Yle julkaisi pienen jutun liito-oravasta. Tuosta vekkulista
moottoritierakentajien kauhusta.
"Liito-oravan vartalo on enintään 20 senttimetriä
pitkä. Sen on mitattu liitäneen Suomessa enimmillään lähes 80 metriä, eli jopa
400-kertaisesti oman pituutensa verran. Ihmiselle vastaava suoritus
tarkoittaisi 800 metrin ponkaisua."
Liitäjän vartalon pituus suhteessa liitomatkaan on
harvinaisen epärelevantti suure arvioitaessa liitämisen tehokkuutta. Oikea
suure on liitosuhde, joka yllätys, yllätys liito-oravalla on varsin kehno.
Liitäjäksi.
Liito-oravan liitosuhde on noin 1:2, eli kahden metrin
vaakamatkalla liito-oravan putoaa yhden metrin. Korkeimmat kuuset Suomessa ovat
noin 40 metrisiä, joten sellaisen latvasta tuo jutussa mainittu 80 metrin liito
kurrelle just ja just onnistuu.
Purjelentokoneiden liitosuhteet ovat ihan toista luokkaa.
Olosuhteista riippuen noin 1:50. Jopa ihmisten tekemillä liitopuvuilla päästään
parempiin liitosuhteisiin kuin liito-oravat.
Hyvillä puvuilla liitosuhde on 1:2,5.
Joten turha tässä on olla vaatimaton liito-oravan kanssa.
Viivalle voidaan hyvin lähteä - en tosin minä, kun korkeuskammo on niin kauhea,
että kerrostalon parvekkeellakin oleminen hirvittää.
8 kommenttia:
Varmaan liito-oravakin liitäisi vähän eri lailla, jos pääsisi lähtemään lentokoneesta kuten kuvan ihmiset. Sitä paitsi olisi mieleniintoista nähdä, miten ihmiseltä onnistuisi laskeutuminen puunrunkoon ilman laskuvarjoa. Voisi olla aika tömäys!
http://www.flyingsquirrels.com/Video/Wild/slomo_incoming.html
Täällä hyvä hidastettu video liito-oravasta. Orava saattaa jopa nousta hieman ylöspäin aivan lentonsa lopuksi, kun se jarruttaa nopeuttaan. Sopivalla kulmalla se voi kääntää nopeuttaan korkeudeksi.
Lähtöpaikka ei taida niin mahdottomasti tuohon liitosuhteeseen vaikuttaa, mutta jutussa on tarkasteltu ihmistä teknisten apuvälineiden kanssa. Liitopuku toki auttaa.... Voisi auttaa oravaakin. - Kyllähän suomalaiset ovat aika lailla ylipainoista kansaa, ja mahanahka roikkuu yhdellä sun toisella aika pahasti, mutta voisi se liitosuhde kuitenkin olla kurren vastaavaa pienempi, jos pelkällä löysällä vatsanahalla yritettäisiin.
Liitosuhde on ainakin artikkelin mukaan jonkinlainen optimi kussakin tapauksessa. Esimerkiksi liito-orava tulee vähän aikaa tikkana alaspäin ja kääntyy liitoon vasta saavutettuaan riittävän nopeuden. Rata on siis käyräviivainen, ei suoraviivainen.
Jonkinlaisen älykkään tuotekehittelyn tuloksena ovat syntyneet sekä liito-oravan nahkapoimut kuin liitopuvutkin. Ainakin jos uskomme älykkääseen suunnitteluun. Ja miksemme uskoisi. Onhan se tuottanut niinkin nerokkaan otuksen kuin shar pei -koiran.
Purjelentokoneet voivat nousta ylöspäinkin liidellessään.
Liitäminen on lentämistä tyynessä ilmassa. Esim. termiikkien aiheuttamaa nostoa ei oteta liitosuhteessa huomioon.
Shar pei -koiraa ei tarvitsisi enää jalostaa paljoakaan, kun siitä saataisiin liitokoira :-). Löysää nahkaa on vähintäänkin tarpeeksi tähän tarkoitukseen
1:2 tarkoitaitsi että 40 m puusta tullaan alas 20 m päässä.
Lähetä kommentti