Tietokirjailija Tiina Puputti Digiexpossa kertomassa kirjastaan salintäyteiselle yleisölle. Vaikka Tiina sitten yhteisten opiskeluaikojemme on pudottanut puhenopeuttaan ainakin puoleen, niin siitä huolimatta hän otti helposti kiinni edellisen puhujan aikataulusta ryöstämät 10 minuuttia ja vielä alitti sovitun loppumisajan muutamalla minuutilla. Kun tietää mistä puhuu, niin ei tarvitse hakea sanoja. Yleisö palkitsi Tiinan paitsi pitkillä aplodeilla ja niin myös pitkällä omistuskirjoitusten hakijoiden jonolla.
Kymmenen vuotta sitten joku oli suositellut minua Docendon
kustannuspäällikkö Harri Sirolalle, kun tämä oli tiedustellut valokuvaavaa tietokirjailijaa tekemään kirjaa
aiheesta "Muotokuvaus digikameralla". (Toki tämän suosittelijan
muistan, mutta kun hän on edesmennyt ja vainajien arvostelukyvyttömyyttä ei
liene korrektia repostella…).
Sen verran realiteettien tajua minulla kuitenkin oli siinä
tilanteessa, että ymmärsin kieltäytyä. Muotokuvauksen suhteen olin 10 vuotta
sitten diletantti, eikä tilanne ole siitä juuri muuttunut. Noon eri miehet
jotka rumihia tekee ja eri miehet, jotka niitä pesee. Sama pätee
muotokuvaukseen. Korkeintaan sillä erotuksella, että huippumuotokuvaajat
näyttävät olevan lähes poikkeuksetta naisia.
Vaikka tällä hiirellä kissalle räätälinä ei syntynyt takkia,
niin päätettiin kuitenkin yrittää liivejä. Niinpä kesällä 2004 ilmestyikin Docendon
kustantamana Sakari Mäkelän ja minun tekemä opus "Henkilökuvaus digikameralla".
Kirja oli pienehkö menestys tietokirjaksi. Siitä otettiin pari nyt jo
loppuunmyytyä painosta ja se jopa käännettiin ruotsiksi.
Kohtasin Harrin tänään Digiexpossa. Hän näkyi Odysseuksen
harharetkien jälkeen palanneen takaisin Docendoon, kuten myös yhtiö itse Sanoma
Pro seikkailun jälkeen palanneen juurilleen. Harri on nyt paitsi firman
toimitusjohtaja myös osaomistaja. Lykkyä vain tykö ja samma på svenska eli lycka
till.
Kerrottiin viimeisimmät kuulumiset muutenkin. Kun kerroin
pitäväni valokuva-aiheista blogia, niin Harri ehdotti jonkun heidän kirjansa
arviota siinä.
Mikäs siinä, mutta kun olen itsekin Docendon kirjailijoita,
niin pyysin Harrilta jotain sellaista kirjaa, jota ei tarvitse haukkua. Kainalooni lyötiin Tiina Puputin esikoinen ja
uutuus "Valo ja valaisu - Henkilökuvaus studiossa ja miljöössä."
Ojasta allikkoon. Tiina on opiskelukaverini Visuaaliviestinnän
Instituutin ajoilta. Nyt minulla oli kaksi syytä kirjoittaa myönteinen arvio.
Ilmoitin Harrille, että jos arvioni kirjasta on vähemmän mairitteleva, niin
raportoin siitä vain tekijöille suoraan. Sen verran "kotiinpäin
vetävä" lupasin olla. Yleensäkin olen sitä mieltä, että epäonnistuneet hengentuotteet arvostellaan suoraan tekijälle ja onnistuneet kehutaan myös suuren yleisön kuullen.
Siinä mielessä voidaan katsoa ympyrän sulkeutuneen, että
Tiinan kirjan aihe on aika pitkälti sama kuin Harrin minulle 10 vuotta sitten
ehdottama. Nyt siis aika oli siihen kypsä ja ennen kaikkea siihen löytyi mitat
täyttävä tekijä.
Valehtelisin kovin läpinäkyvästi, jos väittäisin lukeneeni
sen kokonaan. Tiina Puputin koko kirjallinen tuotanto ei ole huolelisesti luettavissa yhden
viikonlopun aikana kuten ei Dostojevskinkaan kaikki kirjat. Paitsi jos lukee kuten minä ja Paavo Väyrynen
teimme: pääkohdat tarkasti ja muun kursorisesti.
Tällä perusteella voin sanoa, että Valo ja valaisu on hyvä
kirja. Se on tehty erityisellä huolella, joskin Tiinan tuntien kaikki muu olisi ollut aika
yllättävää. Etsin siitä virheitä ja minut tuntevat taas voivat todistaa, että
muiden virheiden etsimisessä olen aika sinnikäs. En ole vielä löytänyt yhtään.
Kirjan teksti on Tiinan käsialaa, mutta kuvia katsellessa kuulee
Matti J. Kalevan äänen. Eikä Tiina pyri tätä mitenkään kieltämään. Päinvastoin
esipuheessa on kauniit creditit Masalle, jota voitaneen kutsua suomalaisen
valokuvaopetuksen grand old maniksi - paremman luonnehdinnan puutteessa. Toki
muunlaisiakin luonnehdintoja MJK:sta on kuultu. Ainakin silloin, kun hänen
legendaarinen lauseensa Visuaaliviestinnän instituutin vaikutuksesta valokuvaajan
taitoihin on realisoitunut ovien paukkeena. VVI nimittäin oli Matin mukaan Suomen huonoin
valokuvaopetusta antava oppilaitos. Sen ovesta kun on tullut sisään lukematon määrä helvetin hyviä valokuvaajia,
mutta yhtään ei ole lähtenyt ulos.
Arvioija etsii yleensä ainakin yhden virheen tai huonon kohdan
kirjasta, jotta saisi lukijan vakuuttuneeksi siitä, että on lukenut arvioimansa
kirjan. Kuten tuli jo sanottua, niin muutaman tunnin pläräämisellä en vielä
löytänyt virheitä, mutta jatketaan vielä. Jos nyt jotain negatiivista pitää sanoa,
niin olkoot se vaikka tämä. Kun tätä kirjaa tullaan käyttämään hyvinkin
ahkerasti alan oppilaitoksissa, niin hakemisto olisi ollut poikaa.
Kenelle kirja sopii? Jokaiselle, joka haluaa selvittää henkilökuvauksen
valon ja valaisun perusasiat ja vähän syvemmällekin kurkaten. Eritoten täällä
soisi kirjan löytyvän pukin kovasta paketista.
ps. 4.11.2012
Kun arviointiin katu-uskottavuuden vuoksi kuuluvien
virheiden löytäminen on niin vaikeaa kun tässä kirjassa tuntuu olevan, niin
yritetään nyt edes seuraavaa, vaikka se meneekin hieman saivartelun puolelle.Se retoriikan osa-alue kun ei ole minulle mitenkään tuntematon.
Painotekniikassa paperin valkoiseen pintaan lisätään
värimustetta, jonka tarkoitus on vähentää – ei suinkaan lisätä – painopinnasta heijastuvia värejä. Ihan kuten nimi vähentävä värijärjestelmä jo antaa ymmärtää.
Jos hieman yksinkertaistetaan, valkoisesta
pinnasta heijastuu kaikkia värejä, punaista, vihreää ja sinistä. Magenta
värimuste bloggaa näistä vihreän pois, joten magentan rasteripisteen kohdalta
silmään heijastuu vain punaista ja sinistä valoa. Keltaisen kohdalta punaista
ja vihreää ja syaanin vastaavasti
sinistä ja vihreää.
Tämä saattaa kuulostaa saivartelulta ja osin sitä onkin. Valon
käyttäytyminen esineen pinnalla on kuitenkin avain värillisen valaisun ymmärtämiseen. Esimerkiksi jos halutaan sininen tausta, niin
se voidaan saada aikaiseksi valaisemalla sinistä pintaa valkoisella valolla.
Pintamateriaali imee valkoisesta valosta
punaisen ja vihreän valon. Tämä on väriä vähentävä systeemi.
Toinen tapa on valaista tausta sinisellä valolla. Taustan on oltava silloin tummanharmaata materiaalia, koska muuten se heijastaisi sinisen lisäksi myös muiden valaisulaitteiden valoa ja luultavasti näyttäisi hailakalta vaaleansiniseltä. Tämä taas on väriä lisäävä systeemi.
On yleensä halvempaa käyttää muutamaa harmaansävyn taustakartonkia ja värillisiä valoja kuin useita erivärisiä taustoja. Ongelmaksi tuppaa tulemaan vain se, että värivaloilla puhti loppuu helposti kesken. Tummanharmaa pinta kun imee suurimman osan kaikesta siihen osuvasta valosta.
pps. Oletan, että tässä voidaan käyttää yhtälöä "hyvä = rehellinen". Omistuskirjoituksen antaja kun on Tiina eikä mikään Toyotan piirimyyjä, kuten nimmarista voisi äkkinäisempi ajatella. :-)Toinen tapa on valaista tausta sinisellä valolla. Taustan on oltava silloin tummanharmaata materiaalia, koska muuten se heijastaisi sinisen lisäksi myös muiden valaisulaitteiden valoa ja luultavasti näyttäisi hailakalta vaaleansiniseltä. Tämä taas on väriä lisäävä systeemi.
On yleensä halvempaa käyttää muutamaa harmaansävyn taustakartonkia ja värillisiä valoja kuin useita erivärisiä taustoja. Ongelmaksi tuppaa tulemaan vain se, että värivaloilla puhti loppuu helposti kesken. Tummanharmaa pinta kun imee suurimman osan kaikesta siihen osuvasta valosta.
Menkööt vielä toinen samoilla lämpimillä. Kiiltävä pinta ei ole valonsäteen symmetrisen heijastumisen
syy, van seuraus. Tämä saattaa tuntua jo
enemmän hattuilulta kuin kirjan arvostelulta. Mutta tämä onkin
poikkitieteellinen kirja-arvostelu.
Selitän hieman tarkemmin. Yksi modernin fysiikan keskeisistä kulmakivistä
on syyn ja seurauksen välisen ajallisen järjestyksen loukkaamattomuus. Syy en
voi olla seurauksen jälkeen. (Takautuvat oikeustapahtumat kuten sotasyyllisyys tuomiot ovat asia erikseen). Valon heijastumisen siten, että tulokulma ja
heijastuskulma oat yhtä suuria, syy on heijastavan pinnan tasaisuus. Tasainen valon aallonpituuden kokoluokassa. Se, että tällainen pinta kiiltää, johtuu siis
pinnan tasaisuudesta, ei sen kiiltävyydestä. "Kiiltävä pinta kiiltää" on mihinkään johtamaton taulologia. Kiiltävyys on pinnan tasaisuuden seuraus.
Mitä välii? Yleensä ei olekaan. Useimmiten ihmiset osaavat
lähteä korjaamaan kokemksen perusteella ihan oikein syytä, vaikka jopa luulevat käsittelevänsä seurausta.
Esimerkiksi lusikoita kiillotetaan niitä hankaamalla, vaikka tosiasiassa lusikan
pintaa hangataan tasaisemmaksi poistamalla siinä olevaa töhnää. Kiilto tulee
tämän tasaisuuden seurauksena.
Lääketieteessä sen sijaan aika usein hoidetaan oireita eli
seurauksia varsinaisen syyn sijasta. Monestakin eri syystä sekä tieten että
tietämättömyyttä. Yleensä kuitenkin syyn hoitaminen on järkevämpää kuin
seurauksen. Viimeisillään olevat syöpäpotilaat voivat tosin olla tässä ihan
toista mieltä seurauksen eli sietämättömän kivun hoidon suhteen.
Syyn ja seurauksen suhdetta tietysti hämärtää moniin
tapahtumiin liittyvä feed back. Bisnes menee huonosti, jolloin ei jaksa
keskittyä tekemään asioita kunnolla, jolloin bisnes menee entistä huonommin.
Perimmäisen ongelman syyn löytäminen on tässä kuten kaikessa muussakin avain sen
ratkaisemiseen. Yhtä hyvin myös menestyksen perimmäinen syy. Siteeraan tässä itseäni (en alkuperäisenä
lähteenä) suosikkilauseessani. Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.
Tiinan kirja ei ole sanakirja.
7 kommenttia:
Olen ollut kerran Kalevan valokuvakurssilla, enkä toista kertaa mene. Taitaa ukko tosin olla jo eläkkeellä. Kurssilla haukuttiin kaikki hyvät kuvani muiden kuulleen. Jos Puputti on Kalevan perintöprinsessa, niin tiedänpähän yhden kouluttajan, jonka kurssit kierrän kaukaa.
Minäkin olen ollut Matti J. Kalevan valokuvakursseilla, useitakin kertoja. Luultavasti menisin vieläkin, jos niitä vain järjestetään. Ukko on tosiaan jo eläkeellä, googlaa Matin mietteitä, niin selviää mitä hän nykyään puuhailee.
Ei minunkaan kuviani ole MJK:n taholta liiemmälti kehuttu. Ei ole ollut mitään syytäkään. Vaikka omiin kuviin kohdistuva kritiikki kirpaisee vähäntäänkin yhtä syvältä kuin omien lapsien haukkuminen, niin rehellinen perusteltu arvio on lopulta ainoa tie, joka johtaa kehittymiseen. "Ihan kiva kuva" kommenttina on sekä kuvan että sen ottajan nonsoleerausta.
Etkös sinä luvannut jättää negatiivisen arvion julkaisematta?
Niin lupasin, mutta kun siihen ei ollut mitään syytä.
Voihan CMYK-värejä laittaa mustallekin painopinnalle. Eikös se ole silloin värin lisäämistä?
Kysymys on siitä, mitä väriä ja kuinka paljon poistuu heijastuvasta valosta suhteessa tulevaan valoon. Umpimustalta nayttävästä pinnasta ei heijastu mitään valoa eikä siis erityisesti minkään väristä valoa. Vähennys on 100%.
Myös diat perustuvat värien vähentämiseen. Valkokankaalla näkyvä vihreä lehden väri johtuu siitä, että dia on päästänyt vihreitä sävyjä lävitse ja suodattanut sinisiä ja punaisia. Keltainen kukka näyttää miltä näyttää, koska sininen väri on suodattunut diaan ja punainen ja vihreä ovat päässeet lävitse.
Jotenkin minusta tuntuu, että henkilö, jonka moraali ei riitä oman mielipiteensä julkaisemiseen omalla nimellään, ei varmaankaan ole sellainen joka kenenkään ohjauksessa saavuttaisi milloinkaan sellaisen kuvantekotaidon, joka olisi edes ruskeakielisen ohjaajan kehuttavissa. Suosittelen siis kaikkien ammattitaitoisten kouluttajien kurssituksen välttämistä, säästyy sekä rahaa, että kanssakurssilaisten visuaalisia kärsimyksiä.
Terveisin
Matti J. Kaleva
Lähetä kommentti