Kuva: Kaarina Suvanto
Lehtikuvaaja emerita Jore Puusa on närkästynyt valokuvauksen
ammattilaisten tavasta antaa osaamisensa ilmaiseksi pois. Tämä tarkoittaa
lähinnä sellaista netissä olevaa valokuvauksen opetusta, joka on avoin
kaikille. Maksusta Prokin voi opettaa, kunhan
vain huolehtii siitä, että opettaa ainoastaan sellaisia ihmisiä, jotka eivät
vie ammattilaisten työtä. Ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Muusikko Anssi Kela puolestaan kokeili tässä taannoin
konsertteja, joissa oli vapaaehtoinen pääsymaksu. Sai maksaa omantunnon mukaan
tai jättää kokonaan maksamatta, mikäli ei pitänyt konsertista.
Nyt minä koplaan nämä kaksi yhteen. Koska olen valokuvauksen
erikoisammattitutkinnon suorittanut Pro, haluan tietenkin olla solidaarinen
muille ammattilaisille. Tässä blogissa satunnaisesti esiintyvälle
valokuvakoululleni tulee tästä lähtien vapaaehtoinen oppituntimaksu. Jokainen
tämän bloggauksen lukenut saa vapaaehtoisesti maksaa minulle sen summan, jonka
verran hän katsoo saaneensa tästä itselleen lisäarvoa. Jos tuntee saaneensa
vain haittaa, niin en kuitenkaan katso olevani maksuvelvollinen. Joten mahdollista
rahavirtaa on vain yhteen suuntaan.
Vaimo laittoi IPhonilla ottamansa yllä olevan kuvan Facebook
-sivuilleen. Kehaisin sen olevan harvinaisen onnistuneen hänen ottamakseen ja
epäilin sitä onnenkantamoiseksi. Tämän arvion hän kielsi jyrkästi väittäen
kuvaa kaikin puolin harkituksi. Joten olkoot niin, todistustaakka kun tässä on
selvästi minulla.
Miksi kuva minun mielestäni oli varsinkin kontekstin
huomioiden niin hyvä? Kuva on ihan riittävän terävä ja oikein valotettu, mutta
tällaista jälkeä saa kaikilla nykyisillä kameroilla - jopa puhelimeen
kytketyillä. Kuva on onnistunut, koska siinä yhdistyy niin monta sommittelun perusjuttua.
1. Useat eri linjat johtavat katsetta kuvan pääkohteeseen,
eli esiintyvään taiteilijaan.
2. Etualan ihmisten koot suhteessa esiintyjään antavat
kuvalla voimakkaan kolmiulotteisen vaikutuksen. Tämä lisääntyy vielä ikkunasta
heijastuvan piha-alueen johdosta. Jos sieltä näkyisi muita kuulijoita, niin asia
vain paranisi. Harva kuva on kuitenkaan aivan täydellinen
3. Katsojat, talon ränni ja ravintolan kyltti muodostavat
esiintyjälle kehyksen.
4. Esiintyjä irtoaa (kuvainnollisesti) taustasta, koska
hänen vaalea päänsä on tumman ikkunan edessä ja vastaavasti tumma puku vaalean
seinän edessä. Samoin vaaleat kädet irtoavat kivasti tummaa pukua vasten kuten myös edessä olevan katsojan tumma tukka vaaleaa seinää vasten.
5. Kuvan keskeisimmät elementit, edessä olevan naisen silmälasit ja esiintyjän pää ovat lähellä kultaisen leikkauksen tai 2:1 säännön mukaisia pisteitä.
5. Kuvan keskeisimmät elementit, edessä olevan naisen silmälasit ja esiintyjän pää ovat lähellä kultaisen leikkauksen tai 2:1 säännön mukaisia pisteitä.
Eihän tämä täydellinen kuva ole. Jos minä olisin ottanut
tämän, niin olisin pyrkinyt hetkeen, jolloin vasemmalla olevalla henkilöllä ja
esiintyjällä olisi parempi katsekontakti. Jotenkin alla olevan tapaan. Mutta enpä ollut edes paikalla, joten
jossittelussa on kovin akateeminen leima.
Jos ammattilaisten ottamat lehtikuvat olisivat keskimäärin edes
tätä amatööritasoa, niin itku amatöörien amatöörilaadullaaan ryöväämistä markkinoista olisi minusta
oikeutettua. Nyt vain tuppaa olemaan, että ammattilaisten ottamat
lehtikuvat turhan harvoin ovat edes näin hyviä. Vilkaisu suunnilleen minkä
tahansa lehden suunnilleen mille tahansa sivuille vahvistaa ainakin minulle tätä näkemystä. Tässä satunnainen Hesarin sivu, jossa kuvaamassa on ollut ammattilaiskuvaajat. Näppäilyn makua, sanoisin minä, vaikka en lehtikuvaaja olekaan. Minun on vaikea nähdä, mitä sellaista lisäarvoa ammattikuvaaja on saanut alla oleviin kuviin, joita amatöörin olisi ollut mahdotonta tuottaa omilla näppäillyillään.
Tässä sitten mahdollisen maksun tilitystiedot. Jotta kaikki
menisi paragraafien mukaan, niin maksu tulee yhtiöni tilille. Tulosta tilitän tietysti siihen liittyvän
arvonlisäveron.
Tili on FI97 5542 2310 0072 32 ja sen omistaa Timsak Oy.
Viitenumerona voi halutessaan käyttää 5555, jos ei halua lähettää terveisiä.
ps.
Kommenteissa mainittu maksu oli tullut tilille. Nopeaa on rahan siirtyminen tililtä toiselle. Tämähän tuntuu menevän ihan hankkeen puolelle. Siitä vain esimerkkiä noudattamaan :-).
ps.
Kommenteissa mainittu maksu oli tullut tilille. Nopeaa on rahan siirtyminen tililtä toiselle. Tämähän tuntuu menevän ihan hankkeen puolelle. Siitä vain esimerkkiä noudattamaan :-).
10 kommenttia:
Kiitos, armas mieheni. Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, etteivät kaikki elementit kuvaa ottaessa ihan noin mietittyjä olleet. Kuvia tosin tuli näppäiltyä kohteesta lukuisia ja monta noista kriteereistä oli mielessä, kun julkaistavaa valitsin. Tuo kultainen leikkaus oli suurin yllätys :) Lähinnä halusin kuvaan sekä äidin että hänen kiivaasti liikehtivän poikansa!
Oliko tarkoitus kuittailla Jorelle vielä enemmän käyttämällä emerita nimitystä - joka on varattu naispuoliselle ammattilaiselle vai mikä tässä oli se vitsi?
1. Tarkoitus ei suinkaan ole kuittailla, vaan jatkaa keskustelua Joren esiin nostamista teemoista. Kuittailijoita kyllä riittää muutenkin.
2. Kyseessä on Joren itsensä lanseeraama termi, ei minun keksimäni. Tarkemmin taustoista täällä.
http://timosuvanto.blogspot.fi/2012/05/toimisto-vai-pankki.html
Hauska juttu. Seurailen tätä blogia täältä Berliinistä säännöllisesti. Lienenkö minä yksi näistä Jorelle kuittailijoiden enempi vähempi kunniakkaalle listalle päässeitä? Jos näin, niin laitetaan se muuten aika lyhyen CV:n jatkoksi.
Kuittailusta puheenollen suoritin juuri maksun tästä valokuvakoulun oppitunnista. Summa on pieni, mutta korvaus onkin enempi symbolinen niistä monista hauskoista hetkistä, joita tämä blogi on minulle tuottanut.
Niinpä näkyi raha vaihtaneen tilinomistajaa. Kuitti blogin lopussa. Kiitokset vain. Vilpitön mieli on tärkeämpi kuin suurilla summilla elvistely.
Nuo Hesarin kuvat oli varmaan ottanut joku valekuva"suurnalisti" (näinhän se lausutaan). Kyllä nyt varmaan eräs suurnalisti mielensä pahoittaa, kun tuollaisen esimerkin laitoit. Jos nyt katsoo mitä tahansa suomalaista sanomalehteä, niin ei niiden kuvien taso kyllä paljon yli mene tavallisen amatöörin räpellyksistä. Minä en olisi huolissani amatöörien tunkeutumisesta ammattilaisten markkinoille (kakun jakamisestahan tässä kuitenkin on kysymys) vaan noiden ammattikuvasuurnalistien surkeasta tasosta.
Jos meillä on valelääkäreitä, valepukkeja, niin varmaan on valevalokuvaajia. Tosin minun on vaikea hahmottaa, millainen valevalokuvaaja voisi olla. Valokuvaus kun ei ole luvanvarainen ammatti eikä valokuvaaja suojattu ammattinimike. Ehkä valevalokuvaaja on vain ottavinaan valokuvia, mutta todellisuudessa kamerasta tuleekin vesisuihku päin kohteen pläsiä.
Pienemmissä lehdissä on itseoppineita toimittajia, jotka myös kuvaavat. Kuten myöskin pelkästään kuvaavia kuvaajia. Kuvat ovat sitten kuten keskimäärin minkä tahansa ammattikunnan keskimääräinen taitotaso ja suoritus. Muiden töitä ei vaan esitellä lehdissä julkisesti.
Hesarissa on huomattava se, että lehti laittaa aina huonoja kuvia esim. kepulaisista eturivinpoliitikoista. Takarivin taavista voi olla parempi kuva. Samoin hesari kohtelee välillä kokoomustakin. Huono kuva tietyssä yhteydessä on sitä journalistiikkaa. Kuva on erittäin tärkeä mielikuvan muokkaaja. Kiireessä jopa tärkeämpi kuin jutun sisältö.
Tv Metsänukko
Merkittävä osa ihmisistä on ammateissa, joiden töitä esitellään julkisesti. Edellisessä ammatissani lukion opettajana tulokset esiteltiin kesäkuun ensimmäisenä lauantaina valkolakkien määrässä ja yo-todistusten arvosanoina. Toki vain osa tuloksesta oli opettajien ansiota tai syytä, miten vain kunnia ja vastuu halutaan nähdä.
Kuvien valinnalla vaikuttaminen ei ole Hesarin yksinoikeus. Esimerkiksi median yhteisinhokista Halla-ahosta tuntuu löytyvän aina sopivalla ilmeellä varustettu kuva. Jos ei suoraan kameran jäljiltä, niin manipulaation kautta. Voi kokeilla googlaamalla kuvat nimellä Halla-aho.
zcz
Lähetä kommentti