Kävin torstai-iltana Heurekassa ohi mennessäni ottamassa
pari kuvaa blogiani varten. Takapihalla näin Heurekan pajassa työskentelevän
Jarkko Salmen puuhailevan uuden sähköpyöränsä kanssa. Jäin vähäksi aikaa
rupattelemaan Jarkon kanssa sekä pyörästä että hänen kommentista blogissani.
Pyysin vielä luvan ottaa valokuvan hänen pyörästään ja sen perässä olevasta
peräkärrystä.
Kuva jäi jotenkin pliisuksi, joten pyysin Jarkon itsensäkin
vielä kuvaan. Myöhemmin latasin tässä ylimpänä olevan kuvan Jarkon FB-sivuille, me kun olemme
FB-kavereita keskenämme.
Kuva näyttää saaneen runsaasti peukutusta FB-sivuilla. Suurin
osa peukuista tulee varmaan Jarkolle itselleen, hän kun mukava ja positiivinen
kaveri. Osansa saavat varmaan peräkärryssä olevat lapset ja varmaan
sähköpyöräkin on kääntänyt jonkun peukkua hieman ylöspäin.
Nyt varoituksen sana kaikille tähän blogiin puskan takaa
huuteleville. Aion kehua estottomasti omaa valokuvaani. Olen nimittäin varma, että
jokin osa kuvan herättämästä positiivisesta mielestä johtuu kuvasta itsestään.
Kerron, miksi ajattelen tässä näin olevan.
Vaikka moni ei sitä uskokaan, niin olen opiskellut
muotokuvausta pariinkin tutkintoon asti alan parhaassa oppilaitoksessa VVI:ssä
alan parhaan opettajan, Matti J. Kalevan opetuksessa. Eihän minusta
muotokuvaajaa tullut, mutta eivät ne opit ihan hukkaankaan menneet. Samat
visuaaliset säännöt pätevät kaikessa kuvauksessa. Kun niitä noudattaa, niin
kuvat ovat keskimäärin ottaen paljon parempia kuin satunnaisesti näppäillen.
Osa tässä olevista elementeistä on harkittuja, osa tullut
minusta riippumattomista seikoista johtuen. Ei sillä ole kuvan katsojan
kannalta merkitystä. Hän katsoo kuvaa, ei mieti sommittelun ja valaistuksen
yksityiskohtia. Niiden pitääkin olla tietyllä tavalla piilotettuna kuvaan
viestin vahvistajana, ei kuvan viestin aihe.
Kolmiosommittelu, jossa yksi kolmion kärki osoittaa
ylöspäin, vakauttaa kuvaa. Kuvassa kolmioelementit ikään kuin lepäävät enempi
vähempi vaakasuorassa olevan sivunsa päällä. Tässäkin on kolme aika selkeää
kolmiosommitelmaa. Kuva on luonteeltaan staattinen, joten kolmiot ovat kuvan
perusluonnetta vahvistavia sommituksellisia elementtejä
1. Saman värin toistuminen isona ja pienenä luo kuvaan
värillistä rytmiä. Se luo myös visuaalisen siteen isän ja vihreässä
peräkärryssä olevien lasten välille.
2. Vaikka tausta on vähintäänkin sekava Heurekan takapihalla
oleva seinämä, niin yksi pääkohteista, eli Jarkon kasvot irtoavat taustasta,
koska kasvojen valopuoli on tummaa ja varjopuoli vaaleaa taustaa vasten. Tämä
on kuvaajan (siis minun) tietoinen ratkaisu, en sattuman satoa.
3. Jarkko on kääntynyt kasvonsa siten, että varjopuolen
poskelle syntyy klassinen valokolmio. Tämä on tietysti ihan sattuma. Kun kuvaus
kesti korkeintaan viisi sekuntia, niin siinä ajassa ei kerkiä ottamaan jokaista
yksityiskohtaa huomioon. Tämä menee siis täysin Jarkon tai sattuman piikkiin,
saa ihan vapaasti valita.
4. Lapsien pienuus isän rinnalla korostuu, koska heistä
näkyy vain auringon valaisemat kypäräpäät. Heidän olemassaolonsa on kuitenkin
koko kuvan keskeinen juju, josta kuvaan liittyvä tarina lähtee liikkeelle.
Millainen tarinasta tulee, se on jokaisen kuvaa katsovan mielikuvituksessa,
mutta olen ihan varma siitä, että jokainen luo mieleensä ainakin pienen kertomuksen
tämän kuvan perusteella.
5. Luonnonvalo on parhaimmillaan aamulla ja illalla auringon
ollessa matalalla. Varjot eivät ole jyrkkiä. Tässä tapauksessa myöskään lasten
päitä ei olisi saanut kunnolla näkyviin, jos aurinko olisi ollut korkeammalla.
Nyt se on juuri oikealla korkeudella ja oikeassa suunnassa.
En väitä, että tämä olisi jotenkin mestarillinen valokuva.
Se on sitä, minkä kuvittelen valokuvaajana hallitsevani. Harkittu käyttökuva,
joka on jotain ihan muuta kuin satunnainen ilman ajatusta tehty räpsäisy.
Tällaisia voi bongata mm. valtalehtien sivuilta.
1 kommentti:
Kun näen jonkun kuljettavan lapsiaan polkupyörän peräkärryssä muistan aina miltä näytti se kolmevuotias, jonka turmapaikkaa stadissa kävin kuvaamassa ( EN kuvannut lasta enkä yhtään mitään kun näin mistä oli kyse). Äiti oli väistänyt jotain tiellä nopeasti ja samalla jarruttanut. Peräkärry kääntyi nurin ja lapsi liusui tielle ja kuorma-auto ajoi lapsen yli. Tekniikan Maailma teki testin aikanaan jossa lasta markkeerasi 15 litran vesikanisteri tms. ja jokseenkin jokaisessa ääritilanteessa kanisteri oli milloin tiellä, milloin kärryt nurin.
Kärry on matala, ja aina kun sellainen tulee kohdalle, sitä on vaikea tai hyvin vaikea havannoida. Ajan paljon prätkällä ja moottoripyöränkin havainnointi autoilijoille on hankalaa, saati sitten matalan pyöräkärryn.
Olen työni johdosta ikävä kyllä nähnyt ihan liikaakin pahoja onnettomuuksia ja miltä jälki näyttää aivon ja suolenkappaleineen. En ikinä uskaltaisi viedä lapsiani tuollaisessa liikenteen sekaan. Olen näkemäni takia ehkä ylivarovainen, silti ottaisin ja otin aikanaan omat lapseni turvaistuimelle takapakulle. Jos kuollaan yliajettuna, niin kuollaan sitten yhdessä.
Lähetä kommentti