Sikäli kun ymmärsin, niin Matin tämän kirjoituksen
perussanoma oli se, että mestariksi pääsystä alalla kuin alalla on turha edes
haaveilla, ellei hallitse suvereenisti alan työvälineitä. Valokuvauksessa se
tarkoittaa kameran, kuvattavan kohteen ja valaistuksen hallintaa. Konditionaali
siksi, että Matin polveilevaa tekstiä lukiessa saattaa punainen lanka jossain
vaiheessa olla lukijalla hieman hukassa. Minä olen siihen niin tottunut, että
en helposta hätkähdä, koska tiedän sen putkahtavan jossain vaiheessa taas
näkyviin. Ihan kuin köyden punosta avattaessa.
Tästä tuskin on kovin suurta erimielisyyttä. Haitarin
lahjaksi saaneen entisen miehen tuskalle: "Sävelet soi sielussa, mutta kun ei saa
pelistä ulos" naureskellaan hyväntahtoisesti. Ei tietenkään saa, kun ei
osaa soittaa. Tämä pätee kaikkeen osaamiseen, vaikka hyvän kameran käteensä
saanut saattaakin elää hetken (toivottavasti lyhyen, jotkut koko elämän
mittaisen) siinä harhassa, että kalliilla kameralla tulee automaattisesti
mestarikuvia.
Matti kirjoitta blogissaan: "Siis sellaisen kuvaajan
toteuttamana, joka hallitsee välineensä sillä kelloseppämäisellä tarkkuudella,
joka on tarpeen juuri tässä toimeksiannossa. Ja tilannekohtaisesti koko
ammatillisen loppuelämänkin. Ellei niitä tässä opi ja sitten osaa, tilanne on
ihan sama kuin konserttipianistilta puuttuisi
esityksessään flyygelistään kaikki korkeiden sävelien koskettimet."
Tässä allegoriassa rohkenen olla eri mieltä. Eiköhän kyse
ole loppujen lopuksi siitä ja vain siitä, että jos ei osaa soittaa, niin on
ihan sama, kuinka monta sävelkertaa flyygelistä löytyy. Ei siitä soitosta
silloin mitään tule.
Jokainen näkökulma on kuitenkin vain sen näkijän oma totuus.
Se ei koskaan ole koko totuus, vaikka toisenlaisiakin äänenpainoja varsinkin
valokuvakeskusteluissa näkee. Alustan hieman toista näkökulmaa tämän
munaprosessin myötä mieleen palautuneella muistikuvalla.
Toimittelin noin kymmenen vuotta silloisen Valokuvaajain
liiton lehteä Fotoa. Johonkin juttuun piti käydä ottamassa panoraamakuvaa
fotoliikkeestä. Kävin sen pakeilta Munkkiniemessä eräässä liikkeessä, jonka
omistaja oli auliisti luvannut liikkeensä kuvattavaksi.
Kun liikettä vähän puunattiin kuvauskuntoon, niin kurkkasin takahuoneessa
olevaan studioon. Siellä oli nuori ja erityisen nätti tyttö, ja hänellä koko
valaistuskalusto sekä varmasti puolet kamerakalustosta esilleotettuna. Keskellä isoa
pöytää oli valkoinen muna valkoisen pahvin päällä. Tyttö oli enemmän kuin
epätoivoisen oloinen.
Arvasin heti, mistä oli kysymys. Tyttö oli ollut
fotoliikkeessä muutaman vuoden töissä toimenkuvanaan lähinnä passikuvien otto
ja filmirullien pakkaaminen Eirin kuvapusseihin. Nyt hän oli päättänyt lähteä
opiskelemaan VVI:hin valokuvatutkintoa ns. ammatissa jo olevien linjalle vai
mikä sen nimi oli.
Kotitehtäväksi oli tullut Matin blogissa olleiden
speksien kera kuvata valkoinen muna valkoisella alustalla. Tyttö oli aivan
huuli pyöreänä, mitä hänen oikein pitäisi tehdä. Kysyi minultakin apua, kun
kuulemma olin ollut VVI:n näyttökokeissa (huonolla menestyksellä, mutta en toki sitä hänelle kertonut). Speksiä ei vain ollut mukana ja tuskin
muutenkaan olisin osannut olla sen kummemmin avuksi. Onhan tämän tehtävän kuulemma
osannut suorittaa "oikein" vain yksi henkilö ja hänkin vuosien ja
kovan työn tuoman kokemuksen turvin.
Parin vuoden kuluttua näin saman tytön myyvän jäätelöä
kioskista Hietaniemen uimarannalla. Tunnistin hänet heti ja jopa hän muisti
minut. Kyselin valokuvaopintojen edistymistä. Hän kertoi tajunneensa, että koko
valokuva-ala ei itse asiassa ollut häntä koskaan ihan oikeasti kiinnostunut.
Oli vain sattuman kauppaa eksynyt fotoliikkeeseen töihin eikä ollut osannut
lähteä poiskaan. Valkoisen munan kuvaaminen valkoisella pohjalla oli ikään kuin
avannut hänen silmänsä. Hän olikin lähtenyt opiskelemaan luokanopettajaksi ja
oli nyt Hietsussa kesätöissä.
Näin ollen valkoinen muna valkoisella pohjalla oli
pelastanut hänet monelta itkulta ja hammasten kiristykseltä, joita tulevaisuus
olisi vääjäämättä tuonut tullessaan. Niin opiskelussa ja etenkin valokuvaajan työssä, jos sitä olisi edes sattunut saamaan. Itse asiassa tapasin hänet viime syksynä hyvin
tyytyväisen oloisena opettajana eräässä vantaalaisessa koulussa, jossa kävin
fysiikan opetuksen matkasaarnaajana kertomassa ja näyttämässä viimeisimpiä pedagogisia villityksiä. Hän totesi minulle, että minä se vain kuvaan, kun dokumentoin
kaverini vetämää demonstraatiotuokiota. Mitäpä siihen saattoi muuta sanoa kuin,
että niinpä juuri edelleen teen.
Mestaripianisteja tulee harvoista. Ei lähestulkoon kaikista,
jotka uhraavat koko elämänsä pianon soiton harjoittelulle. Sama pätee valokuvaajiin. Vaikka
minulla ei ole mitenkään Matin perspektiiviä alalle, niin olen sen verran
vuosien varrella kuitenkin nähnyt, että kova työnteko on välttämätön, mutta ei läheskään riittävä ehto valokuvauksen mestariksi pääsemiseksi. Huipulla on ahdasta,
oli ala mikä tahansa.
Munan kuvaaminen valkoisella pohjalla (metafora, jos joku ei tajua) on yhtä välttämätöntä
mestarivalokuvaajaksi tulemiseksi kuin skaalojen väsymätön harjoitteleminen
muusikolle. Vastaavasti molemmat saattavat olla juuri se oikea signaali niille,
joilla ei ole riittävästi kykyjä ja haluja ponnistella näillä aloilla. Muitakin elämänuria on. Pelkkää
positiivista siis toistaiseksi sanottavaa munankuvaustehtävästä.
Mikään ala ei koostu pelkistä mestareista, alansa huipuista.
Mestareita ja esikuvia tarvitaan, heille on paikkansa, niitä vain ei ole
määräänsä enempää. Suurin osa minkä tahansa alan ammattilaisista on
keskinkertaisuuksia, rivimiehiä tai sarjajyriä jääkiekon termein kuvailtuina. Näiden ihmisten
tolkullinen, heidän omien taitojensa ja tietojensa puutteet näyttävä, mutta myös nämä
jossain määrin hyväksyvä koulutus on sittenkin se suuren luokan pedagoginen
haaste. Keskiluokka pitää yhteiskuntaa pystyssä. Se mahdollistaa huiput ja
pitää hengissä ne, joiden omat voimat eivät syystä tai toisesta riitä.
Tällä koulutuksen armollisuudella en suinkaan tarkoita sitä, että
se pitäisi mukavuuslippulaivalla seilaamista. Se olisi suuri karhunpalvelus
opiskelijoita kohtaan. Ollessani 1½ kautta kuvallisen ilmaisun tutkintotoimikunnassa
pääsin seuraamaan sekä valokuvauksen ammattitutkintoon tähtäävää opetusta että erityisesti näyttökokeiden
tuloksia. Molemmat olivat ammatillisella mittarilla yleensä täysin
ala-arvoisia. Luulot kyllä olivat suuret kateederin molemmilla puolilla.
Minusta tuhannen euron (niin paljon maksaa valokuvakurssi
Kälviällä) kysymys ei ole se, miten saataisiin alan huiput esille ja täysin
lahjattomat sekä muuten kelvottomat valokuvaajat karsittua. Siihen on koeteltu
ja toimiva metodi. Valkoinen muna valkoisella pohjalla. Ongelma on se, että
miten saadaan koulutettua nekin alalle ihan kelvolliset pelimanni- tai rivimuusikkotason kuvaajat, joille valkoinen muna valkoisella pohjalla on masennukseen asti johtavaa liian suuri haaste,
mutta joita toisaalta ei saisi päästää karun työelämän todellisuuden raadeltaviksi siinä
uskossa, että valokuvauksessa pätee aakkosjärjestys. Menestys tulee
ennen Työtä.
8 kommenttia:
Mestarikuvaaja on näköjään saanut vaijerin kasvamaan päälaelle. Ihan ammattimainen suoritus?
Taisi olla tämänkin tarinan yksi sivujuoni se ennestää jo perin tuttu: jos ei osaa tehdä, niin sitten kannattaa ryhtyä opettajaksi. :)
Opettajiakin on niin moneen lähtöön. Kuten Sakarikin hyvin tietää ja muistaa (Allakan mainoslause vuosien takaa) Vantaan aikuisopiston ammattikuvaajien koulustusprojektista diletanttiopettajien voimin. Ei siitä projekstista juuri voinut rintaansa röyhistää. Toisin kuin varsinaisesta leipätyöstämme, jossa teimme ylioppilaita sellaisista oppilaista, jotka olivat monien mielestä täysin toivottomia tapauksia. Vaikka usein mielellään muistelee tähtioppilaitaan, niin näiden maan hiljaisten eteenpäin potkiminen se hatun noston arvoinen suoritus ainakin omalla opettajaurallani on ollut.
Purjeveneessä tuppaa joku vanttivaijeri tai köysi olemaan aina "väärässä paikassa" somittelun kannalta. Toisaalta ne kuuluvat niin olennaisena osana veneen varsutukseen, että en osaa tätä nyt hirveänä virheenäkään pitää.
Tässä kuvassa perusideani oli saada Matti ja molemmat Näsijärvelle näkyvät tunnetut tornit samaa kuvaan. Siinä onnistuin. Pienikennoisen kameran hyvät ja huonot puolet ovat tässä näkyvissä. Lyhyellä polttovälillä tältä etäisyydelta kohdetta kuvattaessa kuva on käytännössä syväterävä äärettömyyteen asti. Jos taustaan haluaa syväepäterävyyttä, niin se on melkein pakko tehdä kuvankäsittelyn keinoin.
Alimpina tässä hierarkiassa ovat opettajien opettajat.
Näin alas edes emme me Sakarin kanssa ole kovin montaa kertaa vajonneet. Tosin työskentelen tällä hetkellä keikkaluonteisesti Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella - onneksi vain tilapaisen tutkimusapulaisen pestillä.
Kannattaisiko kiinnittää vähän huomiota tekstin oikeakielisyyteen? Esimerkiksi suomen kielessä verbit eivät yleensä ole lauseen viimeiset sanat - eivät edes sivulauseessa.
Pitkän saksan lukija. Sanajärjestys tarttuu kuin arjalainen aate.
Lähetä kommentti