Kuva: Markus Leppo
Valokuvateos vai "vain" tavallinen valokuva. Kuvasta kun ei ole tekijänoikeusneuvoston lausuntoa eikä oikeuden päätöstä, niin pohdiskelu on pelkkää spekulointia. Mitään juridista sitovuutta sen paremmin juristien kuin maallikoiden antamilla lausunnolla ei ole.
Hesari haastatteli tekijänoikeusasioihin perehtynyttä
juristia Maria Rehbinderiä. Varsinainen aihe on Marimekko-kohu, versio ties
kuinka mones. Tällä kertaa aiheena oli vaippahousut. Lopussa sivutaan kuitenkin
valokuvaakin, joten lainataan loppua.
"Tekijänoikeuslain mukaan suunnittelija saa tehdä
itsenäisen ja omaperäisen muunnelman jostain teoksesta, mutta epäitsenäiseen
teokseen tarvitaan alkuperäisen tekijän lupa. Joitakin rikkomuksia on käsitelty
oikeudessa.
Pekka Jylhän naivistista maalausta käsiteltiin korkeimmassa
oikeudessa 1979. Maalauksen pohjana oli Kalervo Ojutkankaan valokuva. Oikeuden
päätöksen mukaan Jylhän maalaus oli riittävän omaperäinen ja itsenäinen,
jolloin valokuvaajan lupaa ei tarvittu maalaukseen.
Korkein oikeus käsitteli vuonna 1988 Krystyna Rudzinskin
graafista teosta, joka ylitti teoskynnyksen. Linnamäen Peacockin mainoksessa
käytetty epäitsenäinen muunnelma olisi vaatinut alkuperäisen tekijän luvan.
Marimekon tapauksista Maija Louekarin suunnitelma
Hetkiä-kangas pohjautui Markus Lepon ottamaan valokuvaan. Rehbinderin mukaan
kangas oli riittävän itsenäinen, eikä loukannut tekijänoikeuslakia."
1) tekijänoikeuksien suoja-aika oli jo päättynyt
2) valokuvaan ei sovelleta tekijänoikeuden 2 § 1 momenttia, jonka mukaan "Tekijänoikeus tuottaa, jäljempänä säädetyin
rajoituksin, yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä
kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna,
käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka
toista tekotapaa käyttäen."
Louekari olisi voinut loukata Lepon (perikunnan) tekijänoikeuksia
ainoastaan siinä tapauksessa, että Lepon Espa-valokuva ylittäisi teoskynnyksen.
Silloin tätä valokuvateosta suojaisi tekijänoikeus vielä vuoteen 2064 (Leppo
kuoli 1994) ja muunnelman omaperäisyyden ja itsenäisyyden olisi ainakin
teoriassa oltava ihan eri luokkaa kuin "pelkällä" valokuvalla.
Vaikka Rehbinder on tekijänoikeuksien juridinen
asiantuntija, niin ei ole kuitenkaan hänen vallassaan päättää valokuvan
teosluonteesta eikä sen perusteella tehdyn uuden teoksen omaperäisyydestä ja
itsenäisyydestä. Tiukan paikan tullen eli lakitupaan asiasta mentäessä marssijärjestys
olisi seuraava.
1) Tekijänoikeusneuvosto ottaisi kantaa Lepon valokuvan teosluonteeseen.
Jos se katsottaisiin teokseksi, niin
2) Tekijänoikeusneuvosto ottaisi kantaa Louekarin muunnelman
omaperäisyyteen ja itsenäisyyteen.
Tämä lausunto varmaan olisi sitten ratkaisevassa asemassa
asiaa käräjillä puitaessa. Miten tässä koko jutussa kävisi sen oikeusprosessin eri
vaiheissa? Meikäläisen valokuvan tekijänoikeusasioihin jonkin verran
perehtyneen maallikon valistunut arvaus: "Ei harmainta aavistusta."
2 kommenttia:
Wannabe valokuvaaja Suvanto haluaa näköjään olla myös wannabe juristi. Minkähän wannabe-ammatin hän seuraavaksi valitsee? Sydänkirurgin vain oopperalaulajan?
Enkä pelkästään näiden ammattien harjoittaja. Lisäisin listalle mm. prinssieverstin ja lettutieteen vihtorin.
Lähetä kommentti