Vantaalla Rekolan kylässä järjestettiin lauantaina 3.9.2011 perinteiset
katutanssit. Minäkin olin paikalla, en tosin tanssinut
vaikka kerran jopa haettiin. Olin nimittäin ihan oikeassa työssä siellä,
levittävämmässä ilosanomaa Rekolan Elävän Musiikin Yhdistyksen toiminnasta.
Väkeä oli paikalla (jopa Remyn standilla, joskaan siellä ei ruuhkaksi asti) niin, ettei varsinkaan illalla sekaan meinannut mahtua. Paikalliset
juoma- ja ruokapaikat taisivat myydä enemmän kuin tavallisena kuukautena
yhteensä. Vaikka paikalla oli muitakin ravitsemuspalveluita tarjoavia
yrittäjiä. Harvoin olen muuten saanut niin hyviä muikkuja kuin Rekolan
katutansseissa oli tarjolla.
Musiikkia oli tarjolla niin lapsille kuin lapsenmielisille aikuisille. Yksi pitkäaikaisista suosikeistani, Freud, Marx, Engles & Jung,
oli hyvässä vedossa ja huolimatta setin lyhykäisyydestä (vielä toinen keikka
illalla Karjaalla) yleisö oli mukana heti soiton alusta alkaen.
Johtuiko illan varhaisuudesta vai jostain muusta, Freukkareiden soitto- ja etenkin laulukunto oli selvästi paremmassa vireessä kuin muutama vuosi sitten kuulemallani Tavastian keikalla. Jos sanonta ”still going strong” olisi tässä hieman ylimitoitettu, niin ainakin kohtuullisen hyvässä hapessa voi todeta Freukkareiden vielä olevan. Meillä bändin musiikin ystävillä on toivon mukaan vielä monia hyviä esityksiä edessä. Freukkarit jos jotkut ovat lavabändi ja vasta lavalla heidän musiikillinen ja etenkin poikkitaiteellinen elämänfilosofiansa pääsee kunnolla oikeuksiinsa.
Johtuiko illan varhaisuudesta vai jostain muusta, Freukkareiden soitto- ja etenkin laulukunto oli selvästi paremmassa vireessä kuin muutama vuosi sitten kuulemallani Tavastian keikalla. Jos sanonta ”still going strong” olisi tässä hieman ylimitoitettu, niin ainakin kohtuullisen hyvässä hapessa voi todeta Freukkareiden vielä olevan. Meillä bändin musiikin ystävillä on toivon mukaan vielä monia hyviä esityksiä edessä. Freukkarit jos jotkut ovat lavabändi ja vasta lavalla heidän musiikillinen ja etenkin poikkitaiteellinen elämänfilosofiansa pääsee kunnolla oikeuksiinsa.
Videoin siis pienet pläjäykset katutansseista sekä Kengurumeiningin
että Freukkareiden esiintymisten aikana ja laitoin videot muitta mutkitta
lupien perään kyselemättä tähän bloggaukseeni linkkinä. Rikoinko
tekijänoikeuslakia ja onko syytä pelätä, että saan ketjulla varustetun
rautapallon jalkaani?
Tekijänoikeuslain 45§ sanotaan:
" Kirjallisen tai taiteellisen teoksen taikka kansanperinteen
esitystä ei esittävän taiteilijan suostumuksetta saa:
1) tallentaa laitteelle, jonka avulla esitys voidaan
toisintaa;
2) saattaa yleisön saataviin radion tai television
välityksellä taikka suoraan siirtämällä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua esitystä, joka on
tallennettu 46 §:ssä tarkoitetulle laitteelle, ei esittävän taiteilijan
suostumuksetta saa, ennen kuin 50 vuotta on kulunut esitysvuodesta:
1) siirtää laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa;
2) esittää julkisesti esitystapahtumassa läsnä olevalle
yleisölle;
3) välittää yleisölle johtimitse tai johtimitta, mihin
sisältyy myös tallennetun esityksen välittäminen yleisölle siten, että yleisöön
kuuluvilla henkilöillä on mahdollisuus saada se saataviinsa itse valitsemastaan
paikasta ja itse valitsemanaan aikana;
4) levittää yleisön keskuuteen.”
Olen siis rikkonut suunnilleen kaikkia yllä olevan
lakipykälän kohtia. Ei hyvältä näytä, siis minun tulevaisuuteni vapaalla
jalalla.
Ehkä tilanne ei ole kuitenkaan aivan näin synkkä. Tekijänoikeuslaissa
25 b § lukee näin:
”Päiväntapahtuman toisintaminen
Toisinnettaessa päiväntapahtumaa radio- tai
televisiolähetyksessä tai elokuvana saadaan päiväntapahtumassa näkyvä tai
kuuluva teos sisällyttää toisinnokseen tiedotustarkoituksen edellyttämässä
laajuudessa.
Käytettäessä lyhyitä otteita televisiolähetyksestä 48 §:n 5
momentin mukaisesti yleisöä suuresti kiinnostavasta tapahtumasta tehtäviä
uutisraportteja varten saadaan lähetykseen sisältyvä teos sisällyttää
uutisraporttiin.”
Kun en ollut ensisijaisesti kuvaamassa Kengurumeiningin ja Freukkareiden
konserttia, vaan Rekolan katutansseja, niin edellä mainitun perusteella saan laittaa
lyhyet otteet tässä blogissa olevaan uutisraporttiin tapahtumasta. Ei Ylellä
tai muulla kaupallisella medialla ole mitään yksinoikeutta uutisraportteihin.
Minun blogissani niitä voi olla ihan yhtä hyvin ja samat lakipykälät rajoittavat
ja antavat vapauksia kaikille muillekin sukupuoleen, ikään, siviilisäätyyn tai
virallisuuteen katsomatta.
Otteen lyhyys on tietenkin suhteellinen käsitys. On selvää,
että koko Freukkareiden tai Kengurumeininkin settien laittaminen nettiin ei voi
olla lyhyt ote. Minusta nyt siellä olevat pätkät kummankin esiintymisestä ovat
lyhyitä otteita. Jos tekijät ovat eri mieltä, niin olen valmis keskustelemaan
hyvässä hengessä asiasta. Ylipäänsä olen aina ( yhden kerran) poistanut sellaisen
tekijänoikeuden suojaaman materiaalin sivuiltani, kun tekijä on niin toivonut.
Aikoinaan olin Tavastialla katsomassa Gommin ja Pommin
esitystä. Vaikka kuvasin siinäkin paljon muutakin esitystä, niin minusta nyt ei ollut
kyseessä päiväntapahtuma, vaan selkeästi konsertti. Lisäksi paikka ei ollut
niin julkinen kuin Rekolan katutanssien tapahtumapaikka, jonne kuka tahansa
saattoi tulla vapaasti. Siksi kysyin järjestäjiltä ja esiintyjiltä luvan
kuvaamiseen ja pienen pätkän esittämiseen omassa blogissani, mikä myös
luvattiin sillä ehdolla, että se ei häiritsisi itse esitystä. Tämä ehto
luultavasti toteutui, ei ainakaan tullut valituksia.
Tekijänoikeuslain 45§ on jäänyt joiltakin osin nykyisen
tekniikan jalkoihinei mielestäni vastaa kaikilta osin tämän pivän realiteeteja. Kun lähes kaikilla on kännykässään videokamera, jolla voidaan tallentaa ihan siedettävän tasoista videokuvaa ja
ääntä, niin ulkoilmassa tapahtuvien esitysten taltiointia on käytännössä
mahdotonta valvoa. Samoin näin saatujen tuotosten levittämistä netin
välityksellä.
Toinen tekijänoikeuden rajoitus, johon tässä voisi voisi vedota, on tietysti sitaatti arvostelevan tai tieteellisen artikklelin yhteydessä. Itse olen tulkinnut painon poikkitieteellisyyden kohdalla tässä yhteydessä olevan enemmän tieteellisyyden kuin poikkinaisuuden kohdalla.
Toinen tekijänoikeuden rajoitus, johon tässä voisi voisi vedota, on tietysti sitaatti arvostelevan tai tieteellisen artikklelin yhteydessä. Itse olen tulkinnut painon poikkitieteellisyyden kohdalla tässä yhteydessä olevan enemmän tieteellisyyden kuin poikkinaisuuden kohdalla.
Ennen kuin lähdetään tuomitsemaan tai hyväksymään tätä ”jokamiehen
oikeudeksi” muodostunutta kansalaistoimintaa, niin voisi hieman pohtia
tekijänoikeuden filosofiaa.
Tekijänoikeus voidaan jakaa taloudellisiin ja moraalisiin oikeuksiin.
Kuvaamalla Freukkareita esiintymässä Rekolan katutanssien yhteydessä ja
laittamalla videon nettiin en varmaan vie senttiäkään yhtyeen nykyisistä tai
tulevista tuloista enkä itse hyödy taloudellisesti mitenkään heidän
kustannuksellaan. Pikemminkin molemmat videot toimivat yhtyeiden mainoksina.
Niistä kun välittyy hyvin yleisön positiivinen mukana olo. Joten tässä
suhteessa en koe minkäänlaista synnin tuntoa tekoni suhteen.
Moraalisiin tekijänoikeudellisiin velvoitteisiin minusta
tässä yhteydessä kuuluu se, että videokuvan ja äänen laatu eivät ole niin
huonoja, että ne antaisivat vääristyneen kuvan yhtyeen esiintymisestä. Jopa
kännyköiden videon laatu on nykyään niin hyvä, että niillä saadaan säädyllistä
kuvaa. Digikameroista puhumattakaan. Nämä videot on otettu Lumixin DMC LX3:lla
tai LX5:lla. Tapahtumien dokumentointiin nämä kamerat ovat kuvan ja äänen
laadun suhteen aivan käyttökelpoiset. Jos nyt jotain pitäisi peräänkuuluttaa,
niin hieman itsekritiikkiä ja pitäytymistä laittaa nettiin teknisesti
ala-arvoista materiaalia musiikkiesityksistä. Pelkästään kunnioituksesta
esiintyjiä kohtaan.
Tässä olevat tekijänoikeuksien rajaviivojen vetämiset ovat pelkästään minun
henkilökohtaisia mielipiteitäni. Niihin on turha vedota, jos joutuu ristiriitaan
asianomistajan kanssa. Tekijänoikeudesta tulevat kiistat nimittäin ovat asianomistajarikoksia tai rikkomuksia.
Minusta kovin tiukka ja puritaaninen tekijänoikeuslain 45§ tulkinta ei ole tarpeellista. Maalaisjärkeä tai kaupunkitolkkua voi käyttää. Ihan kuin katua ylitettäessä. Kadun voi ylittää muualtakin kuin suojatien kohdalta, jos tiellä ei juuri silloin ole liikennettä. Kuitenkin poliisin sakottaessa tai vielä pahemmin käydessä on turha syyttää muita kuin itseään.
Lait eivät ole itsetarkoituksia, vaan ne on laadittu sitä varten, että yhteinen elomme sujuisi jotenkin järkevien pelisääntöjen merkeissä. Lakipykälien noudattamatta jättämisessä on aikamoisia aste-eroja. On aivan eri asia, jos tekisin Freukkareitten Rekolan konsertista DVD:n ja rupeaisin myymään sitä omaan piikkiini lupaa kysymättä verrattuna siihen, että tämän blogin lukijat voivat halutessaan käydä katsomassa pienen otteen katutanssien meiningistä Freukkareiden esiintyessä.
Minusta kovin tiukka ja puritaaninen tekijänoikeuslain 45§ tulkinta ei ole tarpeellista. Maalaisjärkeä tai kaupunkitolkkua voi käyttää. Ihan kuin katua ylitettäessä. Kadun voi ylittää muualtakin kuin suojatien kohdalta, jos tiellä ei juuri silloin ole liikennettä. Kuitenkin poliisin sakottaessa tai vielä pahemmin käydessä on turha syyttää muita kuin itseään.
Lait eivät ole itsetarkoituksia, vaan ne on laadittu sitä varten, että yhteinen elomme sujuisi jotenkin järkevien pelisääntöjen merkeissä. Lakipykälien noudattamatta jättämisessä on aikamoisia aste-eroja. On aivan eri asia, jos tekisin Freukkareitten Rekolan konsertista DVD:n ja rupeaisin myymään sitä omaan piikkiini lupaa kysymättä verrattuna siihen, että tämän blogin lukijat voivat halutessaan käydä katsomassa pienen otteen katutanssien meiningistä Freukkareiden esiintyessä.
4 kommenttia:
Mitäs REMY siitä tuumaisi, jos sen konserttiin tulisi joku kamerakännykän kanssa ja kuvaisi konsertin ja laittaisi sen nettiin?
Lakihan ei ole suinkaan ristiriidaton, kuten ei elämä yleensäkään. Toisaalta se suojaa kansalaisten omaisuutta ja yksityisyyttä, henkistä ja taloudellista. Tästä esimerkkinä tekijänoikeuslaki tai intimeteettilaki. Toisaalta laki suo kansalaisille ns. kansalaisvapauksia, kun vaikka sananvapauslaki. Tähän liittyy aika kiinteästi mm. vapaasti valo- ja videokuvata julkisilla paikoilla.
Joissakin tilanteissa lait ovat ristiriitaisia keskenään. Silloin olisi niillä kuuluisilla kohtuuden ystävillä käyttöä. Ne vain yleensä loistavat poissaolollaan näissä tilanteissa.
REMY ry:n konsertit järjestetään Rekolan Työväentalossa eli Rekolan kinossa. Paikka on julkinen, mutta meillä on tilan haltijoina konsertin aikana oikeus kieltää kuvaaminen. Jokainen konsertti on ainutlaatuinen tässäkin mielessä, mutta seuraavia periaatteita olemme pyrkineet noudattamaan.
1. Kuvaamme konsertit REMY:n puolesta, mikäli esiintyjillä ei ole mitään sitä vastaan. Näistä pyrimme saamaan pienen äänellisesti ja kuvallisesti kohtuullisen korkeatasoisen otoksen yhdistyksen sivuille, kuten vaikka tämä Jukka Gustavson Organ Fusion Bandin konsertin alkukappale.
2. Joillakin yhtyeillä on olleet omat kuvaajat mukana. REMY:llä ei ole mitään sitä vastaan, sillä mehän olemme voittoa tavoittelematon yhdistys ja meidän omat videomme ovat täysin epäkaupallisia. Yhteydenotto yhdistykseen on kuitenkin syytä tehdä viimeistään tambuurissa ennen konserttia.
3. Jos joku haluaa taltioida muistoksi pienen otteen konsertista ja omasta läsnäolostaan siellä, niin yleensä meillä ei ole mitään sitä vastaan. Jos se on esiintyjän mielestä vähemmän toivottavaa, niin ilmoitamme siitä konsertin aluksi. Toivomme kuitenkin, että näitä kännykällä otettuja videoleikkeitä ei laiteta yleiseen levitykseen esim. You Tuben välityksellä. Niiden laatu on yleensä niin huono, että se on jo alkuperäistä esitystä loukkaava. Siksi REMY:n sivuille pyritään saamaan riittävän korkeatasoinen muistopläjäys kaikista konserteista. Vielä se ei ole kaikkien kohdalta toteutunut, mutta elämme parempien aikojen toivossa.
Upea Gustavsonin esitys. Millä laitteella se on oikein kuvattu?
Mulla on Canonin Legria HF S 100 videokamera ja siinä erillinen mikrofoni. Koko konsertti on kuvattu ja äänitetty sillä siten, että kamera on kiinni seinässä olevassa tolpassa. Äänen ja videon olen antanut olla ihan vain automatiikalla, siten saan tähän tarkoitukseen ihan käypästä videota sekä kuvan että äänen suhteen. Kaupalliset tuotteet ovat sitten ihan eri juttu.
Väliin olen leikannut Panasonicin Lumix DMC LX5:lla otettuja videoita ilman ääntä. Sen kuvanlaatu on myös tähän tarkoitukseen aivan riittävän hyvä.
Lähetä kommentti