Tein aikoinaan Fotokauppiaiden liitolle oheisen julisteen.
Se oli aikaa, jolloin kivijalkakaupat kaatuivat ja fotokauppiaat kävivät
epätoivoiseen taisteluun liiketoimintansa peruspilarin, filmirullien pussittamisen puolesta. Tulos tästä taistelusta oli etenkin pienten liikkeiden kohdalla vielä huonompi kuin minun heille tekemäni juliste. Tuskin sitä kehityksen kulkua olisi paremmallakaan julisteella mihinkään käännetty.
Itse asiassa muistojen säilyttämisessä ei ole mitään ideaa,
ellei lasipurkista saada jotain sellaista, mikä herättää unhoon painuneita
muistoja. Tietenkin sillä edellytyksellä, että niiden muisteleminen tuo enemmän
mielihyvää kuin -pahaa. Tällainen oli alla oleva kuva, jonka laiton kuvassa
olevan Matti J. Kalevan Facebook-sivulle sen tupsahtaessa kovalevyltä vastaan.
Yllättäen ja tilaamatta, kuten näillä on tapana tehdä.
Siihen aikaan valokuvakurssit kestivät torstaista seuraavan viikon loppuun asti. Aika oli niin pitkä, että jotkut kurssilaiset ehtivät paitsi löytää kurssiheilan niin myös tehdä jo bänet, jos ei jopa kahdet. Avioliittoja en tiedä solmitun, mutta ainakin yhden avioeron kurssit saivat aikaisekseen. Tässä suhteessa tietoni ovat tosin aika puutteelliset ja kaiken lisäksi toisen käden sellaiset.
Siihen aikaan valokuvakurssit kestivät torstaista seuraavan viikon loppuun asti. Aika oli niin pitkä, että jotkut kurssilaiset ehtivät paitsi löytää kurssiheilan niin myös tehdä jo bänet, jos ei jopa kahdet. Avioliittoja en tiedä solmitun, mutta ainakin yhden avioeron kurssit saivat aikaisekseen. Tässä suhteessa tietoni ovat tosin aika puutteelliset ja kaiken lisäksi toisen käden sellaiset.
Kuvan on otettu Oriveden Opiston valokuvauksen
kesäkurssilta, luultavimmin vuonna 1984. Kurssi pidettiin joskus heinäkuun
alussa, minkä voi päätellä takana näkyvistä keltaisista rypsipelloista. Rypsi kun tuppaa kukkimaan silloin Pohjois-Hämeessä. Se kesä
oli niin kuuma, että suuri osa luennoista siirrettiin ulos, koska sisällä oli
liian tukalaa oleskella päiväsaikaan.
Tämän kesän 1984 kurssin löysänä teemana oli optiset ilmiöt,
minkä johdosta minä oli kurssiassistentti. Tai päinvastoin. Joka tapauksessa pidin valoilmiötyöpajaakin
Kirjastotalon alakerrassa. Välistä siellä oli jopa joku niihin tutustumassa.
Taittumiseen, heijastumiseen, polarisaatioon, hologrammeihin ja mitä nyt valokuvauksen optiseen fysiikkaan liittyy.
Tässä kuvassa tehdään teeman mukaisesti sateenkaarta Opiston ns.
uuden asuntolan eli avaruustalon katolta. Rakennus oli siihen aikaan
tasakattoinen eli sen katto ei ollut vielä alkanut vuotaa. Kuten kaikille
tasakattoisille rakennuksille Suomessa tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Siksi
minäkin korkeuskammoisena uskaltauduin kuvaamaan katolle. Kattoa reunustanut korokekin näkyy kuvassa.
Minun erityisprojektini tällä kurssilla oli stereokuvaus,
jota sekä harrastin itse että opetin harvoille siitä kiinnostuneille. Stereokuvat
otettiin kahdella Nikkormatilla, jotka oli teipattu pohjasta yhteen ja
molemmissa oli 35 mm:n objektiivit. Kameroiden objektiivien välimatka oli aika
lähellä sama kuin silmien väli. Laukaisemalla kamerat yhtä aikaa saattoi ottaa
myös tapahtumakuvia liikkeestä. Kuvaus tapahtui diafilmille ja kuvat
heijastettiin kahdella projektorilla hopeajuovakankaalle. Molempien projektorien edessä oli kohtisuoriin suuntiin polaroivat polarisaatiosuotimet ja silmien edessä näille taas kohtisuorassa olevat suotimet. Kun polarisaatio kun säilyy valon
heijastuessa metallista, niin toisen kameran kuva tuli vain vasempaan silmään ja toisen
vastaavasti vain oikeaan.
Diafilmit käytiin päivittäin kehittämässä Tampereella
muistaakseni Kuvatarha (Kuvatahra) nimisessä fotliikkeessä. Digistä siihen
aikaan ei oltu kuultukaan. Tosin minulla oli muutama rulla Polaroidin kallista, kuvallisesti ja muutenkin kestävyydeltään huonolaatuista 35 mm:n diafilmiä.
Sillä kuvattessa pääsimme kuitenkin katsomaan stereokuviani "on line" heti rullan tullessa täyteen. Rullan
kehittäminen sille tarkoitetussa erityislaitteessa kesti muutaman minuutin.
Kuva Matista letkun letkeän kanssa katolla on otettu
stereona. Pyysin häntä osoittamaan minua kädellään syvyysvaikutelman
lisäämiseksi. Kuva stereoskopisena oli aika vaikuttava ja herätti suurta
hilpeyttä, kun se esitettiin perinteisessä loppuillanvietossa. Valitettavasti
olen skannannut siitä vain toisen parin, mutta ehkä joskus vielä pengon
arkistojani ja etsin tälle sopivan parin.
Toinen mieleen jäänyt optinen jekku tältä kurssilta oli
silloin harvinaisen laitteen, eli laserin hyödyntäminen. Olin lainannut laserin
kouluni fysiikanluokasta. Suuntasimme yöllä sen punaista sädettä päärakennuksen ylimmältä parvekkeelta milloin mihinkin. Tekolammen kalat eivät nähtävästi olleet
tottuneita laseriin, sillä lammessa alkoi aina melkoinen pulina, kun laserin valo
suunnattiin lammen pintaan. Nämäkin kuvat odottavat julkaisemistaan jossain arkistojen
kätköissä. Kuten niin monen muunkin harrastajafotarin kuvat.
4 kommenttia:
Taidan puuhailla pilkun äärellä, mutta minusta termi "stereofonia" liittyy ääneen. Kuvista puhuttaessa stereoskopia.
- Kiva juttu, toi muistoja mieleen, vaikka itse en ollutkaan mukana tuolloin, joskus myöhemmin sitten kyllä. Voi aikoja entisiä...
Vähän korva- ja silmäkäsitteet sekaisin poikkitieteilijällä. Korjasin tekstiin, jos joku ihmettelee yllä olevaa kommenttia.
Kannattaa katsoa Polaroid-filmin linkki. Tällaista todellakin käytettiin kurssilla ja vähän sen ulkopuolellakin. Oli aika pirun kallista kuvaamista nykyiseen verrattuna. Kallista se oli kuvata jotain fysikaalista ilmiötäkin, viedä filmi pikakehitykseen ja todeta, että sutta ja sekundaa pukkaa. Tätä tapahtui, eikä suinkaan vain yhtä kertaa.
Sakari kävi kyllä vierailijana parillakin kurssilla. Oliko juuuri tällä, sitä en jaksa enää muistaa. Myöhemmin vedimme itsekin Sakarin kanssa parit kesäkurssit Matin potiessa selkäänsä tai jotain muuta sen aikaista vaivaansa.
Kommenttini näköjään poistettiin. Sensuuriko iski?
Minua voi arvostella nimettömänä, mutta muuiden puskan takaa tuleva parjaaminen joutuu moderaattorin saksien käsittelyyn.
Lähetä kommentti