Epilogi
Valokuvaaja Räshid Nasretdin,
ammattipiireissä paremmin tunnettu nimellä Nasa, sai vuonna 2004 Suomen
valokuvajärjestöjen keskusliitto Finnfoton vuotuisen tunnustuspalkinnon.
Palkinto luovutettiin Nasalle Suomen urheilumuseossa Olympiastadionilla. Kuvassa vasemmalta Finnfoton edustajat, oikealla muotokuvan tekijä Antti Mannermaa ja Nasa.
Toimittelin näihin aikoihin
satunnaisia juoksevia asioita Finnfotossa, mistä syystä olin saanut
kunniatehtäväksi hakea autollani Nasan kotoaan Fredrikinkadulta
Olympiastadionille. Olin hyvissä ajoin paikalla, joten minulle jäi hyvää aikaa
rupatella Nasan kanssa maailman menosta. Nykyisen, mutta etenkin menneen ajan.
Nasan omaan elämään oli menoa ja käänteitä mahtunut alkaen varhaislapsuudesta
Venäjällä Volgan mutkassa, Nishni Novgorodin alueen Aktukin kylässä, jossa Nasa
syntyi 14. heinäkuuta 1920. Suomeen Nasa muutti 2-vuotiaana. Heikkokuntoisen,
riisitautia sairastavan lapsen eloonjäämiselle ei annettu suuria toiveita,
mutta Nasan omin sanoin hän selvisi suolakylvyillä ja kalanmaksaöljyn avulla.
Kun siihen aikaan toimin myös
Suomen Valokuvaajain liiton lehden Foton toimitussihteerinä, sain idean tehdä
Nasasta ja hänen kuuluisimmasta valokuvastaan Paavo Nurmi olympiatulta
sytyttämässä jutun Fotoon. Nasa itse oli innostunut asiasta ja antoi minulle jo
valmiiksi kyseisen kuvan, jonka hän oli skannauttanut originaalista
negatiivista.
Haastattelu viivästyi Nasan
sairastelun ja minun muiden kiireiden takia, Fotokin lakkautettiin ja juttuidea
hautautui. Mutta kun Nasa vuonna 2010 kuoli 90 vuoden kunnioitettavassa iässä,
niin päätin sittenkin tehdä jutun Nasan muistoa kunnioittaen. En enää Nasalta “itse asiasta
kuultuna”, vaan kirjallisiin ja kuvallisiin lähteisiin perustuen. Päätin
selvittää, miksi julkisuudessa on näkynyt vain Nasan ottama kuva Nurmesta olympiatulta sytyttämässä.
Kolme vuotta siinäkin kesti, ennen kuin juttu saatiiin paperimuotoon. Se ilmestyi Kamera-lehden kesänumerossa 6-7/2013. Lehdessä kun jutuille on rajoitettu määrä sivuja, niin lehdessä ollut juttu on olennaisesti lyhyempi kuin alla oleva. Joten artikkelin taustoista ja siitä muutenkin hieman syvemmin kiinnostuneet saavat lisätietoa alla olevasta.
Kolme vuotta siinäkin kesti, ennen kuin juttu saatiiin paperimuotoon. Se ilmestyi Kamera-lehden kesänumerossa 6-7/2013. Lehdessä kun jutuille on rajoitettu määrä sivuja, niin lehdessä ollut juttu on olennaisesti lyhyempi kuin alla oleva. Joten artikkelin taustoista ja siitä muutenkin hieman syvemmin kiinnostuneet saavat lisätietoa alla olevasta.
Nopea kamera - vikkelä
kuvaaja
Suomen lehtivalokuvaajain
kerhon piti saada yksinoikeudet Helsingin olympialaisten kuvauksiin. Tätä varten
perustettiin oma yhtiönsä Olympia Kuva. Yritys sai olympialaisten vuoksi
valuuttaa uusien kameroiden ja muiden laitteiden hankintaan
tuontisäännöstelystä huolimatta. Peruskameroiksi hankittiin 22 amerikkalaista
Speed Graphicia, joissa oli verhosuljin. Lisäksi oli 15 Contax IIa kameraa
nopeisiin tapahtumakuvauksiin ja kuusi Linhof Technika 13x18:n koon laakoja
kuvaavaa kameraa erityisesti olympiajoukkueiden kuvaamista varten.
Olympia Kuvan hanke ei ollut
kovin onnistunut. Muillekin kuvaajille
kuin Olympia Kuvan osakkaille annettiin kuvausoikeudet olympialaisiin. Huonosti
menestyvä yhtiö menikin konkurssiin 1955. Konkurssihuutokaupasta moni kuvaaja
osti itselleen välineitä, joiden tuonti tuolloin oli vielä rajoitettua. Näiden
joukossa oli Nasa, joka oman kertomansa mukaan osti konkurssipesästä itselleen sellaisen kameran, jolla tulensytytyskuva otettiin.
60 vuotta sitten kinokoon
filmiä käyttävät kamerat olivat selvästi vähemmistössä valokuvaajien
kalustossa. Kaikilla ammattimaisilla valokuvaajilla ei ollut välttämättä edes
suurennuskonetta, vaan asiakkaalle luovutetut kuvat olivat pinnakkaisvedoksia.
Merkittävä osa kameroista oli vielä laakafilmille kuvaavia. Suuri kuvakoko
mahdollisti tietysti hienon rakeettoman kuvan, mutta isot kamerat olivat
auttamattoman kömpelöitä ja hitaita nopeassa tapahtumakuvauksessa.
Rullafilmiä käyttävät kamerat
olivat ylivoimaisia nopeudessa. Kun kinofilmirullassa oli yleensä 36 ruutua,
niin tilanne oli suunnilleen sama kuin villin lännen kaksintaistelussa piipusta
ladattavan pistoolin ja kuudesti laukeavan revolverin välillä. Ensimmäisellä
piti osua kerralla tai peli oli menetetty. Nasa itse kertoo kuvaustilanteesta:
“Olin sateisella kentällä Paavo Nurmen saapuessa stadionille. Juoksin häntä
kohden ja ajattelin, että otan ensin yhden kuvan ennen tulensytytystä Speedillä
ja toisen kuvan olympiatulen sytyttämisestä Contax-kameralla. Nurmi tuli,
tuikkasi tulen ja häipyi. Hän ei jäänyt poseeraamaan. Olin ainoa joka sai kuvan
olympiatulen sytytyksestä.”
Tutkiessani kuva-aineistoa
kisojen avajaisista minusta tuntui, että Nasan muistikuva ei ollut ihan oikea.
Missään kuvassa hänellä ei näyttäisi olevan kuin yksi kamera mukanaan ja se on
nimenomaan Contax IIa. Sillä hän sai ainoana lehtikuvaajana ikuistettua
tilanteen, jossa muut jäivät joko lähtökuoppiin tai ottivat varaslähdön. Sen
aikaisilla välineillä kun vilppilähdön ottanut kuvaaja oli nykyisten
lähtösääntöjen mukaisesti auttamatta ulkona olympiatulen sytyttämisestä. Toista
mahdollisuutta ei annettu.
Sytytystapahtuman kestosta saa hyvän kuvan täällä. Tässä toisessa elokuvan pätkässä sytyttämistä väreissä. Katkelmat on tämän tarinan kannalta leikattu ja kuvattu sellaisista kuvakulmista, että tapahtuman kesto ja valokuvaajien käyttäyminen ei näy oikein selvästi. Johtopäätökset on täytynyt tehdä yhdistelemällä eri otoksista saatua informaatiota.
Tästä amerikkalaisten tekemästä olympia-filmistä näkyy väliin hyvin, kuinka paljon kuvaajia oli kentällä. Välillä näkyy tulleen pientä tönimistäkin parhaista kuvauspaikoista. 6½ minuutin kohdalla selviää myös hyvin, kuinka lyhyen ajan tulen sytytys ja Nurmen poistuminen paikalta kesti. Nopeat söivät hitaat.
Sytytystapahtuman kestosta saa hyvän kuvan täällä. Tässä toisessa elokuvan pätkässä sytyttämistä väreissä. Katkelmat on tämän tarinan kannalta leikattu ja kuvattu sellaisista kuvakulmista, että tapahtuman kesto ja valokuvaajien käyttäyminen ei näy oikein selvästi. Johtopäätökset on täytynyt tehdä yhdistelemällä eri otoksista saatua informaatiota.
Tästä amerikkalaisten tekemästä olympia-filmistä näkyy väliin hyvin, kuinka paljon kuvaajia oli kentällä. Välillä näkyy tulleen pientä tönimistäkin parhaista kuvauspaikoista. 6½ minuutin kohdalla selviää myös hyvin, kuinka lyhyen ajan tulen sytytys ja Nurmen poistuminen paikalta kesti. Nopeat söivät hitaat.
Yksityiskohta kuvasta
paljastaa takana olevan lehtikuvaajan olevan auttamattomasti myöhässä ison
kameransa kanssa. Katsomostakin kuvataan. Kuvan oikeassa laidassa oleva mies
kelaa juuri seuraavaa ruutua kameraansa. Luultavasti hänkin myöhästyi. Myös
vasemmassa laidassa oleva mies luultavasti ottaa juuri kuvaa. Ihmisten
kotialbumeissa varmaan on kuvia tästä tilanteesta. Olisi mielenkiintoista
tietää, jos joltakin sellainen sattuisi löytymään. Selvästi yleisempi optinen
väline katsomossa kuin kamera näyttää olevan kiikari.
Ilfordin FP on aikansa
parhaita mv-filmejä, mutta sitäkin oli rajallisesti saatavilla säännöstelyn
vuosina. Sitä ei tuhlattu edes olympialaisia kuvattaessa. Ennen olympiatulen
sytyttämistä Nasa otti kuvan Nurmesta etusuoralla ja juoksi sitten olympiatulen
kohdalle ottamaan seuraavan kuvan.
Virallisia vieraista
saapumassa avajaisiin. Nasa taustalla. Kuvasta voidaan päätellä, että Nasalla
oli käytössä vain yksi kamera, Contax IIa kinofilmikamera.
Nurmi lähestyy tulen
sytytyspaikkaa. Etualalla olevat kolme lehtikuvaajaa sähläävät vielä
kameroittensa kanssa.
Nurmi valmiina sytyttämään
olympiatulen. Etusuoralta “oikaisten” paikalle juoksut Nasa on nyt kuvassa
vasemmalla valmiina ottamaan Contaxillaan kuvan. Muut lehtikuvaajat vasta
säätävät kameroitaan ja takana oleva Nasan kuvassakin näkyvä valokuvaaja on
myös auttamattomasti myöhässä. Hänen vieressään on invalidisoituneita
sotaveteraaneja, joille oli varattu rullatuolipaikkoja eteläkaarteesta.
Tulen sytyttämiseen juoksee vasemmalta kuvaaja, jolla mitä ilmeisimmin on käytössään iso Speed Craphic - kamera. Ajoitus on oikeaoppinen, mutta salaman käyttö ei. Tätä kuvaa ei ole näkynyt julkaisuissa. Voi vain kuvitella, mitä liekistä on jäänyt kuvaan näkyviin salaman jäljiltä. Viimeisessä kuvassa tuli on sytytetty ja kuva salamalla otettu. Pressun käärijä lienee ollut sitä mieltä, että hän varastaa kohta koko shown ellei äkkiä häivy paikalta.
Sama tilanne toisesta suunnasta. Salamaa käyttävä mies on "tuhannen taalan paikalla", mutta kudista tulee totaalinen hutikuti. Edessä oleva mies ei siis ole kuvaaja, vaan telinettä peittänyttä pressua kokoon käärivä avustaja.
Nurmi on jo viemässä soitua Hannes Kolehmaiselle. Salamakuvaajan vieressä oleva kuvaajalla on myös kinokoon kamera ja hän ottaa kuvaa juoksevasta Nurmesta. Kuka hän on ja miksei hänellä ollut näyttää julkisuuteen kuvaa tulta sytyttävästä Nurmesta? Sitä ei tarina kerro.
Siitä hetkestä, kun Nurmi
pysähtyi olympiatulen luokse kului vain neljä sekuntia siihen, kun hän oli jo
matkalla kohti stadion tornia luovuttamaan soihdun Hannes Kolehmaiselle. Nurmi
ei jäänyt odottamaan kuvaajia kriittisellä hetkellä. Nämä nähtäväsi jäivätkin
harmittelemaan saamatta jäänyttä kuvaa, kun taas lyhyenläntä Nasa jatkoi Nurmen
perässä kohti seuraavaa kuvaa.
Olympiatuli on juuri
sytytetty. Valokuvaajia kentän sisällä parhailla kuvauspaikoilla oli sentään
kymmenkunta, joista vain yksi onnistui. Olympiatulen ympärilläkin on kuusi valokuvaajaa. Nasa on viiden kuvaajan ryhmässä oikeanpuolimmaisin, vyötärön kohdalta tulen taakse jäävä.
Kisat, varsinkin yleisurheilu, tulivat hyvin dokumentoiduiksi. Kuvassa 10-ottelun voittaja Bob Mathias on juuri mätkähtänyt hiekkakasaan ja tullut kuvatuksi kolmen kuvaajan voimin. Vasemmalla kinokamera käsissään on luultavasti Nasa.
Puhumattakaan siitä, kun Zatopek tuli maratonin voittajana maaliin.
Tosin oli kameroita katsomossakin. Tässä Zatopekin tullessa maaliin kuvan oikeassa reunassa on neljällä katsojalla kamera kaulassaan tai käsissään.
Ahneet amatöörit olisivat jo yli 60 vuotta sitten tulleet ammattilaisten tontille, kuten tässä Helsingin uimastadionilla. Yksi heiltä vain puuttui kuin Paavo Ruotsalaiselta aikoinaan, nimittäin kuvien jakelukanava lehtien toimituksiin. Ei ollut digikameroita, ei internettiä tai kännykkäkameroita siihen aikaan.
Contax IIa, kamera jolla kuva
Nurmesta sytyttämässä olympiatulta otettiin.
Speed
Graphic - kamera. Kamerassa olleesta salamasta
ei ollut hyötyä olympiatulen sytyttämistä kuvattaessa - pikemminkin päinvastoin.
Tapahtumakuvat on kuvakaapattu parista olympia-filmistä.
Jälkikirjoitus 13.7.2013
Jotta kivikään ei jäisi kääntämättä, niin muutama valokuva
vielä erilaisista netistä löytyneistä filmeistä kaapattuna.
Toisen kinokameramiehen arvoitus ratkeaa ainakin tapahtumien kulun suhteen tästä videosta. Vidossa hän ilmestyy kuvan vasempaan alalaitaan valmiina kuvaamaan, kun Nurmi on juoksemassa jo pois paikalta. Jälleen kerran siis nopeat söivät hitaat.
Ranskalaisessa olympiafilmissä kuvakulma on eri kuin monissa muissa. Kuvassa Nurmi on juuri tulossa sytyttämään tulta. Vasemmalla perässä pinkova hahmo on Nasa, joka siis oli ottanut kuvan Nurmesta etusuoralla ja on nyt menossa vauhdilla kuvaamaan olympiatulen sytytyksen.
Edellisestä kuvasta on kulunut alle seitsemän sekuntia. Tuli on juuri sytytetty ja Nasa on jo paikoillaan ottamassa kuvaa. Taustalla näkee monen urheilijan myös ottavan kuvia, joten kyllä sytytystapahtumasta täytyy olla olemassa enemmänkin kuvia kuin Nasan ottama. Julkaistuja ei tiettävästi ole kuitenkaan muita.
11 kommenttia:
Hei; ja kiitos tästä artikkelista! Luin todella mielenkiinnolla. Kiva, että olit liittänyt mukaan taustamateriaalia. Isäni, joka oli aloitteleva kuvaaja vuonna 1952 kokosi viime kesänä pienen näyttelyn olympiasoihdun kulkemisesta kotikylän läpi. Kuvia saatiin sekä harrastajakuvaajien albumeista, että maakuntalehdistä. Kylässä järjestettiin olympiasoihdulle juhlat urheilukentällä( siis vuonna 1952)ja puhujia ja tanhuajia riitti... kiehtovaa! Näkökulmani karkaan nyt hieman aiheesta mutta Nasa oli hieno kuvaaja ja tämä tarina on todella julkaisemisen arvoinen.
terveisin Irmeli Huhtala
p.s: minulla on sama syntymäpäivä Nasan kanssa... no olen muutaman vuoden nuorempi ;)
Minulla oli tasan sama syntymäpäivä Rita hayworthin ja prinssi Aly Khanin lapsen Jasmin Aga Khanin kanssa. Vanhempani ajattelivat, että hänestä tulisi hyvä morsian minulle. No, eipä vain tullut edes morsianta.
Voisin tietysti moderoida pois nämä nimettöminä tai nimerkillä kirjoitetut vyön alle tarkoitetut iskut, mutta ehkä minussa on jotain masokistin vikaa. Tai sitten niiden vastakommentointi on minusta jostain perverssiydestä johtuen ihan piristävää arjen harmauden keskellä.
Ainakin FAcebookin mukaan Poikkitieteilijä on syntynyt 21.12.1949. Wikipedia tietää prinsessa Jasmin Aga Khanin syntyneen 28.12.1049. Mitä nyt pitäisi uskoa?
Tulipa tämäkin harhaluulo sitten korjattua.
Hyvä että blogikommentointi pysyy taas kuosissaan eli ei. Kiitos tästä artikkelista, tälläisiä on aina hyvä lukea :) Uteliaisuus todellakin heräsi että kuka oli tuo toinen kuvaaja joka kuvasi kinokoolla? Mahtoiko rulla mennä pilalle kun kuvia ei tullut esille, tuskin mies siellä huvikseenkaan oli näppäilemässä ja päättänyt vaan olla pistämättä kuvia esille.
Kinofilmimiehestä vähän lisää jälkikirjoituksessa. Hän yksinkertaisesti oli myöhässä.
Tarina on mielenkiintoinen kokonaisuudessaan.
Lisäksi se asettaa tekijänoikeusneuvoston taannoisen lausunnon vieläkin erikoisempaan valoon - erikoinenhan se oli muutenkin, ja joku jäsenistäkin vaihtui sitten sen vuoksi. Jutustahan ilmenee hyvin, että kuka tahansa ei tosiaan saanut vastaavaa kuvaa, vaikka yrittäjiä oli. - Ymmärtääkseni neuvoston lausuman pointti oli nimenomaan se, että muutkin paikalla olleet kuvaajat saivat/olisivat saaneet samankaltaisia kuvia.
Lähetä kommentti