Korson aseman lähellä roskapönttöön kiinnitettynä oheinen
juliste kiinnitti huomioni. Minusta siinä oli jotain upeaa symboliikkaa.
Helsingin odotellessa tuhlaajapoikansa (Vantaan) paluuta takaisin isän huomaan, voisiko
mikään symboloida pojan rappiota enemmän kuin syntisen Korson (eniten kapakoita
per asukas Suomessa) aseman vieressä oleva roskapönttö. Herran kutsu ei katso
aikaa eikä paikkaa.
Uskovilla on tapana todistaa, lähinnä kai Jumalan olemassaoloa,
Jumalan käsittämätöntä armoa ja suuruutta tai muita sen sellaisia asioita, joissa
usko tuppaa aika ajoin rakoilemaan. Myös matemaatikot todistavat erilaisia
asioita. Todistaa ja todistaa. Näillä tuskin on mitään tekemistä toistensa
kanssa. Vai olisiko sittenkin? Kun lukee oheisen tekstin ja muuttaa sanan
"ehdoton" synonyymisanakirjan antamaksi synonyymiksi
"välttämätön", niin teksti alkaakin haista matematiikalta.
Välttämättömät ja riittävät ehdot viittaavat logiikassa
väittämien välisiin implikatiivisiin suhteisiin. Väite p on väitteen q
välttämätön ehto, jos q ei voi olla tosi, ilman että p on tosi. Väite p on
väitteen q riittävä ehto, jos p:n totuus takaa sen, että myös q on tosi. Se,
että p on q:n välttämätön ja riittävä ehto ilmaistaan yleensä konjunktiolla
”jos ja vain jos” tai sen lyhenteellä ”joss”, eli q joss p.
Otetaan esimerkki. Kauppatorilla tulee sinua vastaan tutulta
näyttävä henkilö. Mietit, voisiko hän olla Suomen tasavallan presidentti. Menet juttelemaan hänen kanssaan ja hän vastaa sinulle sujuvalla
suomen kielellä. Hän voisi olla Suomen tasavallan presidentti, koska kaikki
elossa olevat presidentit ovat suomenkielisiä. Suomenkielisyys on siis
välttämätön ehto sille, että tapaamasi henkilö on Suomen presidentti.Toki aika kaukana riittävästä.
Seuraavaksi kysyt hänen nimeään ja ikäänsä. Henkilö ei ole
epäkohtelias ja kysy, että etkö tiedä kuka olen vaan näyttää passinsa, josta
käy ilmi: "Sauli Väinämö Niinistö (s. 24. elokuuta 1948 Salo)" Se on
riittävä, mutta ei välttämätön ehto asialle, koska muitakin Suomen
presidenttejä on vielä elossa.
Sen sijaan jos olisit pohtinut, onko tyyppi Suomen istuva presidentti, niin: "Sauli Väinämö Niinistö (s. 24. elokuuta 1948 Salo)"
olisi sekä välttämätön että riittävä ehto tälle.
Takaisin Kauppatorilta Korson asemalle. Koska Jumala on suuressa hyvyydessään
antanut ihmiselle loogisen ajattelun kyvyn, niin kai tarkoitus on myös käyttää
sitä. Muutenhan logiikan täytyy olla Paholaisen tekosia.
Uskoontulon ihme on siis välttämätön ehto Taivaaseen
pääsylle. Varmaan tässä tarkoitetaan kyseisen Taivaaseen pyrkijän omaa ihmeellistä uskoontuloa,
ei uskoontulon ihmettä yleisenä käsitteenä. Muutenhan kaikki olisivat ainakin jonossa Taivaaseen ja
silloin siellä olisi jo ikävästi tungosta.
Jos on sattunut kokemaan uskoontulon ihmeen, niin tietää
olevansa jo hyvällä alulla matkalla Taivaaseen. Monet ovat jo tässä pudotuspelissä
ohjattu Helvettiin matkaavien jonoon - vaikka eivät itse sitä välttämättä vielä
tiedäkään. Kun välttävän ehdon karikko
on kierretty, niin nyt pitäisi vain selvittää, mikä olisi riittävä ehto.
Matemaattinen todistelu perustuu aksioomiin, todeksi
tiedettyihin tai todistettuihin lauseisiin. Niitä käytetään todistusketjun
lyhentämiseksi, että jokaista todistusta ei pidä aloittaa "ihan alusta
asti". Tyypillinen aksiooma on esimerkiksi euklidisen geometrian lause
"kolmion kulmien summa on 180 astetta".
Korson aseman julisteessa on kolme aksioomaa. Koska ne ovat
Raamatusta, niin ne ovat tosia. Jos niiden totuusarvoa epäilee, niin sittenhän
tältä pohdiskelulta on kokonaan pohja poissa.
Ensimmäinen aksiooma kertoo: "Joka ei synny uudesti,
ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
Valitettavasti vain tämä aksiooma tuo toisen välttämättömän
ehdon Taivaaseen pääsyyn (tai sitten kertoo saman vain toisin sanoin). Riittävä
ehto ei vielä täyty.
Eteenpäin sanoi mies Korson asemalla: "Sillä kaikki
ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla."
Varmaan totta, mutta kertoo vain niitä ehtoja, joilla ei
ainakaan Taivaan portit aukene. Tekemällä syntiä. Ei siis edes välttämätön ehto
vaan sen negaatio.
Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä: "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran
(Jeesuksen) nimeä, pelastuu."
Pelastuminen on varmaan käsitettävä Taivaaseen pääsyn
rinnakkaisilmaisuna. Siis Herran nimen huutaminen avuksi riittää Taivaaseen
pääsyyn. Miten tähän suhtautuu välttämätön ehto uskoon tulon ihmeestä? Logiikan
kannalta epätyydyttävästi, ellei riittävää ehtoa rajata jotenkin.
Jos ryhmän "Herraa avuksi huutavat" taivaseen pääsyä ei rajata lainkaan, niin syntyy looginen ristiriita. Kenellä tahansa olisi silloin pääsy Taivaaseen varsin pienellä vaivalla. Myös niillä, jotka eivät ole kokeneet uskoontulon ihmettä. Riittävä ehto ei voi ulottoa välttämättömän ehdon ulkopuolelle.
Todellisuus reaalimaailmassa lienee kuitenkin yllä olevan kaavion mukainen. Jotkut Herraa avuksi huutavat kuuluvat toivottomiin tapauksiin, joilla ei ole mitään mahkuja Taivaaseen.
On syytä huomata, että loogisesti Taivaan iloista osattomiksi saattaa jäädä osa uskoontulon ihmeen kokeneet ja toisaalta niistä nauttimassa voi olla muitakin kuin Herraa avukseen huutaneita. Näin välttämättömien ja riittävien ehtojen logiikka toimii.
Jos ryhmän "Herraa avuksi huutavat" taivaseen pääsyä ei rajata lainkaan, niin syntyy looginen ristiriita. Kenellä tahansa olisi silloin pääsy Taivaaseen varsin pienellä vaivalla. Myös niillä, jotka eivät ole kokeneet uskoontulon ihmettä. Riittävä ehto ei voi ulottoa välttämättömän ehdon ulkopuolelle.
Todellisuus reaalimaailmassa lienee kuitenkin yllä olevan kaavion mukainen. Jotkut Herraa avuksi huutavat kuuluvat toivottomiin tapauksiin, joilla ei ole mitään mahkuja Taivaaseen.
On syytä huomata, että loogisesti Taivaan iloista osattomiksi saattaa jäädä osa uskoontulon ihmeen kokeneet ja toisaalta niistä nauttimassa voi olla muitakin kuin Herraa avukseen huutaneita. Näin välttämättömien ja riittävien ehtojen logiikka toimii.
MOT
Onko tämä muuta kuin rienausta ja uskovaisten pilkkaa?
Varmaan sitäkin, mutta myös yksi (luultavasti tuhoon tuomittu) yritys saada
ihmiset ajattelemaan niillä aivoilla, jotka kenties Luoja on heille suonut. Raamatun
lauseiden todistusvoima on nolla. Eniten logiikkaa on lauseessa: "Tutkimattomat
ovat Herran tiet". Sillä kun voi selittää kaiken ja samalla ei mitään. Miten vain parhaiten sopii itse kullekin.
15 kommenttia:
Arvoisa Poikkitieteilijä, olet jälleen tarttunut ajankohtaiseen aiheeseen tieteen keinoin, kiitos siitä. Julisteessa todetaan "uskoontulon ihme". Olisiko pelkkä uskoontulo riittävä? Minulle ei selvinnyt, mikä ero on "uskoontulon ihmeellä" ja pelkällä "uskoontulolla", Tätä pohtiessani en ole pystynyt nukkumaan tai syömään.
Täytyy sanoa, että minullakin meni kotva pohtiessani uskoontulon ihmeen ja Taivaaseen pääsyn välistä suhdetta. Pitäisi kysyä kirjoittajalta itseltään, mutta kun hän ei ollut signeerannut hengellistä hengen tuotettaan. Joten päättelin, että henkilön on täytynyt kokea tämä nimenomainen ihme.
Signeeraushan on alimpana rivinä. Yhteystiedot löytyvät annetusta osoitteesta - jäljet johtavat Keravalle, joten voit vaikkapa poiketa jututtamassa tekijöitä suoraan sylttytehtaalle, ihan naapurissa vaikuttavat.
Näinhän se on. Keravan suunnasta löytyy totuus.
Netmission sivuilta napattua:
"Tue säännöllisesti
Voit itse valita alla olevasta lomakkeesta, millä summalla haluat olla mukana yhteisessä työssämme kuukausittain. Tärkeää kuitenkin on se, että tukesi olisi säännöllistä ja kuukausittaista. Saat meiltä henkilökohtaisen viitteen, jota voit käyttää pankkissasi tai verkkopankkisi kautta toistuvasuoritusmaksussa. Se on kätevä tapa, eikä tarvitse huolehtia ja muistella että joko on maksanut kannatuksen tässä kuussa."
Varmaan sama ongelma kuin ensimmäisellä kommentoijalla. Ei pysty nukkumaan eikä syömään, jos tarvitsee huolehtia ja muistella että joko on maksanut kannatuksen tässä kuussa. Onneksi Netmissionilla on ratkaisu tähänkin huoleen ja murheeseen.
ps.
Sakari on näköjään perustanut kilpailevan blogin. Sinne pääsee Sakarin kommenttia klikkaamalla. Clean fight, no hits below the belt, may the best man win!
Kun lantti Netmissionille kilaahtaa, niin sielu taivaasen livahtaa. Ainakin saa alhaisen jonotusnumeron.
No, enpä nyt kilpailemaan... No, mistä sen tietää, joskus talvisydännä voi olla pimeitä iltoja kirjoitteluun. Ovat nuo veroradion ja tv:n ohjelmat nykyisin sitä luokkaa, että aikaa jää harrastuksille. Muutoin kirjaan oikeastaan vain ylös, mitä on tullut puuhailtua, voihan siihen joskus sitten viitata, jos syytä ilmenee.
Voipi toisaalta käydä kuten vanhan tarinan kaupparatsulle. Pietarin portilla hyviä töitä ei syntisäkkiin verrattavaa määrää oikein löytynyt, mutta sitten kaveri muisti: antoihan hän kerran peräti satasen Pelastusarmeijan joulupataan. Pietarin vielä pohdiskellessa ansioita kuului sisätiloista jyhkeä ääni: Anna sille se satku takaisin ja käske painua helvettiin.
Kilpailutilannehan on aina piristävää. Sanoisin, että kannattaa panostaa kvaliteettiin (ei pitäisi olla vaikeaa tässä kontekstissa). Kvantiteetissa olisi nimittäin kirittävää. Poikkitieteellisessä blogissa on ollut tähän mennessä 379 kirjoitusta ja 143.876 erillistä kävijää. Sivuja on avattu 1.204.386 kertaa.
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Tämä kannattaa muista, hyvä Timo. Koskee myös Sakaria.
Minusta tuli ateisti noin 11-12 vuoden iässä. Ihmettelin kovasti, miksi joku suuttuisi siksi, sttä hänen nimensä mainittaisiin turhaan. Kuinka olisi mahdollista, että se joka olisi luonut tämän kaiken monimuotoisen ja vaihteleviin kilpailutilanteisiin erinomaisesti sopivan kokonaisuuden, olisi niin pikkumainen, että suuttuisi nimensä turhaan mainitsemisesta?
Edelleen siinä iässä pohdin, mikä idea on siinä, että ihmisiä syntyy maan päälle ja heidät altistetaan kiusauksille ja hurskaimmat valitaan taivaaseen. Eikö olisi yksinkertaisempaa tuoda kaikki taivaaseen ilman koevaihetta?
Äläpä muuta sano :-)
Ajatellen että maailmankaikkeus on noin 14.7 miljardia vuotta vanha ja pitää sisällään mirjardeja galakseja, niin tuntuu enemmän kuin pikkumaiselta saada näpeilleen, kun tulee lausuneeksi Herran nimen turhaan. Mies se tulee räkänokastakin, mutta ei turhan naurajasta.
On vaikeaa, toisaalta se pelastuu, joka huutaa avuksi Herran nimeä, toisaalta on rankaistavaa lausua Herran nimi turhaan. Oikeaoppisuus vaatii tarkkaa harkintaa nimen mainitsemisessa. Onko tästä olemassa tarkempiakin sääntöjä ohjeeksi?
Sen kun tietäisi, niin elämä olisi paljon helpompaa. Aikamoista nuoralla tanssimista.
Lähetä kommentti