Kulttuuriuutiset tietää kertoa:
"Yksityinen kopiointi on merkittävä etu
kuluttajalle. Kiinnostavia ja haluttuja
tuotteita pystyy hankkimaan ostamisen sijata kloonaamalla."
Todellisuudessa lain sallima yksityinen kopiointi on
elinehto tekijäoikeusjärjestöille. Siihen perustuvilla hyvitysmaksuilla pyöritetään
osin tekijänoikeusjärjestöjä, kuten Teostoa, Kopiosta ja niiden
jäsenjärjestöjä. Kuluttajalle siitä on lähinnä pelkkää haittaa ja rahanmenoa. Ilmaisia lounaita ei ole. Kuluttaja on kaikkien laskujen lopullinen maksaja. Hän on ravintoketjun alimmalla portaalla siitä luonnollisesta syystä, että alempana ei voi olla ketään. Toki kaikki kuluttajat eivät ole ihan samalla viivalla.
Hyvitysmaksut eivät mene minun oikeustajuuni, enkä ole ainoa
tässä asiassa. Selvitellään ensiksi vähän historiaa perspektiivin saamiseksi.
Edelleen kulttuuriuutisia siteeraten.
"Yksityisen kopioinnin säännös on sisältynyt
tekijänoikeuslakiin sen säätämisestä, vuodesta 1961, saakka. "Yleisen
oikeustunnon" katsottiin tuolloin vaativan, että tekijä ei voisi kieltää
esimerkiksi runoteoksen lainannutta henkilöä jäljentämästä yksittäistä runoa
omaan käyttöönsä.""
Käsin kopioinnilla ei ollut mitään todellista merkitystä
puolin eikä toisin. Sen on täytynyt olla niin vähäistä. Vasta magnetofonien ja
ennen kaikkia radioista suoraan kopioivien
C-kasettien tullessa markkinoille kopioinnilla alkoi olla jotain taloudellista
merkitystä.
Radiosta voi nauhoittaa kaikenlaista. Jos nauhoitan omaan
käyttööni mielenkiintoisen esitelmän, niin se ei ole keneltäkään pois. Sen sijaan
jos nauhoitan sieltä mielimusiikkiani ja sen takia en osta kyseisen kappaleen
sisältävää levyä, niin silloin joku kärsii siitä taloudellisesti. Artisti, levy-yhtiö,
levykauppa…
Minun oikeustajuni sanoo, että jotenkinhan se pitää korvata
taloudellisen menetyksen kokeneille. Siitä syystä vuodesta 1984 alkaen tyhjistä
tallennevälineistä on peritty ns. kasettimaksua, jolla pyritään korvaamaan kopioinnista aiheutuvia
taloudellisia menetyksiä.
Hyvä. Siis näin "merkittävän edun saanut
kuluttaja" maksaa sittenkin edustaan niille, jotka joutuvat tästä
"edusta" kärsimään. Väärin. Kopioidun aineiston ja sen siitä
maksettujen korvausten välillä ei ole mitään linkkiä. On täysin mahdotonta
tietää, paljonko vaikka Anssi Kelan musiikkia on kopioitu sinänsä laillisesti
omaan käyttöön ja vielä mahdottomampaa on tietää, millaisen todellisen
taloudellisen menetyksen Anssi Kela on tämän johdosta kokenut. Levykauppias on
kokonaan tämän korvauksen ulkopuolella, vaikka taloudellinen menetys koskee
häntä yhtä hyvin kuin muita ketjuun kuuluvia. Niinpä Teosto jakaa erilaisia
apurahoja ja avustuksia ihan muilla perusteilla kuin kopioinnista kullekin
taholle tulevan haitan perusteella. Toki se on ymmärrettävää, koska haitan
rahallinen määrä on mahdotonta selvittää. Niin yksityisen artistin kuin koko äänite-
ym. teollisuuden kannalta. Vaikka Teosto omia selvityksiään tekeekin. Ne ovat
kuin Guggenheimin laskelmat. Tehty jalat
tukevasti ilmassa seisten.
Näissä tekijänoikeusjutuissa minun oikeustajuni on välillä
ihan kankaalla. Kun ostan vaikka CD-levyn, niin mielestäni ostan oikeuden
kuunnella musiikkia siltä CD-levyltä. Jopa lainata levyä kavereilleni. En näe mitään järkeä siinä, että minulla
on oikeus polttaa siitä muutamia kopioita kavereilleni. Etenkin kaverin oikeus polttaa siitä itselleen kopio on minusta täysin käsittämätöntä. Paitsi tietysti siksi,
että näin tekijänoikeusjärjestöt saavat perusteen rahastaa jokaisesta tyhjästä
CD-levystä täysin riippumatta siitä, mitä kuluttaja ostamalleen poltettavalle CD-levylleen
tekee.
Nykyään merkittävä osa varsinkin musiikista ostetaan ja
ladataan netistä. Tulevaisuudessa tämä varmaan lisääntyy. Edut ovat niin merkittävät. Ei maksavia levyjä
tai kasetteja, ei kuljetusta eikä varastointia, ei välikäsiä. Tässä tulee
korostetusti esille kaupankäynnin immateriaalinen luonne. Myydään vain
tiedostoja ja käyttöoikeus niihin.
Jonnekinhan minun on ostamani digitaalinen materia
tallennettava. Kun itse kustannan tallennusmateriaalin, en ymmärrä, että minun
pitää vielä erikseen maksaa siitä, että aion tallentaa sille ostamaani
materiaalia. Aivan sama kuin ostaessani auton minun pitäisi lisäksi maksaa
siitä, että aion myös ajaa sillä ja jopa
kuskata kavereitani.
Ai niin. Onhan meillä ajoneuvovero. Olisiko siinä mallia hyvitysmaksulle?
Kun joku vain keksisi, miten se perittäisiin
fiksulla tavalla. Minä en tiedä. Minusta ainoa järkevä tapa tukea kulttuuria olisi budjettirahoitus, joka lisättäisiin kulttuuriministeriön budjettiin. Hyvitysmaksut ovat hyllyvä suo, johon upotaan vuosi vuodelta yhä syvemmälle.
2 kommenttia:
Kaikki muut paitsi YLE hehkuttavat nyt hyvitysmaksun liittämisestä YLE-veroon - vai mikä sen nimi oikein on.
Niinpä minäkin valokuvaajana maksan anssikeloille korvausta siitä että tallennan kuvani/muun hengentuotteeni cd/dvd/kiintolevylle, prkl...
Lähetä kommentti