Vanhan sanonnan mukaan kun alat muistuttaa passikuvaasi, olet loman tarpeessa. En tiedä sen pätevyydestä, mutta tänä keväänä huomasin ainakin sen, että kun et enää muistuta lainkaan passikuvaasi, niin passisi on menossa umpeen. Kymmenen vuotta vanhassa passikuvassa minulla on vielä runsaasti tummaa tukkaa ja partakin koostuu pääasiassa tummista haivenista. En myöskään käyttänyt silloin silmälaseja. Nyt tukkaa ei ole kuin nimeksi, parta on harmaa ja ilman silmälaseja minulla on vaikeuksia löytää jopa pöydällä olevat silmälasit.
Siis passi uusimaan. Mistä siihen tarvittavat valokuvat? Digivallankumouksen myötä monet valokuvausalan kivijalkakaupat ovat kadonneet. Kävin Tikkurilassa parissakin paikassa, joissa ennen oli ollut valokuvaliike, mutta molemmat olivat hävinneet. Ainoa löytämäni valokuvaliike oli sellainen, että sieltäkin oli turha nurkua passikuvaa. Liikkeessä oli kaikki kuvaustoiminnot lopetettu. Kun ennen fotokaupan liiketoiminnan ydinosaaminen oli filmirullien laitto pussiin ja lähettäminen Eirille, niin nyt se tuntuu olevan joidenkin kohdalla kortin ottamista kamerasta ja kuvatiedostojen lähettämistä Eirille. Tälle bisneskonseptille ei voi parhaalla tahdollakaan ennustaa kovin ruusuista tulevaisuutta.
Ajoin poliisitalolle ja ajattelin kysyä neuvoa passitoimistosta, missä olisi lähin passikuvia ottava valokuvaamo. Sellaiseksi osoittautui 5 metriä selkäni takana oleva automaatti. Ei muuta kuin koppiin, 7 euroa automaattiin, palli sille korkeudelle että silmät olivat oikealla korkeudella ja vihreän napin painamisen jälkeen ruudulle ilmestyi kuva hyväksyttäväksi. Sen verran turhamainen olin, että suin harvoja hiuksia viisipiikkisellä vähän ojennukseen, sitten uusi kuva ja se tulostukseen. Koko hommaan meni alle 2 minuuttia ja kädessäni oli neljän mustavalkoisen passikuvan sarja.
Ajoin poliisitalolle ja ajattelin kysyä neuvoa passitoimistosta, missä olisi lähin passikuvia ottava valokuvaamo. Sellaiseksi osoittautui 5 metriä selkäni takana oleva automaatti. Ei muuta kuin koppiin, 7 euroa automaattiin, palli sille korkeudelle että silmät olivat oikealla korkeudella ja vihreän napin painamisen jälkeen ruudulle ilmestyi kuva hyväksyttäväksi. Sen verran turhamainen olin, että suin harvoja hiuksia viisipiikkisellä vähän ojennukseen, sitten uusi kuva ja se tulostukseen. Koko hommaan meni alle 2 minuuttia ja kädessäni oli neljän mustavalkoisen passikuvan sarja.
Olin ollut aivan varma, että uusien tarkkojen passikuvamääräysten jälkeen passikuva-automaatit katoavat. Eiväthän ne osaa ottaa niin hyviä kuvia kuin oikeat valokuvaajat. Asia vain on juuri päinvastoin. Kysäisin asiaa passivirkailijalta ja hän kertoi vieläkin valokuvaamoista tultavan sellaisten passikuvien kanssa, jotka eivät kelpaa uuteen biometriseen passiin. Viisi vuotta sitten, kun kesällä 2006 uudet passit otettiin käyttöön, tilanne oli vielä surkeampi. Saattoi kuulemma olla päiviä, jolloin yli puolet valokuvaamoissa otetuista passikuvista hylättiin.
Opiskelin aikoinani valokuvausta Tampereella Visuaali Viestinnän Instituutissa. Peruskursseilla ensimmäinen kuvaustehtävä oli passikuvan otto. Ei kuvittelisi olevan hirveän vaikeaa. Passikuvaan liittyy 6 ohjetta, millainen biometrisen passin kuvan pitää olla.
Siitä huolimatta ehdot täyttävän passikuvan otto osoittautui ylivoimaiseksi useimmille opiskelijoille, joista suuri osa oli kuitenkin jo pitkään alalla toimineita.
Mistä se kertoo? Minusta lähinnä asennevammasta. Valokuvaus on palveluammatti, jossa valokuvaajan pitää ensisijaisesti tuottaa sitä mitä tilataan. Eikä jotain omaa egoaan hyväilevää taidepläjäystä. Ammattivalokuvaajien uhkana eivät tulevaisuudessa ole ahneet amatöörit vaan valokuvarobotit, jotka ottavat sellaisia kuvia kuin niiden käsketään ottaa. Esimerkiksi teollisuusvalokuvaajien ammattikunta on käytännössä kuollut sukupuuttoon vaikka valokuvaa monessa muodossa käytetään paljon hyväksi tuotantoprosesseissa mm. laadunvalvonnassa.
Passikuvaus ei ole mikään pieni bisnes. Kun passin saa nykyään 5 vuodeksi, niin karkeasti arvioiden joka vuosi uusitaan miljoona passia ja tarvitaan siis miljoona passikuvaa. Passikuvat maksavat paikasta riippuen 10 - 20 euroa, joten kertolaskulla voidaan arvioida passikuvissa liikkuvan noin 15 miljoonan vuotuinen liikevaihto. Ei siis mitään nappikauppaa. Passin toki tarvitaan vain yksi kuva ja niitä valmistuu kerralla 4-6, mutta kun passikuva ei saa olla 6 kuukautta vanhempi, niin varastoon niitä ei kannata jättää. Antaa vaikka frendikuvaksi, kuten minä tein.
Vantaan poliisilaitos näkyy olevan aika solidaarinen paikkakunnan valokuvayrittäjiä kohtaan. Passiasioissa opastavalla nettisivuilla ei ole mitään mainintaa siitä, että passikuvan voi ottaa myös laitoksen automaatissa ja noin puoleen hintaan siitä, minkä valokuvaamot veloittavat. Hylättyjä kuvia automaatista tulee lähinnä silloin, kun asiakas ei ole vaivautunut lukemaan yksityiskohtaisia ohjeita. Automaatista tulleet hylsyt menevät asiakkaan oman tyhmyyden piikkiin, niitä ei kukaan korvaa.
Poikkitieteilijän vanha passikuva, jossa on jouduttu kanaverkon taakse kuin Blues Brothers band keikallaan saman nimisessä elokuvassa. Kysyin passivirkailijalta, kävisikö tämä vanha kuva vielä uuteen. Hylkäys tulisi kuulemma yhdestä toisestakin syystä kuin tuoreuden puutteesta. Julistan kilpailun. Mikä se on? Oikea vastaus on virkailijan antama vastaus. Vastaukset voi laittaa sähköpostiin timo.suvanto(ät)kolumbus.fi. Ensimmäisenä saman vastauksen kuin virkailija antanut saa palkinnoksi postin kotiin kantamana valintansa mukaan joko kirjan Henkilökuvaus digikirjalla (loppuunmyyty) tai Digikuva, osto, myynti ja käyttöoikeus (arvioitu huonoimmaksi valokuvakirjaksi Suomessa ikuna). Vastauksen voi laittaa myös kommenttina tähän blogiin.
Kysäisin passivirkailijalta (sen verran ikää, että kokemusta oli varmaan kertynyt) kuvaa kamerasta näyttäen, että kelpaisiko tämä passikuvaksi. Ei ihan kelvannut, mutta ei kuulemma ollut lähes tulkonkaan huonoimpia hänelle passia varten tuoduista. Tästä kuitenkin tunnistaisi kuvassa olijan.
Toinen kilpailu, samat säännöt ja palkinnot. Mitkä passiohjeessa olevat virheet esiintyvät tässä kuvassa? Ensimmäinen täysin oikea vastaus palkitaan siis tässäkin vaihtoehtoisilla kirjoilla.
Tämä kuva liittyy kommenttiin Jussi Halla-ahosta.
17 kommenttia:
Ensivaikutelmani tuosta vuoden 2001 passikuvasta oli, että jos parta ja pari muuta yksityiskohtaa jätetään pois laskuista, niin se muistuttaa häkellyttävissä määrin omaa viimeistä kanaverkon takana ollutta passikuvaani eli sitä, joka otettiin syksyllä 1996 Viron-matkaa varten kiiressä laadittuun passiin. Kyseinen passi palvelikin minua sitten seuraavat kahdeksan vuotta, ja seuraava passi (joka sattuneesta syystä piti käydä hommaamassa Varsovan suurlähetystöstä) oli jo Euroopan unionin punakantinen malli, jossa kananverkosta oli jo luovuttu. Parta kuitenkin estänee tehokkaasti sekoittamisen jälkikasvuun, ja jos yhdennäköisyyttä seitsentoistakesäiseen nuorukaiseen todella on muuallakin kuin katsojan silmissä, niin sekin menee mainitsemasi tuoreuden puutteen piikkiin, joten varsinaista vastausta esittämääsi arvoitukseen minulla ei ole antaa. Toinen kuva taas on niin hieno, että siitä en uskalla sanoa yhtään mitään.
Jos sen sijaan tässä yhteydessä voi esittää aihetta hieman sivuavan juttupyynnön, niin Halla-ahon äskeisestä selkkauksesta Aamulehden kuvaajien kanssa ja yleisemmin poliitikkojen ynnä muiden julkisuuden henkilöiden ja lehtikuvaajien suhteesta olisi kiinnostavaa lukea poikkitieteellisiä ja -taiteellisia näkemyksiä.
Tähän ei voi sanoa muuta kuin siteerata vanhaa kunnon Manua. "Kun provosoidaan, ei pidä provosoitua." Lapsellista touhua puolin ja toisin.
Passikuvissa ei saa enää hymyillä. Tulipa aloitettua uusi blogi tänään, ja samalla metsästin "vanhoja valokuvia". Jotenkin päädyin tänne. :)
Passikuvaohjeissa tosiaan sanotaan, että "ilmeen on oltava neutraali", mutta se ei kai tarkoita ihan samaa kuin että "hymyillä ei saa". Minusta ilme on vanhassa kuvassa ihan riittävän neutraali. Ohjeissa sanotaan myös, että "hartioiden pitää olla samassa linjassa kasvojen kanssa eli suorassa kulmassa kameraan nähden"; uudessa kuvassahan tämä ehto täyttyy mainiosti, vanhassa ei niinkään, joten esitän sen virallisena arvauksenani.
Lisähuomautuksena kyseisessä kohdassa todetaan vielä, että "muotokuvatyyppisiä kuvia, joissa kuvattava katsoo olkansa yli, ei sallita". Vaikka tästä ei ole erillistä mainintaa, oletan että ohjeistus kattaa myös muiden henkilöiden (ja pupujen) olan yli katsomisen, joten siinä olisi yksi virhe toisessa kuvassa. Lisäksi kuvattavan pää on vinossa, toinen silmä peitossa ("erityistä huomiota on kiinnitettävä silmien erottumiseen"), kasvojen toinen puoli varjossa, eikä tausta ole yksivärinen eikä tasainen. Eiköhän tässä ole tärkeimmät.
Kuvan Halla-ahosta on muuten minun tietojeni mukaan ottanut Kimmo, ei Matti Brandt. Toinen juttu tietenkin on, haluaako hän esiintyä tuon photoshoppaillun version tekijänä...
Vastaukseni on: "Pää kallellaan".
laitanpa tänne vielä Halla-ahon omankin kommentin valokuvajuttuun.
"Niin no. Itse asiassa toimittaja Matti Mörttinen lähetti minulle sähköpostia ja pyysi kommenttia johonkin juttuun. Vastauksessani kehotin lopettamaan tavaksi tulleen perseilyn valokuvilla. Ongelmahan ei ole se, että kuvat eivät olisi tuoreita (kuten uusimmassa jutussa annetaan ymmärtää), vaan se, että ne ovat tarkoituksellisen huonoja.
Tuo villapaitakuva taas ei liity asiaan mitenkään. En tiedä, miksi se on jutun yhteydessä.
Toki ymmärrän, että toimittajat ottavat tahallaan omituisia kuvia kaikista inhokeistaan. Kuvattavan kohteen päätettävissä on kuitenkin se, tarvitseeko hän puheena olevaa mediaa johonkin. Minä en tee Aamulehdellä yhtikäs mitään, joten voin sanella sille sellaisia reunaehtoja kuin haluan. Aamulehden päätettävissä on, miten se suhtautuu asiaan.
Minulle on aivan sama, kuinka suuri osa toimittajista ja tiedotusvälineistä on shitlistillä. Helpottaa vain elämää, kun voi suoralta kädeltä ignoroida haastattelu- ja soittopyynnöt."
Kysymys on edelleenkin siitä, miten poliitikon kannattaa reagoida provosointiin, mistä ilmiselvästi asiassa on kyse. Se ei lehden toimittajan viattomaksi heittäytymisellä miksikään muutu "Mitä tämä ”tuollaisia valokuvia” tarkoittaa, mikä niissä on vikana?"
Toisaalta onhan poliitikollakin oikeus olla lähtemättä median vietäväksi eikä ole pakko teeskennellä, että ei mukamas näkisi esim. käytettyjen kuvien tarkoitushakuisuutta. Jos politiikassa Kepu pettää aina niin yhtä varmasti media kostaa aina.
Korjasin "Halliksen" kuvan ottajan. Sitaatin tekijä on maianittava "hyvän tavan mukaisesti", johon kuuluu ehdottomasti oikean nimen käyttö.
Ennustukseni median kostosta tuntuu toteutuvan nopeutetulla aikataululla. Hesari ehti jo hurskastelemaan tapauksella.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Halla-aho+boikotoi+Aamulehte%C3%A4+valokuvan+takia/1135266065720
(Kuka opetttaisi minulle, miten blokin kommenttiin laitetaan linkki. En osaa)
Linkki voitanee laittaa ihan perusHTML:ää kirjoittelemalla....
Jos, niin tuosta voi vilkaista
Vitun
kuvan.
[a href="http://www.worldplaces.net/blr/04/vitun-/"] Vitun [/a]
Eli siis korvataan esimerkissä [ merkillä <
ja ] merkillä >
Helpommin sanottu kuin tehty
Ei, kyllä minulla meni pitempään siitä kertoessa... ;)
Vaihdat vain esimerkissä hakasulut väkäsiin, ja linkin haluamaksesi.
Halla-ahon kuvista on juttua
täälläkin
Jahas, Iltalehti yhtyi korppien kuoroon... Infantiilit toimittajat ry:n vastaisku?
saa oikein äänestää!
En ole itse kovin persu-henkinen, mutta jotenkin pidän Soinia arvossa. Ainakin häntä retoriikallaan arvioivan median rinnalla. Kun Soini lähti hallitusneuvotteluihin, häntä syytettiin takinkäännöstä ja kun hän jäi pois hallitusneuvotteluista, niin synniksi katsottiin vastuun pakoilun. Miten olisi pitänyt toimia suuren jytkyn jälkeen?
Kokeillaan
Toimii!
No niin, vastaukseni on näemmä poistettu. Ilmeisesti oli oikein...
Koko blogisysteemi oli kaatuneena pitkät tovit. Monet kommentit ovat kadonneet. Siksi kilpailu jatkuu ja olen muuttanut vähän sääntöjä. Kirjat arvotaan kaikkien oikein vastanneiden kesken ja vastausaikaa on sunnuntai-iltaan klo 24 asti. Vielä voi siis osallistua ja laittaa vastauksen joko tähän blogiin tai sähköpostilla.
Lähetä kommentti