Sammonlahden seurakunnan kappalainen Maarit Hirvi kirjoitti Etelä-Saimaassa kannattavansa sukupuolineutraaleja avioliittoja ja
olevansa valmis vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. No,
siitähän nousi tietysti meteli ja asiasta valitettiin tuomiokapituliin. Näin
kantelua perustelee kantelun allekirjoittanut Teuvo Eskelinen: "Kappalainen
Maarit Hirveä vastaan tehty kantelu nyt vain perustuu yksinkertaisesti siihen,
että hänen kirjoituksensa Etelä-Saimaassa oli täysin raamatun vastainen. Se oli
myöskin kirkon tunnustuksen vastainen sekä myös hänen oman pappislupauksensa
vastainen."
Tiedän varsin hyvin, että debatti umpiuskovaisten kanssa on
kuin kusisi pakkasella housuunsa. Hetken voi lämmittää, kun kuvittelee
esittäneensä vastustamattoman argumentin. Jonkin ajan kuluttua kylmää entistä
enemmän, kun huomaa kaiken rationaalisuuden väistävän tosiuskovaa kuin vesi hanhen selkää. Päätin kuitenkin tutkia, millä perusteella sukupuolineutraalin avioliiton
puolustaminen on pappislupauksen vastainen.
Kirkkojärjestyksen 5:6 §:n mukainen pappislupaus
Minä N.N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että
toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä
Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon
tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai
suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja
jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon
lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita.
Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten
edessä. Tähän Jumala minua auttakoon.
Ei nyt puututa siihen, että kaikki pyhät kirjoitukset ovat
ihmisten kirjoittamia ja minusta Jumalan pyhä sana näkyy niissä tasan yhtä
paljon kuin Jumalan käsi siinä Maradonan kuuluisassa maalissa Englantia vastaan
vuoden 1986 mm-kisoissa Meksikossa. Pappislupauksessa ei ole mainintaa
homoista eikä heidän suhteensa juridisesta laadusta, joten Teuvon maininta Hirven kirjoituksen pappislupauksen vastaisuudesta täytyy pohjautua johonkin
muuhun. (Mitähän varten monet Teuvot ovat paitsi Teukkoja niin myös taukkeja?
Kuten T. Maanteiden ritari tai T. Hakkarainen.)
Kristillisen uskon perimmäinen auktoriteetti on tietysti
Raamattu, koska se on puhdasta Jumalan sanaa. Vaikka sitä on aikojen saatossa
editoitu niin paljon, että vanhimpia laitoksia voi olla jo vaikea tunnistaa
samaksi opukseksi. Raamatussa on useitakin kohtia, jotka voidaan tulkita
homoseksuaalisuutta käsitteleviksi, vaikka itse sanaa ei Raamatusta löydykään.
Asiasta kiinnostuneet voivat aloittaa tutkimusmatkansa vaikka täältä. Tekstiä asiasta
ja sen vierestä on netti pullollaan.
Näin maallikon ja vieläpä pakanan silmään pistää se, että
jokainen näistä Raamatun kohdista tuntuu olevan kovan kiistelyn kohteina.
Tulkintoja puoleen ja toiseen riittää. Ylipäänsä Jumalan sanan todellisen
merkityksen löytäminen Raamatusta vaatii yleensä jonkinlaisen tulkinnan.
Lähinnähän Raamatussa kerrotaan, mikä on Herraa kauhistuttava synti ja miten
siihen langenneita pitää kohdella. Helpoimmalla varmaan pääsee, jos etsii Raamatusta
vähiten tulkintaa vaativat kohdat ja toimii niiden mukaisesti.
Kolmannen Mooseksen kirjan luvussa 20:13 on sellaista, josta
Kekkonenkin olisi varmaan todennut, että tämän pitäisi olla selkeää tekstiä.
"Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat
molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse
ansainneet kuolemansa."
Kun en teologiaa oikein tunne, niin en tiedä, kuinka paljon
tähän liittyy tulkinnallisuutta. En nyt tarkoita sitä, mitä näille pitää tehdä,
sehän on selkeästi sanottu. Lähinnä minua askarruttaa se teologinen dilemma,
että kun miehellä ei ole vaginaa, niin eihän mies silloin makaa miehen kanssa kuin
naisen kanssa maataan, jos nussitaan perseeseen. Kun kunnon kristitty
tunnetusti nai vain lisääntymismielessä, niin anaaliyhdyntä ei varmaan täytä
"kuin naisen kanssa maataan" toimenpiteen kriteerejä.
En tiedä, aikooko Teukka käyttää tätä teologista porsaanreikää
vapautuakseen Raamatun hänelle antamasta velvoitteesta. Homot kun pitää
surmata, jos he todistettavasti ovat olleet "sillä lailla". Kunnon
kristitty ei tietenkään usko huhupuheisiin, joten joko on jäätävä kiinni housut
kintuissa tai sitten tunnustettava. Uskovien suhdetta inkvisition käyttämiin
tunnetusti tehokkaisiin tunnustuksellisiin menetelmiin en tiedä, mutta varmaan
pieni tulikuumalla raudalla tehty suostuttelu on vielä hyväksyttävien keinojen
rajoissa. Totuuttahan sillä haetaan eikä mitään muuta.
Joten parahin Teukka. Jos satut kohtaamaan vaikka Pekka
Haaviston tai hänen Antonionsa, niin kysypä vain rohkeasti, että ovatko he olleet "sillä
lailla". Jos vastaus on myöntävä, niin Mooseksen kirjasta löytyy vastaus,
miten kunnon kristityn on toimittava. Muihinkin arkielämän ongelmiin Mooseksen
kirjasta löytyy räväköitä toimintaohjeita. Maallisella esivallalla saattaa olla niiden
toteuttajalle tarjolla jotain ikäviä seuraamuksia, mutta eiväthän ne ole mitään
sen rinnalla, että raamatulliset velvollisuutensa laistamalla joutuisi kärventymään
iankaikkisen helvetin tuleen.
4 kommenttia:
Eiköhän uskovaiset käpyhaukat lehahda kohta nokkimaan?
Hyvä kuva valittu.
Ajankohtainen ainakin.
Tässähän jumala ilmestyy ja ilmentyy kyynelkaasuna, ehkä jopa taistelukaasuna.
Nyt kun meillä on nämä kaksi tosi kovaa vastakkain siellä israelissa, niin ehkä siinä onkin kysymys siitä, että jumala laskee vaan paukun koetellakseen hartaita teukkoja kuumassa maassa.
Rukoilemalla varmasti asiat paranee ja selviää, että kuka pääsee rukoilemaan viimeisen värssyn.
Mitä tekee pappislupausta antamassa ihminen, joka ei edes usko Raamattuun tai Jumalaan? Lähtökohta on, että tuossa tilanteessa Raamattu on auktoriteetti, muuten ei ole syytä papiksi ryhtyä.
Varmaan toisen käden etu- ja keskisormet Raamatun päällä ja toisen selän takana ristissä.
Lähetä kommentti