Jore Puusa, Suomen lehtikuvauksen ärhäkkä vastarannan
kiiski, on julkistanut "Kuvajournalisti 2014" kilpailun. Keskeisenä
arviointikriteerinä ymmärtääkseni on se, miten hyvin valokuvat tukevat taitossa
itse artikkelin sisältöä tai ainakin suunnilleen näin. Kokonaisuus ratkaisee.
Tässä olen Joren kanssa samaa mieltä. Olen useampaankin
otteeseen arvioinut Lehtikuvaajien vuoden lehtikuvakisan satoa. Minusta on omituista,
että siinä arvioidaan pelkästään täysin kontekstistaan irrallaan olevia kuvia,
joista osaa ei ole edes koskaan julkaistu missään, saatikka että ne olisi
julkaistu taitettuina printtimediassa.
Minä menisin vielä pidemmälle kuin Jore. Ottaisin mallia
vaikka elokuvan Oscareista tai kotimaisista Jusseista, Venloista ja mitä kaikkia
niitä onkaan. Niissähän on useita eri sarjoja. On sarjoja kokonaisuuksille ja
sitten erillissarjoja. Kuten vuoden paras elokuva, paras ulkomainen elokuva,
paras käsikirjoitus, paras elokuvamusiikki, jne.
Tässä skabassa sarjoja voisi olla vaikka paras lehtiartikkeli, paras
taitto, paras teksti, paras artikkelin kuvitus, paras yksittäinen lehtikuva.
Samat sarjat kotimaisille ja ulkomaisille reportaaseille,
tiedeartikkeleille, jne.
Jos tässä ehdottamassani kilpailussa olisi sarja
poikkitieteellisille artikkeleille, niin voisin jopa osallistua. Jos en muuten,
niin joukon jatkona. Lehtiartikkeleita on viime vuonna syntynyt aika vähän, kun
olen kirjoittamishampaan kolotuksen lääkinnyt tämän blogin avulla. Sen
toimitussihteeri on sen verran löperö, että sille tuntuvat hölmöimmätkin ideat
menevän lävitse.
Vuonna 2014 muistini mukaan tein vain kaksi lehtijuttua. Molemmat tilaustöinä. Toinen tilattiin lehdestä, toisen perimmäisen tilaajan nimi vilahtaa jutussakin. Viimeisin näistä oli jouluaattona Hesarissa ollut spekulaatio Betlehemin tähden
astronomisesta alkuperästä. Jutun voi käydä lukaisemassa Hesarin sivuilta tai
täältä korjaamattomana PDF-taittona. Hesarin artikkeli on lyhennelmä täällä olleesta jutusta.
Maalaus, joka on taittajan valinta, on tyypillinen
kuvituskuva. Kuvan informaatioarvo on olematon ja se vie melkein kolmasosan
käytetystä pinta-alasta. Minusta hyötysuhde on huono, mutta jollainhan lukija
pitää imaista lukemaan tekstiä. Olen diletantti arvioimaan tässä taiton
hyvyyttä, varsinkin kun omalle jutulleen on sokea. Kaavakuva ja kaksi
kuvakaappauskuvaa ovat minun ideoimia ja kuvakaappaukset jopa tekemiä, joten minun mielestäni ne
tukevat hyvin tekstiä. Taitostakin annan kiitettävän arvosanan. Minusta se toimii.
Ainoastaan aloituskuvan tilalle tarjosin yllä olevaa vaihtoehtoa. Se olisi
sopinut minun mielestäni tekstiin paremmin. En ryhtynyt kuitenkaan siitä
vääntämään kättä. Sitä saisi tehdä sitten
jatkuvasti. Kun muita ehdokkaita poikkitiedesarjaan ei toistaiseksi ole, niin
tämä sijoittuu ihan kärkeen tai sitten jää toivottomasti viimeiseksi.
Näkökulmakysymys. Kreditit kuitenkin Hesarin tiedetoimitukselle. Tämä juttu oli
kiva tehdä ja minä olen lopputulokseen ihan tyytyväinen.
Toinen minulta tilattu juttu ilmestyi Matemaattisten
aineiden opettajien lehdessä Dimensiossa, jonka toimitussihteerinä olen itsekin
ainoinani ollut. Tämän jutun PDF-version voi käydä lukaisemassa täällä. Kun sekä
teksti että kuvat ovat minun käsialaani, niin omasta mielestä ne tukevat
toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla. Ihan oikeissa kisoissa tätä tietysti
arvioivat muut kuin asianosaiset.
Kun juttu on taitettu
viiden sivun mittaiseksi, niin kokonaisia aukeamia saa korkeintaan kaksi
ja yksi sivu jää väistämättä yksinäiseksi. Nyt juttu oli taitettu pötköön
siten, että se alkoi yksinäisellä sivulla ja sen jälkeen oli kaksi kokonaista
aukeamaa. Ensimmäinen kokonainen aukeama näytti silloin yllä olevalta.
Minä olisin aloittanut aukeamalla ja päättänyt jutun
yksinäiseen sivuun. Pelkästään siksi, että toinen aukeama olisi näyttänyt nyt
tältä. Symmetria toimisi minusta tässä hienosti.
Pikku juttu. Lehden taittaja Jarkko Narvanne on kuitenkin
tehnyt tässäkin jutussa varmaa työtä. Tällekin jutulle annan taiton suhteen arvosanan 10-. Tekstiin ja kuviin
olen itse tyytyväinen ja ne toimivat taitossa. Selvää on myös sekin, että
itsenäisinä valokuvina ne ovat vaatimattomia. Ne ovat informatiivisia
kuvituskuvia, sellaisia joihin minä olen erikoistunut ja joilla minä jopa saan
ainakin osan elannostani.
Joren kisassahan näillä ei olisi mitään jakoa. Jo pelkästään
sen vuoksi, että ne eivät ole lehden sivuilta otettua reproduktioita eli niissä
ei sääntöjen edellyttämä rasteripiste näy. Tämä tietysti taas siitä syystä, että sitä
ei ole.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi, totesi jo Isä Aurinkoinen
aikoinaan. En kuitenkaan voisi kuvitella juuri nolompaa tilannetta tässä
kontekstissa (muutoin kyllä), kuin jäädä kiinni Kuvajournalisti 2014 kilpailussa vilpistä.
Että olisikin käyttänyt reprossa muuta kuvaa kuin itse jutussa ollutta tai että
koko juttua ei ole lainkaan olemassa painetussa muodossa.
ps. Joku saattaa ihmetellä aloituskuvaa. Se on minun oma ehdokkaani yksittäiseksi vuoden lehtikuvaksi. Se noudattaa Lehtikuvaajien vuoden lehtikuva-kilpailun perinteitä. Sitä ei ole julkaistu muualla kuin tässä blogissa ja se ei aukea kuin sisäpiiriläisille. Kuvassa Matti J. Kaleva katselee purjeveneeksi kunnostamaansa satavuotiasta entistä luotsialusta Munteria. Olemme yhdellä kesän 2014 monista satavuotispurjehduksista, ja taivaalle tulivat enkelivalot kuin faksit entiselle tytölle. Pyytämättä ja yllättäen. Minun ansioni tässä oli olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, eli kurvailemassa Matin kanssaa peräprutkulla Munterin ympärillä oikeaa kuvakulmaa etsien. Niin, että saisin Matin, pulleat purjeet ja ja juuri parahultaisesti ilmestyneet enkelisäteet yhteen ja samaan kuvaan. Onnistuin, siksi tämä on ehdokkaani vuoden sovelletuksi lehtikuvaksi. Varsinkin kun varsinainen Vuoden lehtikuva-kisa on peruutettu.
18 kommenttia:
Vuoden lehtikuva - kisassa on ollut paljonkin piirteitä, jotka ovat naureskelun tai ainakin hymähtellyn aiheita, noin sivullisen seuraajan silmin. Hulluin juttu on se, että mukana on kuvia, jotka eivät ole lehtikuvia - siis julkaisemattomia. (Hulluja nuo roomalaiset, sanoi Asterix, ja oli harvinaisen oikeassa sillä kertaa.) Samalla logiikalla voisi valita jonkun kivan kaverin Vuoden urheilija-titteliä kantamaan - urheilija se on penkkiurheilijakin. Vuoden viiniksi kossun, vuoden pakolaisnaiseksi miehen, vuoden kokiksi Saarioisten tehtaan, vuoden liikuntatuotteeksi vuodesohvan jne. jne. Mahdollisuuksien kirjo on rajaton - vuoden kalaksi voisi vaihteen vuoksi nimetä kissan.....
No, valokuvaajilta voinee vaatia kaikkea muuta, vaan ei loogisuutta. Se saattaisi tietysti olla pelkästään haitta, siis ammatin harjoittamisen kannalta.
P.S. Lienee niin, että otsikkokuvaan minulla on varsin suuri ansio. Kukapa muu olisi ohjannut Munterin noin täydelliseen kohtaan kuvan kerronnallista sisältöä ajatellen..... ;)
Munter kynsi Näsijärvejä tässä vaiheessa suoraan kuin suoraan kynnön maailmanmestari omissa kisoissaan. Annetaan kuitenkin krediitit Sakulle, että ajanut karille, kuten kävi edellisellä reissullamme Peronsaareen, kun ruorissa oli varamies ja kipparikin oli vähän kokematon. Selvyyden vuoksi, kumpikaan edellä mainituista Murole-laivaa kivillä hyppyyttänyt ei ollut Saku.
Luuletko, että noilla jutuillasi pärjäisit ihan oikeasti oikeiden lehtimiesten kanssa?
Meilläpäin oli sanonta, että kova poika sarjassaan, kunhan vain sarjan löytää. Minun sarjani on poikkitieteelliset jutut. Kuvittelisin olevani siinä sarjassa Suomessa top kympissä. Osin varmaan siksi, että sarjassa kisaavia tuskin on kymmentäkään.
Saku siis ei karahtanut Näsijärvellä karille. Toisin kuin toinen kaverini Pekka, joka sai ansioistaan yliopiston kanslerilta lisänimen Kari-Pekka.
Tuosta Hesarissa olleesta kirjoituksestasi. Millaisen sopimuksen jouduit allekirjoittamaan? (En ole kiinnostunut sopimuksen rahallisesta puolesta vaan muista mahdollisista pykälistä.)
Suullinen herrasmiessopimus toimittajan kanssa. Minua informoitiin tietyistä talon tavoista. Sanoin voivani elää niiden kanssa. Ei muuta.
Uskon mediatalojen pikkuhiljaa palaavan normaalin päiväjärjestyksen näissä sopimusasioissa. 99,9 % avustajien tuottamasta materiaalista on sellaista, jolla ei ole kuin kertakäyttöarvo. Ei sen 0,1 % takia kannata heittää alan parhaita tekijöitä pesuveden mukana pois. Näilä en tarkoita itseäni, en ainakaan paljon.
Jatkan tästä joskus enemmän. iPad ei sovellu tämän pidempään kirjoittamiseen.
Luuletko selviäväsi tästä ilman, että päällesi sataa satojen allekirjoittamatta jättäneiden rikkurikirousten tulva?
Aika leuhkaa meininkiä. Varsinkin toinen juttu on niin surkea, että sillä ei voisi pärjätä edes järjestölehtien piirikunnallisissa kisoissa, missään sarjassa.
En tiedä kumpaa juttua tarkoitat. Mielestäni molemmat oli hyvin kirjoitettuja ja kuvitettuja, asia kävi kummastakin hyvin esille.
Jos juttu oli surkea, niin kerro miksi? Ilman perusteluja palstan vakiolukijat laittavat kommenttisi siihen kategoriaan mihin se kuuluu.
Tuskinpa tästä mitään kirousta päälle langetetaan. itse asiassa olen aika varma siitä, että meikäläisen vaatimaton lehtiin kirjoittelu ei hetkauta juuri ketään suuntaan eikä toiseen. Koen itseni pikemminkin asiantuntija-avustajaksi kuin free-toimittajaksi tai -kuvaajaksi. Kirjoituksillani ja kuvillani en varmasti vie leipää kenenkään ammattitoimittajan suusta. Hesarin jutussa ei valokuvia ollut lainkaan ja näinkin vaatimattomaan asiantuntijajuttuun toimittajien rahkeet eivät vain riitä. Yritetty on usein, yleensä surkein tuloksin. Niitä voi selailla tämänkin blogin menneiden aikojen sivuilta.
Dimensio on järjestölehti. Niiden sisältö syntyy pitkälti jäsenten tuottamana. Jos joku väittää, että on moraalisesti väärin tehdä itse tällainen juttu eikä käyttää siinä ammattitoimittajan ja -kuvaajan palveluksia, niin hänen ajatusmaailmansa on tukevasti kahdella jalalla ilmassa. Järjestölehden budjetti romahtaisi jo yhdenkin ammattimaisesti toimitetun ja kuvitetun jutun johdosta.
Näitä oman pahanolon purkauksia tulee tasaiseen tahtiin. Ei niin usein, että pitäisi laittaa nimettömänä kommentointiin esto. Jos joku saa tyydytyksen siitä, kun näkee oman puskista huutelunsa oikein kuvaruudulla, niin mikä minä olen sitä iloa pois viemään. "Sanoinpa sukkelasti. Kyllä Suvantoa nyt harmittaa, kun muut nauraa ja kukaan ei voi aavistaakaan, että minä se täältä nimettömänä pistän puukkoa kylkeen."
???
Sisäpiirivitsi. En avaa enempää.
Eikös Puusan pitänyt olla persona non grata näillä sivuilla?
Tein aikoinaan yksipuolisen linnarauhan JP:n kanssa. Lupasin poistaa Joren persoonaan kohdistuvat kommentit ja pidättäytyä itsekin niistä. Linnarauhat, kuten muutkin rauhat, tuppaavat rakoilemaan aika ajoin. Olen kuitenkin Joren kanssa samaa mieltä monissa asiakysymyksissä, varsinkin seurauksissa. Syissä en niinkään. En näe mitään syytä olla linkittämättä Joren sivuille, jos ja kun niiden sisältö antaa lisäarvoa omalle tekstilleni. Olin sitten samaa tai eri mieltä itse asiasta.
Lehtijuttujen (journalististen kokonaisuuksien) "hyvyys" on makuasia. Minulla on parempi maku kuin muilla (käytettävissä olevien makuarvioiden mukaan). Parasta käyttökelpoista makua käyttäen nuo jutut ovat hyviä omassa luokassaan.
Poikkitieteilijän kirjoitukset perustuvat yleensä poikkitieteellisiin faktoihin. Joskus tietysti niiden tulkinnassa tai merkityksessä on epätäsmällisyyksiä. Kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, juttuihin ei voi kerätä kaikkea asiaan vaikuttavaa tietoa. Minusta Herra Poikkitieteilijä on onnistunut hyvin "tieteen popularisoinnissa" (en pidä tuosta sanasta) ja erityisesti laajemman näkökulman esilletuomisessa. Vaikka noita juttuja ei pitäisi täydellisenä, niin anonyymin kirjoittajan maku on huono ja hän esittänee arvionsa vertaamalla oman makunsa mukaisiin juttuihin.
Minä kyllä pitäisin noita esitettyjä juttuja palkitsemisen arvoisina.
Lähetä kommentti