulla ei ymmärrä, miten
ja ennen kaikkea miksi erilaiset ratkaisut on tehty, niin sitten kannattaa
keskittyä muihin valokuvauksen genreihin kuin harkittuihin muotokuviin. Vaikka
Seiskan kääk-kuviin, joiden viesti välittyy ja katu-uskottavuus lisääntyy parhaiten väärällä valotuksella,
tarkennuksella ja kännykkäkameran tärähdyksellä.
Pieni yksityiskohta, joka
viehätti minua, oli ns. tavisten käyttö malleina. Olen vähän aikaa sitten käynyt
sekä Annie Leibovitzin että Robert Mapplethorpin valokuvanäyttelyissä. Kaikki
kunnia heille valokuvaajina, mutta kyllä ainakin puolen kuvien tehosta perustuu
siihen, keitä julkisuuden henkilöitä kuvissa on. Tunnettujen hahmojen käyttö vie helposti fokuksen pääasiasta, joka tässä kirjassa on aivan jotain muuta kuin ketä kuvissa on malleina.
Ainoa asia, jota en
oikein ymmärtänyt, oli kirjan nimi. Minulle sana "pose" tarkoittaa
vankilaa, putkaa tai ainakin vaikeuksia. Joutua poseen tarkoitti minun nuoruudessani
putkaan joutumista. Googlaamalla tämäkin selvisi. Nykyslangissa pose on sama
kuin poseeraaminen. Minä vain olen jo vanha kalkkis. Tämän kirjan johdosta kuvaaja ei joudu poseen, ellei sillä tarkoitetta kovaa työntekoa.
Päätän tämän samalla
sanalla mitä minun nuoruudessani myös käytettiin. Eri oppilaitosten
vuosikertomukset painettiin osin paikallisten yrittäjien avustuksella.
Vastapalvelukseksi yritykset saivat pienen ilmoituksen vuosikertomukseen.
Ilmoitus päättyi yleensä toteamukseen: "Suositellaan".
ps. Kannaattaa käydä kurkkimassa kustantajan sivuilla. Siellä on mm. mielenkiintoisia videoita kirjan tekovaiheesta. Yksi tapa, millä kirjaa voidaan markkinoida. Tässä kirjassa kiinnittää muutenkin huomiota se, että monet kuvausten maskeeraukset ja filmaukset on tehty opinnäytetöinä. Todellista win-win meininkiä.
Kustantajaa näyttää harmittavan yhden painoarkin kohdistusten heittäminen. Tottahan se on, mutta ei se juuri tavallista lukijaa haittaa. Varsinkin kun se on selkeimmin nähtävissä vain kaavakuvissa, tai nähtävästi vain tässä.
Ensi painokseen sitten korjaukset. Olen aika varma, että vaikka kirjojen menekki ei kovin kaksista olekaan nykyisin, niin tämän kirjan tarina ei pääty ensimmäiseen painokseen.
ps. Kannaattaa käydä kurkkimassa kustantajan sivuilla. Siellä on mm. mielenkiintoisia videoita kirjan tekovaiheesta. Yksi tapa, millä kirjaa voidaan markkinoida. Tässä kirjassa kiinnittää muutenkin huomiota se, että monet kuvausten maskeeraukset ja filmaukset on tehty opinnäytetöinä. Todellista win-win meininkiä.
Kustantajaa näyttää harmittavan yhden painoarkin kohdistusten heittäminen. Tottahan se on, mutta ei se juuri tavallista lukijaa haittaa. Varsinkin kun se on selkeimmin nähtävissä vain kaavakuvissa, tai nähtävästi vain tässä.
Ensi painokseen sitten korjaukset. Olen aika varma, että vaikka kirjojen menekki ei kovin kaksista olekaan nykyisin, niin tämän kirjan tarina ei pääty ensimmäiseen painokseen.
Tältä kirjan rasterin kohdistus näyttää pääsääntöisesti.
Yhden arkin toiselle puolelle oli päässy käymään näin. Nykyisillä pokkareilla pääsee lähelle. Tämäkin kuva on otettu ilman mitään lähilinssejä Panasonicin Lumix DMC-LX7 kameralla, jossa lähin tarkennusetäisyys on 1 cm objektiivin etummaisesta linssistä mitattuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti