keskiviikko 13. elokuuta 2014

Canon vs. Panasonic osa II

Canon Mark II; 24 mm; f/7.1; 0,8 sek.; ISO 200


Panasonic DMC-LX7; 4,7 mm; f/7.1; 0,8 sek.; ISO 200

Palataan vielä hetkeksi pedagogisessa mielessä näihin testikuviin. Molempien kuvien valotusarvot ja herkkyyslukemat ovat samat, jolloin kuvat ovat valottuneet suunnilleen samalla tavalla. Kun kuvakulmat ovat myös suunnilleen samat, niin ainoa heti silmään pistävä ero on syväterävyydessä. Mitä lyhyempi polttoväli, sitä suurempi syväterävyys tarkennuksen ja aukkosuhteen ollessa samat. 

Onko siis pienemmän polttovälin ainoa haitta (tai etu tilanteesta riippuen) suurempi syväterävyys? 

Vasemmalla Canon 250 % osasuurennos, oikealla Panasonic 380 % osasuurennos. Nuken päät ovat näillä suhteilla suunnilleen yhtä suuret.

Palataan vielä siihen, mitä se käytännössä tarkoittaa, että molemmissa kameroissa on tässä kuvassa samat valotusarvot. Se tarkoittaa sitä, että molempien kameroiden kennoille tulee sama määrä valoa pinta-alayksikköä kohti. 

Canonin kennossa on pyörein luvuin 20 megapikseliä, Panasonicin 10 megapikseliä. Tästä johtuen päässä on Canonin kuvassa enemmän yksityiskohtia. 

Suurempi ero on kuitenkin pikseleiden laadussa. Kun Canonin kennon pinta-ala on 20 kertaa Panasonicin kennon pinta-ala, niin jokainen Canonin kennoelementti on pinta-alaltaan 10-kertainen Panasonicin kennolementteihin verrattuna. Samoilla valotusarvoilla Canonin kennoelementit keräävät 10-kertaisen määrän valoa. 

Ilmaisia lounaita tunnetusti ei ole. Kun Panasonicin kennoelementtiin tulee vain 1/10 valoa Canoniin verrattuna, mutta ISO-arvot ovat samat, niin jotain jekkua on täytynyt tehdä. Jekku on se, että Panasonicin kennon signaalia on täytynyt vahvistaa paljon enemmän kuin Canonin kennon signaalia. Seurauksena on, että Panasonicin kuvassa on enemmän kohinaa ja kuvan dynamiikka jää kauas Canonin kuvan dynamiikasta. Laatu on harvoin halpaa, saatikka sitten ilmaista.



Lopuksi vielä vertailu kahden Panasonicin kuvan välillä. Sama polttoväli, sama etäisyys. Oikeanpuolisessa kuvassa valoa niin paljon, että käsivaraltakin otettaessa voitiin käyttää herkkyyttä ISO 80, vasemmanpuoleisessa on ISO 200. Pokkarit ovat runsaan valon kameroita. Kuvan laatu heikkenee jyrkästi, jos käytetään suuria ISO-lukemia, toisin kuin täyden kennon järkkärit, jotka ovat aika pitkälle tunteettomia kennon herkkyyttä kasvatettaessa. 

Ei kommentteja: