Kun fysiikan laudaturtyöni aihe aikoinaan oli "Värinominaisuuksia hahmottava kokeellisuus",
niin Heurekan klassikoihin joitakin aikoja sitten uusittuna ilmestynyt kohde
värivalot tietysti tuntui jotenkin läheiseltä. Kohteessa havainnollistetaan
lisäävän ja vähentävän värijärjestelmän perusperiaatteita.
Kun kaikilla ei ole halua ja tarvetta tutkia värien
perusteita näin suurisuuntaisilla systeemeillä, niin annan vinkin, jolla homma
hoituu kätevästi yhdellä lampulla varsin sopuisalla hinnalla. Erityisesti
fysiikan ja kuvaavataiteen opettajien kannattaa olla kuulolla. Monille valokuvaajillekaan
pieni väriopin kertaus ei varmaan olisi haitaksi.
Perusvärijärjestelmiähän siis on kaksi. Lisäävä, jonka
perusvärit ovat punainen (R), vihreä (G) ja sininen (B). Vähentävän
värijärjestelmän perusvärit ovat syaani eli vaalean sininen (C), keltainen (Y)
ja magenta eli vaalea violetti (M). Tarinaan kuuluvat lisäksi valkoinen (W) ja
musta (K). K siksi, että musta ja sininen alkavat samalla kirjaimella. Musta
loppuu koohon.
Värivalot noudattavat seuraavaa matematiikkaa.
R+G = Y
G+B = C
B+R = M
R+G+B = W
Matemaattiset "väriyhtälöt" pätevät yleisten
matematiikan sääntöjen mukaan.
W = R+G+B = Y+B = C+R = M+G, jolloin
Y = W-B
C = W-R
M = W-G
ja vastaavasti
B = W-Y
R = W-C
G = W-M
Värijärjestelmien ominaisuuksiin kuuluu vielä se, että kullakin RBG-järjestelmän päävärillä on vastavärinsa CMY-järjestelmän pääväreissä. Se on se väri, jolla kyseinen väri saadaan valkoisesta vähentämällä. Siis vaikka sinisen vastaväri on keltainen.
Värillä ja vastavärillä ei ole juuri fysikaalista taustaa, vaan se on puhtaasti näköaistiin perustuva juttu. Siitä ei kuitenkaan tässä sen enempää.
Värijärjestelmien ominaisuuksiin kuuluu vielä se, että kullakin RBG-järjestelmän päävärillä on vastavärinsa CMY-järjestelmän pääväreissä. Se on se väri, jolla kyseinen väri saadaan valkoisesta vähentämällä. Siis vaikka sinisen vastaväri on keltainen.
Värillä ja vastavärillä ei ole juuri fysikaalista taustaa, vaan se on puhtaasti näköaistiin perustuva juttu. Siitä ei kuitenkaan tässä sen enempää.
Kaikkien näiden havainnollistaminen onnistuu fysiikan
välineiden hovihankkijani Clas Ohlsonin väriä vaihtavalla lampulla. Sen sisällä
on punainen, vihreä ja sininen led-valo. Niitä yhdistelemällä värioppi onkin
yllättävän helppoa. Myös värivalojen kirkkauden suhteen. Kun kahden
RGB-järjestelmän päävärin valolla saadaan niiden vastavalo CMY-järjestelmässä,
niin onhan vaikka keltaisen valon oltava silloin kirkkaampi kuin sen
muodostavan punaisen ja vihreän valon.
Värijärjestelmien periaatteisiin voi tutustua valssin tahdissa tällä videolla, jonka otin Clas Olhsonin lampusta.
ps. Lamppu perhana putosi lattialle ja sen kupu hajosi. Kun sen mekanismi ei hajonnut, niin pääsin katsomaan, mitä se oli syönyt ja miten se toimiin. Kuten arvelinkin, pohjassa oli kolme pientä eri väristä ja tosi kirkasta lediä. Kuvassa on loistavat ledit ja lampun pohja kahdesta eri kuvasta. Valoja makrolla kuvatessa meinasi Canonistakin valotusarvot loppua kesken. Kuvan arvot olivat ISO 100, f 32 ja aika 1/4000 sekuntia.
ps. 23.9.2013
Tähän kohteeseen värivalot liittyy minua kiinnostava valokuvatekninen yksityskohta. Kameran väritasapainoautomatiikka menee "sekaisin" näistä valoista ja kuvan valkoinen alue piirtyy säännöllisesti enempi vähempi violettina. Se liittyy jotenkin kameran logiikkaan päätellä pikselin väri kennon saaman väri-informaation ja vieresten kennojen väri-informaation yhdistelmänä. Tarkemmin en osaa sanoa, mutta saatanpa tutkia asiaa.
Kun kuvankäsittelyn keinoin määritellään varjoton aluen valkoiseksi ja täsyvarjoinen mustaksi, niin värit kirkastuvat jopa hämmästyttävän puhtaiksi pääväreiksi vastaväreinen.
Mikko Myllykosken omakuva kameran ja kuvankäsittelyn jäljiltä.
1 kommentti:
Tosi hyvä :D
Lähetä kommentti