Tässä toisessa osassa tarkastellaan painettua kuvaa ja
siihen liittyviä resoluutiokäsitteitä. Lähdetään liikkeelle pienellä
fysiologisella ja historiallisella johdannolla.
Silmän resoluutiokyky eli nähdä kaksi pistettä erillisinä on
noin 2 kulmaminuuttia. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kaksi pistettä nähdään
suuremmassa kuin 2 kulmaminuutin päässä toisistaan, niin ne nähdään erillisinä
pisteinä, muuten yhtenä pisteenä. Normaalilla 50 cm:n lukuetäisyydellä tämä tarkoittaa
0,3 mm:n välimatkaa pisteiden välillä. Asia voidaan kääntää myös toisin päin.
Jos pisteitä on peräkkäin vähemmän kuin 33 senttimetriä kohti, niin ne koetaan
pisteiden jonona, muuten yhtenäisenä viivana.
Tähän fysiologiseen vajaavaisuuteen perustuu sävykuvien
painaminen rasteroituna, eli pienistä pisteistä koostuvina. Vaikutelma silmälle
on jatkuvasävyinen kuva, kun rasterointi on tarpeeksi tiheää.
Seurat'n pointillistinen maalaus. Tätä kuvaa pitää katsoa jo aika kaukaa, että pistemäinen vaikutus häviää.
Maalaustaiteen puolella samaa ideaa ovat soveltaneet
pointillistit, joiden maalausten kulta-aika oli 1800-luvun loppu alkaen
1880-luvulla. Itse asiassa valokuvan painaminen rasteroituna on vanhempaa
perua. Ensimmäinen painettu rasteroitu valokuva on vuodelta 1873.
Varhaisin rasteroitu sanomalehteen painettu harmaasävykuva vuodelta 1873.
Keskityn tässä nyt harmaasävykuvaan, koska käsitteet on helpompaa
ymmärtää sen avulla kuin värikuvien
avulla, vaikka periaatteet ovatkin rasteroinnin osalta samat.
Rasterikuvassa pisteet painetaan riveittäin siten, että
yleensä vierekkäisten pisteiden välinen vaakasuora etäisyys ja linjojen välinen
pystysuora etäisyys on sama. Tämä ilmaistaan kääntäen linjatiheytenä LPI (Lines
Per Inch) ja lukuarvo on joko lpi tai lpcm. Sama idea kuin aikaisemmin, eli 1
lpi = 2,5 lpcm.
Jotta rasterikuva näyttäisi jatkuvasävyiseltä, on linjatiheyden
oltava suurempi kuin edellä mainittu 33 lpcm. Tietysti sillä ehdolla, että
kuvaa katsellaan 50 cm:n päästä. Kulma ratkaisee, ei pisteisen absoluuttinen
etäisyys. Kauempana olevassa kuvassa, kuten vaikka isossa julisteessa voi olla
paljon karkeampi rasteri.
Telefoto-juttuni osassa II oli esimerkkinä vanhoja Hesarin
kuvia. Niissä käytetty linjatiheys oli heikoimmillaan vain 20 lpcm, ja rasteri
on suorastaan silmille hyppäävän karkean oloinen jopa meikäläisen eläkeläisen
silmille. Nykyinen 40 lpcm:n rasteri sen sijaan antaa ihan kelvollisen
sävykuvan. Ei kaikki ole mennyt takapakkia lehtikuvien alalla.
LPI-arvoa voidaan kutsua myös painokuvan resoluutioksi.
Kuvaahan se sitä, mikä on kuvapisteiden tiheys paperilla. Nähtävästi siksi
näkee tässä yhteydessä käytettävän myös termiä PPI jopa DPI eli Dots Per Inch.
Termien hyvin sekava käyttö on kuitenkin varmaan enemmän hämmentävää kuin painotekniikan
ymmärtämistä rikastuttavaa.
Mikä sitten on tämä DPI, kun se poikkitieteilijälle tunnu
toistaiseksi kelpaavan?
Aivan kuten atomeilla on oma hienorakenteensa (kvarkit ja
muut sen sellaiset), niin rasteripisteetkin muodostuvat vielä pienemmistä
pisteistä. Aika tyypillinen on sellainen painokone, joka rakentaa
rasteripisteen pienemmillä pisteillä, jotka voidaan painaa 8 x 8 matriisille.
Näin on mahdollista painaa 64 erikokoista rasteripistettä ja tuottaa siis 64
erilaista harmaan sävyä. ( tai 65, jos valkoinen pisteetön lasketaan mukaan).
Otetaan esimerkki. Jos rasteritiheys on 40 lpcm, niin suurin
mahdollinen rasteripiste on silloin 0,025 cm. Kun se muodostuu em. 8 x 8
matriisin pisteistä, niin näiden koko on 0,0031 cm, eli niitä mahtuu
senttimetrille 320 kappaletta ja tuumalle 800 kappaletta. Tämä on tulostimen DPI-arvo,
eli siis 800 dpi.
DPI- ja LPI-arvojen ja harmaasävyjen suurimman määrän
välillä on matemaattinen yhteys.
Harmaasävyjen määrä on (DPI/LPI)^2+1. Kun kyseessä on suhde,
niin voidaan käyttää joko tuuma tai senttimittoja. Joten esimerkin tapauksessa
harmaasävyjä voi olla (320/40)^2+1 = 65. Tällainen kuva koetaan normaalisti
aika sävykkääksi harmaasävykuvaksi.
Kotiprinttereiden teknisissä selosteissa kerrotaan harvemmin niiden LPI-arvot. Mieluiten DPI-arvot, ne kun ovat lukuina vaikuttavampia. Esimerkiksi minun halvan HP 1010 laserprintterin teknisissä tiedoissa sanotaan, että sen DPI on 600 dpi tai 240 dpcm. LPI-arvo pitää ottaa itse selville. Kameran makroasennolla ja viivottimella sen saa tehtyä riittävällä tarkkuudella. Näyttäisi olevan 40 lpcm:n luokkaa. Tässä laskemalla harmaasävyjen suurimmaksi määräksi saataisiin noin 35. Vastaa varsin hyvin visuaalista havaintoa. Printterilläni tehty valokuva on terävyydeltään samaa luokkaa kuin nykyisen Hesarin kuvat, mutta selvästi sävyttömämpi. Edellisen laserprintterini DPI oli 1200 ja sillä sai jo kohtuullisen sävykkäitä printtejä valokuvista. Suunnilleen sanomalehtitasoa.
Kuten matematiikkaa hallitsevat voiva helposti päätellä, niin kuvan sävyjen määrää voidaan kasvattaa pienentämällä resoluutiota. Joten jos resoluutioon voi vaikuttaa, niin ei välttämättä kannata viedä sitä ääriasentoonsa - etenkin jos kuvan sisältö on sen sävykkyydessä.
Jos kuvan tulostusresoluutio on sama kuin painoprosessin
LPI-arvo, niin jokainen kuvan pikseli muodostaa yhden rasteripisteen. Kuinka
tarkka kuvasta tulee, se riippuu rasterin tiheydestä ja kuinka sävykäs siitä
voi tulla, niin sen määrää taas lausekkeen (DPI/LPI)-1 arvo. Molemmat muuttujat ovat tulostimen ominaisuuksia ja niihin kuvantekijä ei yleensä pysty vaikuttamaan.
Lyhyt oppimäärä päättyy tähän. Lohduttava tieto sitä kaipaaville. Jos joku haluaa tietää vielä vähän
enemmän, niin jatkoa seuraa tuota pikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti